Tudásmenedzsment technológiák

A tantárgy angol neve: Knowledge Management

Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

Tantárgy lejárati dátuma: 2010. szeptember 22.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Műszaki Informatika Szak

Választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VITMAV04   2/2/0/v 5 1/1
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

dr. Magyar Gábor

docens

TMIT

Kardkovács Zsolt Tivadar

ügyvivő szakértő

TMIT

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

- Adatbázisok felépítésének, működésének alapvető ismerete

- Alapszintű halmazelméleti és algebrai ismeretek

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
7. A tantárgy célkitűzése

A tudásmenedzsment alapvetően két fontos részegységből tevődik össze: a világmodellezés kérdéséből és a hozzá kapcsolódó adattárolási eljárások halmazából. Míg a világmodellezés az emberi gondolkodáshoz közel álló gépi feldolgozásra alkalmas módszertan, mesterséges nyelv, addig az adattárolás a világmodell nézetén keresztül látható rekordmenedzsmentet jelenti. Nem véletlen, hogy a világmodellezés sokszor magában foglalja az ember-gép interfészkapcsolatokat is. A rendszer jósága, a tárolt és rejtett információk felszínre hozása, a felhasználóbarátsága döntően a világmodell felépítésétől függ.

A tárgy célja a tudásmenedzsment létező nyelvi és gyakorlati technológiáinak, adottságainak a bemutatása, ismertetése.

8. A tantárgy részletes tematikája
  1. Fogalmi rendszerek: adat, információ, ismeret, tudás. Az igazság és hétköznapi vetületei. Rejtett és adott, valós és fiktív tények, állítások, modellek.
  2. Elsőrendű matematikai logika
    • Individuum, operátor, állítás, reláció, funktor fogalmai. Alapvető problémák, zárt világ, zárt értelmezési tartomány, egyediségi feltevések.
    • Számíthatóság kérdései és korlátai: a Gödel-teljesség, a Church tézis.
  3. Következtetés alapú tudáskörnyezetek, deduktív adatbázisok
    • Relációs adatbázisok: a sor- és az oszlopkalkulus.
    • A Datalog elve és működése. Rétegelhetőség, optimalizálás.
    • A Datalog kiterjesztése, rekurzió, negáció, függvények, összetett adatstruktúrák, részleges és tökéletes modellek.
    • Modellelméleti és bizonyításelméleti adatbázisok közötti különbségek.
  4. Leíró logikán alapuló adatbázisok
    • Fogalom, szerep, anomáliák és megközelítések.
    • A DAML+OIL.
    • Számíthatósági kérdések, SHIQ-számíthatóság.
    • Web és ontológia. A leíró logikai lehetőségei.
  5. Web mint tudásforrás
  • XML, RDF és a relációs adatbázisok viszonya
  • Szemantikus háló (Semantic Web)
  • Mélyháló (Deep Web)
  1. Elsőrendű tudáskörnyezetek kiterjesztései
    • Az igazságok árnyalásának lehetőségei. Valószínűségi modellek.
    • Lokálisan érvényes szabályok rendszere
    • Kényszer alapú rendszerek
  2. Objektumorientált modellek
    • Objektum, osztály, típus. Öröklés, asszociáció
    • Logikai felépítés. Az F-logika.
    • Objektumorientált világ és az ontológia viszonya
  3. Lehetőségek és törvényszerűségek ábrázolása
    • Modalitások
    • A Kripke-szemantika, gráfok logikája
    • Temporális logika és alkalmazásai
    • Kérdések logikája és az információ-visszakeresés.
  4. Időfüggő adatbázisok
    • Tranzakciók, aktív adatbázisok. ECA-modell.
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

2 előadás + 2 gyakorlat

10. Követelmények
  1. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga
  2. Elővizsga: van
11. Pótlási lehetőségek
12. Konzultációs lehetőségek

Előre egyeztetett időpontban bármikor.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Zs. T. Kardkovács. Tudásmenedzsment. (előkészületben)

E. Franconi. Description Logics. http://www.cs.man.ac.uk/~franconi/dl/course/

A. Voronkov. Deductive Databases. http://user.it.uu.se/~voronkov/ddb.htm

M. Kifer, J. Wu, G. Lausen. Logical Foundations of Object-Oriented and Frame-based Languages. ftp://ftp.cs.sunysb.edu/pub/TechReports/kifer/flogic.ps.Z

J. Bonner, M. Kifer. Transaction Logic Programming.

ftp://ftp.cs.sunysb.edu/pub/TechReports/kifer/transaction-logic.ps.Z

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

(a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

10

Felkészülés zárthelyire

20

Házi feladat elkészítése

-

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

20

..

Vizsgafelkészülés

40

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

dr. Magyar Gábor

docens

TMIT

Kardkovács Zsolt Tivadar

ügyvivő szakértő

TMIT