Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Kreatív gondolkodás mérnököknek

    A tantárgy angol neve: Creative Thinking for Engineers

    Adatlap utolsó módosítása: 2023. december 5.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Villamosmérnöki szak
    Mérnökinformatikus szak
    Egészségügyi mérnök szak
    Gazdaságinformatikus szak
    Szabadon választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMAV80   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Gulyás András,
    4. A tantárgy előadója

    Dr. Gulyás András, tudományos főmunkatárs, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

    Dr. Heszberger Zalán, egyetemi docens, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék


    7. A tantárgy célkitűzése

    A mérnökök oktatásának egyik fő célkitűzése, az adott ismeretanyag átadása mellett, hogy a mérnöki életben nagy eséllyel előforduló problémákhoz hatékony megoldási sémákat ismertessen. Ez a tárgy azzal foglalkozik, hogy mi történik ha olyan problémával szembesülünk, amire a tanult sémák nem működnek? Ilyenkor valamiféle kreatív ötlettel lehet továbbmenni, ám az ilyen ötletek létrejöttéhez sokszor nem tisztán mérnöki módszerek kellenek. A tárgy célja a kreatív gondolkodás természetének bemutatása és alkalmazása mérnöki feladatokra. A tárgy indirekt célja hallgatói gondolkodó közösség létrehozása, a világra való rácsodálkozás élményének átélése illetve annak demonstrálása, hogy pusztán gondolkodás útján milyen messzire juthat az ember. 


    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Műszaki-technológiai és laikus gondolkodásmódok, a technológia megközelítése mérnöki és egyéb szempontokból.
    2. A valóság analitikus leírása, a tudatos észlelés korlátai, gondolati hierarchiák és elgondolásrendszerek, szemlélődésből mérnöki problémamegoldás.  
    3. A megfigyelés természete, szemlélődő attitűd, tárgy és funkció viszonya, a valóságról alkotott elképzelés meghatározó ereje és hátrányai a mérnöki gondolkodásban 
    4. Szakemberek munkamódszerei, a jó szakember portréja, a hibakeresés nehézségei, a valóság és a gondolkodási sémák viszonya. Bosszantó hibák, hogyan álljunk a technológia hibáihoz? 
    5. Elakadások a gondolkodásban és feloldásuk, intuíció megjelenése a hétköznapokban, a dinamikus valóság értelmezése
    6. Kreatív gondolkodás a hétköznapokban, jó és rossz minőségű gondolkodás megjelenése technológiában
    7: Induktív és deduktív következtetési módok mérnöki problémákban, a tudományos módszer és korlátai, a hipotézis természete, tapasztalati beleélés és intuíció
    8. A tudományos igazság, az értelem természete, laterális igazságok, a priori intuíció, az oktatás hatása a gondolkodásra, a nyugalom és a hibamentesség összefüggése
    9. Gondolati struktúrák bemerevedése, a doboz effektus, a dobozból való kitörés folyamata,  kreatív hibakeresés
    10. A gondolkodás és a tevékenység minősége, gondolati görcsök, az untánzás csapdái, a kreativitás és az értékelés egymásrahatása.
    11. Szabadság és kreativitás, az egyetemi hallgató hozzáállása motivációi, a gondolkodás minőségének mérése.
    12. Az elakadás utáni friss nézőpont gyümölcsei, jó minőségű dokumentáció írása, a nyugalom fontossága, belefeledkezés a munkába.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás
    10. Követelmények
    A szorgalmi időszakban: A szorgalmi időszakban egyeztetett témájú otthoni feladat kidolgozása és bemutatása.
    Az év végi jegy a otthoni feladat értékelésével jön létre.  

    11. Pótlási lehetőségek

    Az otthoni feladat a pótlási időszakban pótolható.


    12. Konzultációs lehetőségek

    Minden héten fogadóórán. 


    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    R. M. Pirsig: A zen és a motorkerékpár-ápolás művészete, Európa kiadó 2018. 


    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra16
    Felkészülés zárthelyire0
    Házi feladat elkészítése16
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása0
    Vizsgafelkészülés60
    Összesen
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Gulyás András tudományos főmunkatárs, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék