Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Az emberi emlékezet
A tantárgy angol neve: Human Memory
Adatlap utolsó módosítása: 2011. március 28.
Természettudományi Kar
Kognitív Tudományi Tanszék
Név:
Beosztás:
Tanszék, Int.:
Dr. Racsmány Mihály
tanszékvezető, egyetemi docens
Keresztes Attila
tudományos segédmunkatárs
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
A kurzus az emberi megismerés három fontos mozzanatát tárgyalja megismeréstudományi perspektívából. A megismeréstudományi megközelítés annyit jelent, hogy nem egyoldalúan, például nem csak pszichológiai szempontból, hanem interdiszciplináris módon, tehát a filozófia, számitógéptudomány, pszichológia, biológia, stb. együttes tudására támaszkodva tárgyaljuk a megjelölt témákat.
1. óra
Bevezetés
Mi az emlékezet?, az emlékezet kutatásának megközelítései, az emlékezetkutatás múltja, jelene és jövője, az emlékezetkutatás hétköznapi alkalmazhatósága, alapvető fogalmak és elméletek
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 17-36.
2. óra
Az emlékezetkutatás módszerei
Állatkísérletektől az introspekción át az agyi képalkotó eljárásokig
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 36-41.
3. óra
Emlékezeti tárak és folyamatok
Rövid- és hosszútávú emlékezet, munkaemlékezet, kódolás, tárolás, előhívás, végrehajtó funkciók szerepe az emlékezetben
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet.43-54, 77-103, 251-280.
4. óra
Az emlékezet agyi háttere
A sejtektől a rendszerekig
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 36-37.
5. óra
Explicit emlékezet
Tudás és élményszerű emlékezet, önéletrajzi emlékezet
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 155-171, 176-181, 185-186, 196-198, 215-228.
6. óra
Implicit emlékezet
Tudás és emlékezés az emlékezés élménye nélkül
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 134-152.
7. óra
I. Zárthelyi vizsga
8. óra
Tanulás
A tanulás hatékonysága, az ütemezés, a szervezés, a tesztelés szerepe, tudatosság a tanulásban: implicit tanulás
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 119-145.
9. óra
Emlékezés idős korban
a jövő felé irányuló emlékezet, prospektív emlékezet, életkori különbségek, emlékezetjavító stratégiák
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 437-442, 457-467, 507-510, 516-521.
10. óra
Emlékezeti folyamatok befolyásolása I.
Érzelmeink, a figyelem és az alvás szerepe az emlékezetben
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 228-233, 235-243, 272-274.
11. óra
Emlékezeti folyamatok befolyásolása II.
Emlékezeti torzítások, hamis emlékek, emlékek újraírása, a rekonszolidáció folyamata
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 234-235, 244-247.
12. óra
Felejtés
Normális felejtési folyamatok, szerves és lelki eredetű amnéziák
Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 291-314, 329-334, 369-377, 385-397.
13. óra
II. Zárthelyi vizsga
14. óra
Zárthelyi vizsgák pótlása
előadás
Pontozás
A félév során összesen 100 pont szerezhető két darab zárthelyi vizsga megírásával. Ezen felül a Kognitív Tudományi Tanszéken folyó kísérletekben való részvételért lehet plusz pontokat szerezni, maximum 10-et.
Zárthelyi vizsgák - 100 pontért
A félév során 2 zárthelyi (ZH) vizsgát kell megírni. Mindkét ZH-n maximum 50 pont szerezhető. Mindkét ZH két 25 pontos részből tevődik össze. Lesz bennük egy feleletválasztós teszt és kifejtős kérdések. A feleletválasztós tesztsorban 15 db 1 pontot érő, könnyebb és 5 db 2 pontot érő, nehezebb tesztkérdés lesz. Minden egyes tesztkérdésre négy lehetséges válasz közül kell kiválasztani az egyetlen helyes választ. A kifejtős részben 3 db 5 pontot és 1 db 10 pontot érő kérdés lesz. A kérdésekre rövid, 5 pontos kérdéseknél maximum 5, a 10 pontos kérdésnél maximum 10 mondatos válaszokat kell fogalmazni.
Kísérletekben való részvétel - max. plusz 10 pontért
A kísérletekkel maximum 10 plusz pont szerezhető. Egy egyórás kísérletben való részvétel 10 pontot ér, egy ennél rövidebb, de legalább félórás kísérlet 5 pontot ér, egy ennél rövidebb vizsgálat pedig 2 pontot. A tanszéken számos kísérlet zajlik folyamatosan. A félév során mindenkinek lesz lehetősége legalább egy kísérletben részt venni. A számotokra meghirdetett kísérletekről, időpontokról, és jelentkezés módjáról a neptunon keresztül fogtok email értesítést kapni.
Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható. A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.
Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban
Kötelező irodalom
· Alan Baddeley, Michael W. Eysenck, Michael C. Anderson (2010): Emlékezet. Budapest: Akadémiai. A tematikában megadott részek.
Ajánlott irodalom
· Alan Baddeley, Michael W. Eysenck, Michael C. Anderson (2010): Emlékezet. Budapest: Akadémiai.
· Daniel Schacter (2002) Az emlékezet hét bűne. Budapest: HVG Kiadói Rt.
Dr Racsmány Mihály
Tanszékvezető egyetemi docens