Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Mérnöki problémamegoldás

    A tantárgy angol neve: Engineering Problem Solving

    Adatlap utolsó módosítása: 2008. február 11.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIVG9282   4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vajda István,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.vet.bme.hu/okt/val/vg/mpm/index.htm
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Lukács József

    MTA rendes tagja

    VET (VG)

    Dr. Vajda István

    egyetemi tanár

    VET (VG)

    Dr. Farkas László

    docens

    VET (VG)

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Fizika, Villamosságtan, Elektrotechnika.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -------

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    Neptun-kód Cím

    --------

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az iparban felmerülő és megoldandó problémák széles látókört, megfelelő természettudományos ismereteket, egyéni látásmódot, nyitott és kreatív gondolkodást igényelnek. A tárgy ebből az igényből kiindulva ad elméleti és gyakorlati ismereteket, megoldási metodikákat, fejleszti a gyakorlati készségeket és képességeket.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A problémamegoldás (problem solving, PS) célja. A GDP különbségei országonként. Termelés értékének számítása naturáliában. Problémamegoldás és termelési konzekvencia.

    Problémakeresés és –találás. Az információ forrásai. A rések keresése. Hagyományos és elektronikus (virtuális) könyvtárak.

    A gondolkodás általános ismérvei. A problémák nehézsége. Megoldást segítő készségek és képességek. A PS személyi feltételei. A PS paraméterei. Egyszerű megoldások jelentősége. Egy megoldás kontra alternatív megoldások sora. A brain storming szerepe a PS-ban. A javasolt megoldás hibalehetőségeinek feltárása. A PS metodikai lépései. Mozaik rendszer alkalmazása. Az alkotó gondolkodás szintjei. Csoportos problémamegoldás előnyei. A realizálás korlátozó ereje. Prioritásképzés.

    A paradigma értelmezése. A paradigma szerepe a tudomány és a technika (technológia) fejlődésében. A paradigmán belüli és a paradigmán kívüli gondolkodásmód. Alkotó problémamegoldás és életmód/életvitel. A tudomány és a technika (technológia) értelmezése és kapcsolata. A normál tudomány jellemzői és működése. A normál tudomány osztályozása. Forradalmi helyzet a tudományban. Paradigmaváltás: forradalom a tudományban.

    A megoldási mező és a pszichológiai tehetetlenségi vektor. Az inventív probléma és a megoldás szintjei. Az invenció sémái. Az ellentmondás szerepe és jelentősége; az ellentmondási táblázatok.

    Az időtényező szerepe a problémamegoldásban. A problémamegoldás tervezésének folyamata. A problémamegoldást akadályozó emberi "sodródások". A racionális és az intuitív gondolkodás. Az emberi értékrend kialakításának összetevői.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: A kiadott feladatok legalább elégséges szintű teljesítése.

    b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga.

    c. Elővizsga: az elővizsga feltétele a rendszeres részvétel az előadásokon, valamint a gyakorlati feladatok elkészítése.

    11. Pótlási lehetőségek

    A szorgalmi időszakban:-------.

    A vizsgaidőszakban: 1 alkalommal.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A szorgalmi időszakban: : heti 1 alkalommal.

    A vizsgaidőszakban: heti 1 alkalommal.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. Henry Petroski: Design Paradigms, University Press, Cambridge, 1994.
    2. S. Weinstein and S. W. Angrist: An Intorduction to the Art of Engineering, Allyn and Bacon, Inc, 1970.
    3. Lumsdaine,E.: Creative Problem Solving, McGran-Hill, 1995.
    4. Vajda I., Farkas L.: Mérnöki problémamegoldás (elektronikus jegyzet) http://www.vet.bme.hu/okt/val/vg/mpm/index.htm
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    10

    Felkészülés zárthelyire

    Házi feladat elkészítése

    45

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    10

    ..

    Vizsgafelkészülés

    25

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Vajda István

    egyetemi tanár

    VET (VG)