Az emberi emlékezet

A tantárgy angol neve: Human Memory

Adatlap utolsó módosítása: 2011. március 28.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Természettudományi Kar

Kognitív Tudományi Tanszék

Villamosmérnöki Szak
Műszaki Informatika Szak
Egészségügyi Mérnöki Szak
Gazdasági Informatikai Szak
Választható tárgy
Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
TE471004   2/0/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Racsmány Mihály,
A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Racsmány Mihály

tanszékvezető, egyetemi docens

Kognitív Tudományi Tanszék

Keresztes Attila

tudományos segédmunkatárs

Kognitív Tudományi Tanszék

6. Előtanulmányi rend
Kötelező:
NEM (TargyEredmeny("BMEGT471004", "JEGY", _) >= 2)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

7. A tantárgy célkitűzése

A kurzus az emberi megismerés három fontos mozzanatát tárgyalja megismeréstudományi perspektívából. A megismeréstudományi megközelítés annyit jelent, hogy nem egyoldalúan, például nem csak pszichológiai szempontból, hanem interdiszciplináris módon, tehát a filozófia, számitógéptudomány, pszichológia, biológia, stb. együttes tudására támaszkodva tárgyaljuk a megjelölt témákat.

8. A tantárgy részletes tematikája

1. óra

Bevezetés

Mi az emlékezet?, az emlékezet kutatásának megközelítései, az emlékezetkutatás múltja, jelene és jövője, az emlékezetkutatás hétköznapi alkalmazhatósága, alapvető fogalmak és elméletek

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 17-36.

 

2. óra

Az emlékezetkutatás módszerei

Állatkísérletektől az introspekción át az agyi képalkotó eljárásokig

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 36-41.

 

3. óra

Emlékezeti tárak és folyamatok

Rövid- és hosszútávú emlékezet, munkaemlékezet, kódolás, tárolás, előhívás, végrehajtó funkciók szerepe az emlékezetben

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet.43-54, 77-103, 251-280.

 

4. óra

Az emlékezet agyi háttere

A sejtektől a rendszerekig

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 36-37.

 

5. óra

Explicit emlékezet

Tudás és élményszerű emlékezet, önéletrajzi emlékezet

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 155-171, 176-181, 185-186, 196-198, 215-228.

 

6. óra

Implicit emlékezet

Tudás és emlékezés az emlékezés élménye nélkül

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 134-152.

 

7. óra

I. Zárthelyi vizsga

 

8. óra

Tanulás

A tanulás hatékonysága, az ütemezés, a szervezés, a tesztelés szerepe, tudatosság a tanulásban: implicit tanulás

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 119-145.

 

9. óra

Emlékezés idős korban

a jövő felé irányuló emlékezet, prospektív emlékezet, életkori különbségek, emlékezetjavító stratégiák

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 437-442, 457-467, 507-510, 516-521.

 

10. óra

Emlékezeti folyamatok befolyásolása I.

Érzelmeink, a figyelem és az alvás szerepe az emlékezetben

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 228-233, 235-243, 272-274.

 

11. óra

Emlékezeti folyamatok befolyásolása II.

Emlékezeti torzítások, hamis emlékek, emlékek újraírása, a rekonszolidáció folyamata

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 234-235, 244-247.

 

12. óra

Felejtés

Normális felejtési folyamatok, szerves és lelki eredetű amnéziák

Irodalom: Baddeley, Eysenck, Anderson (2010): Emlékezet. 291-314, 329-334, 369-377, 385-397.

 

13. óra

II. Zárthelyi vizsga

 

14. óra

Zárthelyi vizsgák pótlása

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

előadás

10. Követelmények

Pontozás

 

A félév során összesen 100 pont szerezhető két darab zárthelyi vizsga megírásával. Ezen felül a Kognitív Tudományi Tanszéken folyó kísérletekben való részvételért lehet plusz pontokat szerezni, maximum 10-et.

 

Zárthelyi vizsgák - 100 pontért

A félév során 2 zárthelyi (ZH) vizsgát kell megírni. Mindkét ZH-n maximum 50 pont szerezhető. Mindkét ZH két 25 pontos részből tevődik össze. Lesz bennük egy feleletválasztós teszt és kifejtős kérdések. A feleletválasztós tesztsorban 15 db 1 pontot érő, könnyebb és 5 db 2 pontot érő, nehezebb tesztkérdés lesz. Minden egyes tesztkérdésre négy lehetséges válasz közül kell kiválasztani az egyetlen helyes választ. A kifejtős részben 3 db 5 pontot és 1 db 10 pontot érő kérdés lesz. A kérdésekre rövid,  5 pontos kérdéseknél maximum 5, a 10 pontos kérdésnél maximum 10 mondatos válaszokat kell fogalmazni.

 

Kísérletekben való részvétel - max. plusz 10 pontért

A kísérletekkel maximum 10 plusz pont szerezhető. Egy egyórás kísérletben való részvétel 10 pontot ér, egy ennél rövidebb, de legalább félórás kísérlet 5 pontot ér, egy ennél rövidebb vizsgálat pedig 2 pontot. A tanszéken számos kísérlet zajlik folyamatosan. A félév során mindenkinek lesz lehetősége legalább egy kísérletben részt venni. A számotokra meghirdetett kísérletekről, időpontokról, és jelentkezés módjáról a neptunon keresztül fogtok email értesítést kapni.

11. Pótlási lehetőségek

Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható.
A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

12. Konzultációs lehetőségek

Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Kötelező irodalom

·        Alan Baddeley, Michael W. Eysenck, Michael C. Anderson (2010): Emlékezet. Budapest: Akadémiai. A tematikában megadott részek.

 

Ajánlott irodalom

·        Alan Baddeley, Michael W. Eysenck, Michael C. Anderson (2010): Emlékezet. Budapest: Akadémiai.

·        Daniel Schacter (2002) Az emlékezet hét bűne. Budapest: HVG Kiadói Rt.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra16
Felkészülés zárthelyire16
Házi feladat elkészítése 
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
Vizsgafelkészülés 
Összesen60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr Racsmány Mihály

Tanszékvezető egyetemi docens

Kognitív Tudományi Tanszék

Keresztes Attila

tudományos segédmunkatárs

Kognitív Tudományi Tanszék