Mérnöki problémamegoldás

A tantárgy angol neve: Engineering Problem Solving

Adatlap utolsó módosítása: 2008. február 11.

Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Műszaki Informatika Szak

Választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIVG9282   4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vajda István,
A tantárgy tanszéki weboldala http://www.vet.bme.hu/okt/val/vg/mpm/index.htm
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Lukács József

MTA rendes tagja

VET (VG)

Dr. Vajda István

egyetemi tanár

VET (VG)

Dr. Farkas László

docens

VET (VG)

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Fizika, Villamosságtan, Elektrotechnika.

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

-------

Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

Neptun-kód Cím

--------

7. A tantárgy célkitűzése

Az iparban felmerülő és megoldandó problémák széles látókört, megfelelő természettudományos ismereteket, egyéni látásmódot, nyitott és kreatív gondolkodást igényelnek. A tárgy ebből az igényből kiindulva ad elméleti és gyakorlati ismereteket, megoldási metodikákat, fejleszti a gyakorlati készségeket és képességeket.

8. A tantárgy részletes tematikája

A problémamegoldás (problem solving, PS) célja. A GDP különbségei országonként. Termelés értékének számítása naturáliában. Problémamegoldás és termelési konzekvencia.

Problémakeresés és –találás. Az információ forrásai. A rések keresése. Hagyományos és elektronikus (virtuális) könyvtárak.

A gondolkodás általános ismérvei. A problémák nehézsége. Megoldást segítő készségek és képességek. A PS személyi feltételei. A PS paraméterei. Egyszerű megoldások jelentősége. Egy megoldás kontra alternatív megoldások sora. A brain storming szerepe a PS-ban. A javasolt megoldás hibalehetőségeinek feltárása. A PS metodikai lépései. Mozaik rendszer alkalmazása. Az alkotó gondolkodás szintjei. Csoportos problémamegoldás előnyei. A realizálás korlátozó ereje. Prioritásképzés.

A paradigma értelmezése. A paradigma szerepe a tudomány és a technika (technológia) fejlődésében. A paradigmán belüli és a paradigmán kívüli gondolkodásmód. Alkotó problémamegoldás és életmód/életvitel. A tudomány és a technika (technológia) értelmezése és kapcsolata. A normál tudomány jellemzői és működése. A normál tudomány osztályozása. Forradalmi helyzet a tudományban. Paradigmaváltás: forradalom a tudományban.

A megoldási mező és a pszichológiai tehetetlenségi vektor. Az inventív probléma és a megoldás szintjei. Az invenció sémái. Az ellentmondás szerepe és jelentősége; az ellentmondási táblázatok.

Az időtényező szerepe a problémamegoldásban. A problémamegoldás tervezésének folyamata. A problémamegoldást akadályozó emberi "sodródások". A racionális és az intuitív gondolkodás. Az emberi értékrend kialakításának összetevői.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

Előadás.

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: A kiadott feladatok legalább elégséges szintű teljesítése.

b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga.

c. Elővizsga: az elővizsga feltétele a rendszeres részvétel az előadásokon, valamint a gyakorlati feladatok elkészítése.

11. Pótlási lehetőségek

A szorgalmi időszakban:-------.

A vizsgaidőszakban: 1 alkalommal.

12. Konzultációs lehetőségek

A szorgalmi időszakban: : heti 1 alkalommal.

A vizsgaidőszakban: heti 1 alkalommal.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
  1. Henry Petroski: Design Paradigms, University Press, Cambridge, 1994.
  2. S. Weinstein and S. W. Angrist: An Intorduction to the Art of Engineering, Allyn and Bacon, Inc, 1970.
  3. Lumsdaine,E.: Creative Problem Solving, McGran-Hill, 1995.
  4. Vajda I., Farkas L.: Mérnöki problémamegoldás (elektronikus jegyzet) http://www.vet.bme.hu/okt/val/vg/mpm/index.htm
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

 

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

10

Felkészülés zárthelyire

Házi feladat elkészítése

45

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

10

..

Vizsgafelkészülés

25

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Vajda István

egyetemi tanár

VET (VG)