Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Emberi nyelv és gondolkodás

    A tantárgy angol neve: Human Language and Thought

    Adatlap utolsó módosítása: 2010. november 3.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Természettudományi Kar

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak
    Választható tárgy

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    TE471012   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Babarczy Anna,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Pléh Csaba

    egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Babarczy Anna

    egyetemi adjunktus

    Kognitív Tudományi Tanszék

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM (TargyEredmeny("BMEGT471012", "JEGY", _) >= 2)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az emberi nyelv egyedi jelenség az állatvilágban. A kurzus ennek a jelenségnek a sajátosságait tárja fel. Mik azok a tulajdonságok, melyek minden emberi nyelvre jellemzőek, de nem-emberi kommunikációs rendszerekben nem találhatóak meg? Mit árulnak el ezek a tulajdonságok az emberi gondolkodásról? Hogyan jellemezhetőek a nyelvek közötti különbségek? Mennyiben befolyásolhatja egy nyelv kifejezésmódja a beszélők gondolkodását? Mik a nyelv biológiai alapjai és hogyan alakult ki az evolúció során?

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1.       A nyelv szintjei: az elméleti nyelvtudomány alapfogalmai

     2.      Metafora és metonímia: a beszédértelmezés magyarázatai

    3.      Nyelvi relativizmus: a nyelv és a gondolkodás viszonya

    4.      Emlékezet és viselkedésirányítás: a végrehajtó rendszer kutatása

    5.      Nyelvevolúció: a nyelv keletkezésének elméletei

    6.      Nyelv és agy: nyelvfeldolgozás, beszédprodukció, klinikai jelenségek

    7.      Nyelvelsajátítás: a gyerek nyelvi fejlődése

    8.      Állati kommunikáció: mit tudunk az állatvilágban megfigyelt kommunikációs rendszerekről

    9.      Szociolingvisztika: nyelvi változatok és ezek társadalmi megítélése

    10.    Nyelv, cselekvés, percepció: a nyelv formalista és kognitivista megközelítése

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    a.       A szorgalmi időszakban: Két zárthelyi dolgozat

    b.       A vizsgaidőszakban:

    c.              Elővizsga:

    11. Pótlási lehetőségek

    Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható.
    A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    DAVID CRYSTAL: A NYELV ENCIKLOPÉDIÁJA, Osiris Kiadó, 2003.

    KENESEI ISTVÁN (szerk): A NYELV ÉS A NYELVEK. (http://www.nytud.hu/nyelv_es_nyelvek)

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra12
    Felkészülés zárthelyire20
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Babarczy Anna

    Egyetemi adjunktus

    Kognitív Tudományi Tanszék