Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Tudásmenedzsment technológiák

    A tantárgy angol neve: Knowledge Management

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2010. szeptember 22.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMAV04   2/2/0/v 5 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Magyar Gábor

    docens

    TMIT

    Kardkovács Zsolt Tivadar

    ügyvivő szakértő

    TMIT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    - Adatbázisok felépítésének, működésének alapvető ismerete

    - Alapszintű halmazelméleti és algebrai ismeretek

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    7. A tantárgy célkitűzése

    A tudásmenedzsment alapvetően két fontos részegységből tevődik össze: a világmodellezés kérdéséből és a hozzá kapcsolódó adattárolási eljárások halmazából. Míg a világmodellezés az emberi gondolkodáshoz közel álló gépi feldolgozásra alkalmas módszertan, mesterséges nyelv, addig az adattárolás a világmodell nézetén keresztül látható rekordmenedzsmentet jelenti. Nem véletlen, hogy a világmodellezés sokszor magában foglalja az ember-gép interfészkapcsolatokat is. A rendszer jósága, a tárolt és rejtett információk felszínre hozása, a felhasználóbarátsága döntően a világmodell felépítésétől függ.

    A tárgy célja a tudásmenedzsment létező nyelvi és gyakorlati technológiáinak, adottságainak a bemutatása, ismertetése.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Fogalmi rendszerek: adat, információ, ismeret, tudás. Az igazság és hétköznapi vetületei. Rejtett és adott, valós és fiktív tények, állítások, modellek.
    2. Elsőrendű matematikai logika
      • Individuum, operátor, állítás, reláció, funktor fogalmai. Alapvető problémák, zárt világ, zárt értelmezési tartomány, egyediségi feltevések.
      • Számíthatóság kérdései és korlátai: a Gödel-teljesség, a Church tézis.
    3. Következtetés alapú tudáskörnyezetek, deduktív adatbázisok
      • Relációs adatbázisok: a sor- és az oszlopkalkulus.
      • A Datalog elve és működése. Rétegelhetőség, optimalizálás.
      • A Datalog kiterjesztése, rekurzió, negáció, függvények, összetett adatstruktúrák, részleges és tökéletes modellek.
      • Modellelméleti és bizonyításelméleti adatbázisok közötti különbségek.
    4. Leíró logikán alapuló adatbázisok
      • Fogalom, szerep, anomáliák és megközelítések.
      • A DAML+OIL.
      • Számíthatósági kérdések, SHIQ-számíthatóság.
      • Web és ontológia. A leíró logikai lehetőségei.
    5. Web mint tudásforrás
    • XML, RDF és a relációs adatbázisok viszonya
    • Szemantikus háló (Semantic Web)
    • Mélyháló (Deep Web)
    1. Elsőrendű tudáskörnyezetek kiterjesztései
      • Az igazságok árnyalásának lehetőségei. Valószínűségi modellek.
      • Lokálisan érvényes szabályok rendszere
      • Kényszer alapú rendszerek
    2. Objektumorientált modellek
      • Objektum, osztály, típus. Öröklés, asszociáció
      • Logikai felépítés. Az F-logika.
      • Objektumorientált világ és az ontológia viszonya
    3. Lehetőségek és törvényszerűségek ábrázolása
      • Modalitások
      • A Kripke-szemantika, gráfok logikája
      • Temporális logika és alkalmazásai
      • Kérdések logikája és az információ-visszakeresés.
    4. Időfüggő adatbázisok
      • Tranzakciók, aktív adatbázisok. ECA-modell.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    2 előadás + 2 gyakorlat

    10. Követelmények
    1. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga
    2. Elővizsga: van
    11. Pótlási lehetőségek
    12. Konzultációs lehetőségek

    Előre egyeztetett időpontban bármikor.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Zs. T. Kardkovács. Tudásmenedzsment. (előkészületben)

    E. Franconi. Description Logics. http://www.cs.man.ac.uk/~franconi/dl/course/

    A. Voronkov. Deductive Databases. http://user.it.uu.se/~voronkov/ddb.htm

    M. Kifer, J. Wu, G. Lausen. Logical Foundations of Object-Oriented and Frame-based Languages. ftp://ftp.cs.sunysb.edu/pub/TechReports/kifer/flogic.ps.Z

    J. Bonner, M. Kifer. Transaction Logic Programming.

    ftp://ftp.cs.sunysb.edu/pub/TechReports/kifer/transaction-logic.ps.Z

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    10

    Felkészülés zárthelyire

    20

    Házi feladat elkészítése

    -

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    20

    ..

    Vizsgafelkészülés

    40

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Magyar Gábor

    docens

    TMIT

    Kardkovács Zsolt Tivadar

    ügyvivő szakértő

    TMIT