Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szupravezetők és közvetlen energiaátalakítók alkalmazása

    A tantárgy angol neve: Applications of Superconductors and Direct Energy Converters

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. szeptember 22.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIVG9108   4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vajda István,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr.Lukács József

    MTA rendes tagja

    VET (VG)

    Dr.Vajda István

    docens

    VET (VG)

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Fizika, Anyagtudomány

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    Neptun-kód Cím

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az energia közvetlen átalakítására alkalmas fizikai elvek és jelenségek bemutatása. Közvetlen energiaátalakító és szupravezetős eszközök és rendszerek és azok alkalmazása. Az alkalmazások jelen helyzete és a várható trendek előrejelzése.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. Közvetlen energiaátalakítók

    A közvetlen energiaátalakítás elve, jelenbeni és várható jövőbeni jelentősége. Az alábbi eszközöket és berendezéseket ismertetjük: fényvillamos generátorok (fotocellák), hővillamos generátorok (termogenerátorok), MHD- (magnetohidrodinamikus) generátorok, tüzelőanyag-cellák, hőszivattyúk.

    Az egyes témakörök felépítése:

    1. Történeti áttekintés.

    2. Az átalakítók működési elve, a meghatározó fizikai ill. kémiai jelenségek és folyamatok.

    3. Az átalakítók felépítése, a felhasznált anyagok tulajdonságai.

    4. Az átalakítók villamos helyettesítő kapcsolásának származtatása, üzemi jellemzőik, jelleggörbéik meghatározása.

    5. A megvalósított és a perspektívikus alkalmazások bemutatása, a versenyképesség és a gazdaságosság becslése.

    2. Szupravezetők

    A szupravezetés fizikai jelenségei és elmélete, különös tekintettel a magashőmérsékletű szupravezetőkre. A szupravezető anyagok tulajdonságai, szupravezető huzalok és áramkörök. A szupravezetők alkalmazása az energetikában, a méréstechnikában, a gyógyászatban, a haditechnikában és az ipar egyéb ágazataiban. A szobahőmérsékletű szupravezetés lehetősége.

    A szupravezetők modellezése statikus elektromágneses térben. A kritikus állapot modellje. Váltakozóáramú veszteségek. Szupravezetős rendszerek mágneses tere.

    Alacsony- és magashőmérsékletű szupravezetőt tartalmazó mágneses rendszerek tervezési és konstrukciós elvei. Megvalósított alkalmazások elemzése.

    Hagyományos és szupravezetős mágneses rendszerek összehasonlító elemzése műszaki, gazdaságossági, stb. paramétereik alapján. A verseny-képesség kérdése.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    előadás

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: 1 db. Zh. megirása min. elégséges (2) eredménnyel.

    b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga

    c. Elővizsga: az elővizsga feltétele a min. jó (4) Zh. eredmény.

    11. Pótlási lehetőségek

    A szorgalmi időszakban: 1 alkalommal.

    A vizsgaidőszakban: 1 alkalommal.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A szorgalmi időszakban: Zh. elötti héten.

    A vizsgaidőszakban: heti 1 alkalommal.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Lukács J.-Tóth K.-Vajda I.: Közvetlen energiaátalakítók, Műegyetemi Kiadó, 1992.

    Vajda I.: Szupravezetők és alkalmazásaik (elektronikus jegyzet)

    http://www.vet.bme.hu/okt/val/vg/szupra/index.htm

    További, aktuális irodalmakat - a nyelvismeret figyelembe vételével - az előadások keretében ajánlunk az érdeklődőknek.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    15

    Felkészülés zárthelyire

    20

    Házi feladat elkészítése

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    20

    ..

    Vizsgafelkészülés

    35

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr.Vajda István

    docens

    VET (VG)