Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Demonstrátor: a tanulás és tanítás facilitálása
A tantárgy angol neve: Demonstrator: Facilitating Learning and teaching
Adatlap utolsó módosítása: 2011. március 24.
Természettudományi Kar
Kognitív Tudományi Tanszék
- Tanulási tapasztalatok, műszaki szakmai ismeretek bemutatására, átadására való készség. A műszaki oktatói pálya iránti érdeklődés, projekt és team munkában végzett szakmai előtanulmányok. Műszaki szakmai rendezvények szervezése, csoport irányítási tapasztalatok.
- Nincs előfeltétele a tárgy felvételének
- Célunk a műszaki karok olyan demonstrátorainak pedagógiai-andragógiai képzése, akik pályázhatnak a tudományos kutató és az oktatást előkészítő munkára, vagy akik már demonstrátorként működnek.
- A demonstrátori működés elsődleges célja a hallgatók szakmai elkötelezettségének növelése, felkészítése hivatásuknak az átlagosnál magasabb színvonalú művelésére, doktori (mester) képzésben tanulmányok folytatására, az egyetemi oktatói (kutatói) munkára.
- A demonstrátori alkalmazást a doktori (mester) képzésbe való felvételnél a karok figyelembe vehetik.
- Célunk a karok jelenlegi és jövőbeli demonstrátorai számára korszerű módszertani képzés lehetőségét biztosítani és ezáltal elősegíteni a kiemelkedő minőségű demonstrátorok képzését.
- Önálló probléma-felismerési és -megoldási készség fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt a műszaki pedagógia-andragógia képzés területén.
- Választható, a műszaki karok szakterületeihez kapcsolódó feladatok és önirányított programtervezés keretében a hallgató érdeklődésének leginkább megfelelő szakmai orientációra nyílik lehetőség.
- A képzés során törekszünk az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazhatóságának bemutatására a választott műszaki szakterületen és nagyfokú gyakorlatorientációra
- A kompetenciák felmérése alapján a demonstrátorok minősítése lehetőséget ad a differenciált szakmódszertani felkészítésre és egyéni, önütemezett tanulásra.
(1) óraadási feladatok, kompetenciák
(2) oktatásszervezési feladatok (pl.: konferenciák szervezésében való részvétel), taneszközök, segédeszközök készítése az intézet segítségével;
(3) tanszéki tudományos kutatómunkában való közreműködés, a tanszék adminisztrációs feladatainak (pl.: könyvtári felügyelet) ellátása.
(4) tanórán kívüli konzultációk a hallgatók számára; tudományos diákkör szervezése, fejlesztése, alkotói munka végzése;
(5) közreműködés nemzetközi és hazai pályázati programokban.
(6) képzési igények: mennyiségi, minőségi
- fennálló helyzet és várt tudás, képesség, hozzáállás
(7) leendő tanulócsoport felmérése
- kiindulási és elért szint rögzítése
(8) képzési célkitűzések meghatározása
- általános
- középszínű
- közvetlen
- különleges
(9) áttérés a képzési terv céljától a különleges célkitűzésen át a működési célkitűzésig
(10) a program tartalmának tervezése
- Sorrend és értékelési módszerek
(11) a tanfolyam anyagának technikai szervezése
- Segédeszközök
(12) a tanfolyam kivitelezése
(13) kiértékelés, szinten tartási feladatok
- Külső – belső értékelés
- Visszajelzés
- Program módosítás
(14) Projektmunka prezentáció
- 1 óra előadás, 1 óra gyakorlat
- A szorgalmi időszakban: (A) képesség- és teljesítményfejlesztés, (B) helyzetorientált / gyakorlat orientált, (C) folyamattervezési projektfeladatok / esettanulmányok elkészítése és (D) szemináriumok szervezése.
- A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga: 1. teszt és 2. szöveges feladatok, vagy portfolió készítése és prezentálása
- A Tvsz-ben foglaltak szerint
- A félév során az előadóval folyamatosan az előadásokhoz csatlakozva
- Benedek A. (2007): Tanárok és oktatók továbbképzése. Szakoktatás, 2007. 3. szám, 4-6.p.
- Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963-8088-16-8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
E-learninges tananyag :
- Kálmán A: Az oktatástól az önálló tanulásig
Tanulmányok feldolgozásra választható formában.
- Kálmán A. (szerk.) (2007): A felnőttoktatói kompetenciák megjelenése a felsőoktatási intézményekben (kutatási beszámoló), A felsőoktatás szerepvállalása a felnőttképzésben. Workshop Eötvös Lóránd Tudományegyetem, 2006. november 24. ISBN 978-963-87523-0-7, MELLearN, Debrecen, pp. 24-46.
- Benedek A. (2006): Új tendenciák a képzők képzésében. Konferenciakiadvány (Szerk.: Benedek A.) Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet, ISBN 978-963-420-919-5, Budapest. 163 p.
- Brookfield, Stephen D.: Tanári szerepek és tanítási stílusok 1-10. oldalig in: Titmus, Colin J. (ed.): Lifelong Education for Adults - An International Handbook. Pergamon Press. Oxford, New York, Beijing, Frankfurt, Sao Paulo, Sydney, Tokyo, Toronto 1989. ISBN 0-08-030851-1
- Brookfield, Stephen D.: A felnőtt tanulás megértése és facilitálása. 1-26. oldalig Understanding and Facilitating Adult Learning (A Comprehensive Analysis of Principles and Effective Practices), Open University Press, Milton Keynes, 1986
- Dr. Wiliam E. Sinnett: A kompetenciából kiinduló képzés és programfejlesztés. Bevezetés és vázlat. Humbert College, 205. Humbert College Boulevard, Toronto, Ontario, Canada, M9W 5L7, 1993. 2-18. oldalig
Dr. Kálmán Anikó
egyetemi docens
APPI Műszaki Pedagógia Tanszék