Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Emberi nyelv és gondolkodás

    A tantárgy angol neve: human language and thought

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. október 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT471012   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Kocsis Gábor,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMEGT47A006/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Pléh Csaba

    egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Babarczy Anna

    egyetemi adjunktus

    Kognitív Tudományi Tanszék

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az emberi nyelv egyedi jelenség az állatvilágban. A kurzus ennek a jelenségnek a sajátosságait tárja fel. Mik azok a tulajdonságok, melyek minden emberi nyelvre jellemzőek, de nem-emberi kommunikációs rendszerekben nem találhatóak meg? Mit árulnak el ezek a tulajdonságok az emberi gondolkodásról? Hogyan jellemezhetőek a nyelvek közötti különbségek? Mennyiben befolyásolhatja egy nyelv kifejezésmódja a beszélők gondolkodását? Mik a nyelv biológiai alapjai és hogyan alakult ki az evolúció során?

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1.       A nyelv szintjei: az elméleti nyelvtudomány alapfogalmai

     2.      Metafora és metonímia: a beszédértelmezés magyarázatai

    3.      Nyelvi relativizmus: a nyelv és a gondolkodás viszonya

    4.      Emlékezet és viselkedésirányítás: a végrehajtó rendszer kutatása

    5.      Nyelvevolúció: a nyelv keletkezésének elméletei

    6.      Nyelv és agy: nyelvfeldolgozás, beszédprodukció, klinikai jelenségek

    7.      Nyelvelsajátítás: a gyerek nyelvi fejlődése

    8.      Állati kommunikáció: mit tudunk az állatvilágban megfigyelt kommunikációs rendszerekről

    9.      Szociolingvisztika: nyelvi változatok és ezek társadalmi megítélése

    10.    Nyelv, cselekvés, percepció: a nyelv formalista és kognitivista megközelítése

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    a.       A szorgalmi időszakban: Két zárthelyi dolgozat

    b.       A vizsgaidőszakban:

    c.              Elővizsga:

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az órák ideje alatt heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Magyar nyelvű háttérirodalom:

     DAVID CRYSTAL: A NYELV ENCIKLOPÉDIÁJA, Osiris Kiadó, 2003.

    KENESEI ISTVÁN (szerk): A NYELV ÉS A NYELVEK. (http://www.nytud.hu/nyelv_es_nyelvek)

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra30
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire10
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés10
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Babarczy Anna

    Egyetemi adjunktus

    Kognitív Tudományi Tanszék