Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Az emberi emlékezet

    A tantárgy angol neve: Human Memory

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. szeptember 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT471004   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Pléh Csaba,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Pléh Csaba

    egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Racsmány Mihály

    egyetemi docens

    Kognitív Tudományi Tanszék

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kurzus az emberi megismerés három fontos mozzanatát tárgyalja megismeréstudományi perspektívából. A megismeréstudományi megközelítés annyit jelent, hogy nem egyoldalúan, például nem csak pszichológiai szempontból, hanem interdiszciplináris módon, tehát a filozófia, számitógéptudomány, pszichológia, biológia, stb. együttes tudására támaszkodva tárgyaljuk a megjelölt témákat.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1.       Miért felejtünk? Az emlékezetkutatás módszerei és elméletei

     

    Felejtési görbe és konszolidáció, nyomelhalványulási és interferencia modellek. Felismerési és előhívási paradigmák. A fenntartó ismétlés és a hívóingeres előhívás: Ebbinghaustól Tulvingig. Szeriális felidézés és transzfer. Az emlékezeti kísérlet fázisai. Kontingencia elemzés és emlékezés.

    2.      Kódolás és előhívás

    Az emlékezeti kódok típusai, kódolási mechanizmusok, az emlékezeti kódolás idegrendszeri háttere, mnemotechnikai eljárások és emlékezeti teljesítmény. Kontextus-manipuláció és emlékezet. Generáló-felismerési és ekphoria modellek, a felismerés és a felidézés folyamatai.

    3.      Rövid távú információmegtartás és gondolkodás: a munkamemória

    A rövid távú emlékezettől a munkamemóriáig, egyéni különbségek és nyelvelsajátítás, kapacitáskorlát és nyelvfeldolgozás, a munkamemória szerepe a fejlődési zavarok magyarázatában: SLI, Williams-szindróma és diszlexia.

    4.      Emlékezet és viselkedésirányítás: a végrehajtó rendszer kutatása

    Figyelem és emlékezet, a végrehajtórendszer mûködése és sérülése, tesztek és vizsgálómódszerek, a célirányos viselkedés idegrendszeri háttere, a központi végrehajtó modelljei, frontális sérülés és skizofrénia.

    5.      Téri emlékezés

    Mentális tér, navigáció és emlékezés, a téri információk elsajátítása, topográfiai amnézia és tájékozódás, a téri keretek típusai, tér és nyelv, a  téri információk rövid távú manipulációja és a téri képzelet viszonya, egyéni és nemi különbségek a téri emlékezésben.

    6.      Az emlékezet sérülése: amnézia

    Az emlékezeti sérülések taxonómiája, az amnézia diagnosztikája: tesztek és vizsgálómódszerek, retrográd és anterográd amnézia, az emlékezeti károsodás idegrendszeri háttere.

    7.      Torz emlékek: a téves emlékezés kutatása

    A téves emlékezeti paradigma, szemtanúvallomás és torzítás, kapcsoltsági és interferencia hatások. A téves emlékezés szociális faktorai, egyéni különbégek, a téves emlékezés kísérleti és idegrendszeri modelljei.

    8.      Gátlás és blokkolás

    Az előhívási gátlás kísérleti módszerei, figyelmi és emlékezeti gátlás, szándékos felejtés, szókeresési blokkok és a gátlás adaptív természete, kóros felejtés idegrendszeri károsodás nélkül: a funkcionális amnézia.

     

    9.      A tudás hanyatlása: a szemantikus emlékezet patológiája

    A szemantikus emlékezet hierarchikus szerveződése, szemantikus demencia és Alzheimer-kór, kategóriaspecifikus sérülések, a szemantikus emlékezés pszichológiai attribútumai, a tudás idegrendszeri alapjai.

    10.    Az epizodikus és az önéletrajzi emlékezet 

    Az epizodikus emlékezés komponensei, ismerősség és előhívás: a kettős folyamat elmélet, az epizodikus emlékek kísérleti elkülönítése, eseményemlékezés és önéletrajzi emlékek, az önéletrajzi emlékezés hierarchikus modelljei.

    11.     Az emlékezet fejlődése

    Csecsemőkori emlékezeti funkciók és vizsgálómódszereik, a megtartás ontogenetikus változásai, emlékezési stratégiák kialakulása, fejlődési amnézia, az emlékezet fejlődésének szociális faktorai.

    12.    Tudat és emlékezet: az implicit emlékezet

    A nem tudatos emlékezés kísérleti vizsgálata, mesterséges-nyelvtan tanulás, priming és kontextuskötött tanulás, a többszörös emlékezeti rendszerek modelljei, az implicit emlékezés idegrendszeri korrelátumai.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    a.       A szorgalmi időszakban: Zárthelyi dolgozat, többszörös választásos tesztkérdések formájában

    b.       A vizsgaidőszakban:

    c.              Elővizsga:

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Magyar nyelvű háttérirodalom:

     

    Baddeley, A.D. (2001) Az emberi emlékezet. Budapest. Osris Kiadó.

     

    Pléh, Cs., Gulyás, B., Kovács, Gy. (Szerk.) Bevezetés a kognitív idegtudományba. Budapest, Osiris Kiadó. 2003. 19-22 fejezetek.

     

    Racsmány M., Pléh Cs. (Szerk.) Az elme sérülései: Kognitív neuropszichológiai tanulmányok. Budapest. Akadémiai Kiadó. 2001.

     

    Racsmány M., Kéri Sz. (Szerk.) Architektúra és patológia a megismerésben. Budapest. Books in Print Kiadó. 2002.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra30
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire10
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés10
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Pléh Csaba

    Tanszékvezető egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék

     

     

    Dr Racsmány Mihály

    Egyetemi docens

    Kognitív Tudományi Tanszék