Kreatív gondolkodás mérnököknek

A tantárgy angol neve: Creative Thinking for Engineers

Adatlap utolsó módosítása: 2023. december 5.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Villamosmérnöki szak
Mérnökinformatikus szak
Egészségügyi mérnök szak
Gazdaságinformatikus szak
Szabadon választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VITMAV80   2/0/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Gulyás András,
4. A tantárgy előadója

Dr. Gulyás András, tudományos főmunkatárs, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

Dr. Heszberger Zalán, egyetemi docens, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék


7. A tantárgy célkitűzése

A mérnökök oktatásának egyik fő célkitűzése, az adott ismeretanyag átadása mellett, hogy a mérnöki életben nagy eséllyel előforduló problémákhoz hatékony megoldási sémákat ismertessen. Ez a tárgy azzal foglalkozik, hogy mi történik ha olyan problémával szembesülünk, amire a tanult sémák nem működnek? Ilyenkor valamiféle kreatív ötlettel lehet továbbmenni, ám az ilyen ötletek létrejöttéhez sokszor nem tisztán mérnöki módszerek kellenek. A tárgy célja a kreatív gondolkodás természetének bemutatása és alkalmazása mérnöki feladatokra. A tárgy indirekt célja hallgatói gondolkodó közösség létrehozása, a világra való rácsodálkozás élményének átélése illetve annak demonstrálása, hogy pusztán gondolkodás útján milyen messzire juthat az ember. 


8. A tantárgy részletes tematikája
1. Műszaki-technológiai és laikus gondolkodásmódok, a technológia megközelítése mérnöki és egyéb szempontokból.
2. A valóság analitikus leírása, a tudatos észlelés korlátai, gondolati hierarchiák és elgondolásrendszerek, szemlélődésből mérnöki problémamegoldás.  
3. A megfigyelés természete, szemlélődő attitűd, tárgy és funkció viszonya, a valóságról alkotott elképzelés meghatározó ereje és hátrányai a mérnöki gondolkodásban 
4. Szakemberek munkamódszerei, a jó szakember portréja, a hibakeresés nehézségei, a valóság és a gondolkodási sémák viszonya. Bosszantó hibák, hogyan álljunk a technológia hibáihoz? 
5. Elakadások a gondolkodásban és feloldásuk, intuíció megjelenése a hétköznapokban, a dinamikus valóság értelmezése
6. Kreatív gondolkodás a hétköznapokban, jó és rossz minőségű gondolkodás megjelenése technológiában
7: Induktív és deduktív következtetési módok mérnöki problémákban, a tudományos módszer és korlátai, a hipotézis természete, tapasztalati beleélés és intuíció
8. A tudományos igazság, az értelem természete, laterális igazságok, a priori intuíció, az oktatás hatása a gondolkodásra, a nyugalom és a hibamentesség összefüggése
9. Gondolati struktúrák bemerevedése, a doboz effektus, a dobozból való kitörés folyamata,  kreatív hibakeresés
10. A gondolkodás és a tevékenység minősége, gondolati görcsök, az untánzás csapdái, a kreativitás és az értékelés egymásrahatása.
11. Szabadság és kreativitás, az egyetemi hallgató hozzáállása motivációi, a gondolkodás minőségének mérése.
12. Az elakadás utáni friss nézőpont gyümölcsei, jó minőségű dokumentáció írása, a nyugalom fontossága, belefeledkezés a munkába.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás
10. Követelmények
A szorgalmi időszakban: A szorgalmi időszakban egyeztetett témájú otthoni feladat kidolgozása és bemutatása.
Az év végi jegy a otthoni feladat értékelésével jön létre.  

11. Pótlási lehetőségek

Az otthoni feladat a pótlási időszakban pótolható.


12. Konzultációs lehetőségek

Minden héten fogadóórán. 


13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

R. M. Pirsig: A zen és a motorkerékpár-ápolás művészete, Európa kiadó 2018. 


14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra16
Felkészülés zárthelyire0
Házi feladat elkészítése16
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása0
Vizsgafelkészülés60
Összesen
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Dr. Gulyás András tudományos főmunkatárs, Távközlési és Médiainformatikai Tanszék