Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Áltudomány és tudomány

    A tantárgy angol neve: Pseudoscience and Science

    Adatlap utolsó módosítása: 2019. március 5.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    szabadon választható tárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT41V104   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Héder Mihály,
    A tantárgy tanszéki weboldala https://www.filozofia.bme.hu/targyak/altudomany_tudomany
    4. A tantárgy előadója

    Dr. Bíró Gábor István

    biro.gabor.istvan@filozofia.bme.hu

    Dr. Láng Benedek

    lang.benedek@filozofia.bme.hu

    László Levente

    levente.laszlo@filozofia.bme.hu

    Petschner Anna

    petschner.anna@filozofia.bme.hu

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    A tantárgy a szabadon választható tárgyak közé tartozik, bármelyik félévben elvégezhető.

    Kizáró feltételek (nem vehető fel a tantárgy, ha korábban teljesítette az alábbi tantárgyak vagy tantárgycsoportok bármelyikét): Tudomány, tudományellenesség, áltudomány (BMEGT41A028)

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( (TárgyTeljesítve("BMEGT41A028")= igaz) VAGY Felvetel("BMEGT41A028")= igaz)
    ÉS
    NEM ( (TárgyTeljesítve("BMEGT41M301")= igaz) VAGY Felvetel("BMEGT41M301")= igaz)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:

    A tantárgy a szabadon választható tárgyak közé tartozik, bármelyik félévben elvégezhető.

    Kizáró feltételek (nem vehető fel a tantárgy, ha korábban teljesítette az alábbi tantárgyak vagy tantárgycsoportok bármelyikét): Tudomány, tudományellenesség, áltudomány (BMEGT41A028)

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja, hogy a hallgatók reflektált és tudatos viszonyt alakítsanak ki a tudomány és az áltudományok megkülönböztetését illetőleg. A kurzus a fontosabb elméleti hagyományok ismertetésén túl komoly hangsúlyt helyez a hétköznapi életben felmerülő gyakorlati kérdések vizsgálatára is. Egy olyan korban, amikor a tudomány tekintélyét újabb és újabb irányzatok próbálják kikezdeni, vagy felhasználni (lásd pl. kreácionizmus, parapszichológia) az egyetemi képzések kiemelten fontos területe a módszertani tudatosság fejlesztése és a hallgatók felkészítése arra, hogy a társadalmat is érintő tudományos kérdésekkel kapcsolatban megalapozott véleményt alakítsanak ki. Éppen ezért a kurzus az áltudományok és a demarkáció problémáján túl vizsgálja a megbízható és nem megbízható tudásformák közti különbséget, a tudomány, az oktatás, a társadalom és a média kapcsolatát, valamint a szakértőiség kérdését.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Sorszám

    Előadások témái

    1.       

    Bevezetés. A tudományok és áltudományok problémája mindennapjainkban. A kurzus célkitűzésének ismertetése, beszélgetés.

    2.       

    A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudománytól.

    3.       

    A tudománytörténet-írás mint az utólagos elválasztás eszköze, a határok időbeli változása.

    4.       

    Határmeghúzási kísérletek a tudományszociológia segítségével.

    5.       

    Esettanulmány 1. Csillagászat és asztrológia régen és ma. Visszatérés a tudományos módszer kérdéséhez.

    6.       

    Esettanulmány 2. Parapszichológia, paratudományok. A tartalmi elválasztás problémája, határmeghúzási stratégiák.

    7.       

    Esettanulmány 3. A történetírás és áltörténetírás problematikája.

    8.       

    Esettanulmány 4. Evolúcióelmélet és kreácionizmus. A vallás kérdése, a nyelvhasználat és az érvelési stílus problémája.

    9.       

    Esettanulmány 5. Az alternatív orvoslás hagyományai. Társadalmi és kulturális autoritás.

    10.    

    Határmunkálatok a tudományban. Viták a tudomány határainál.

    11.    

    A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolódás?

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    Kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.

    11. Pótlási lehetőségek

         Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható.  Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    1.      Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor: A tudomány határai. Budapest: Typotex, 2008.

    2.      Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor (szerk.): „Tudományon innen és túl”. Tematikus blokk a Replika c. folyóiratban 54–55. szám (2006), 119-205. o. (Lásd Kutrovátz–Láng–Zemplén, Vermeir, Shapin, Gieryn, Gregory–Miller cikkeit.)

    3.      Beck Mihály (2004): Parajelenségek és paratudományok. Budapest: Vince Kiadó.

    4.      Bunge, Mario A. (1982): Demarcating Science from Pseudo-Science. In Fundamenta Scientiae 3: 369–388.

    5.      Grim, Patrick. (1982): Philosophy of Science and the Occult. Albany: State University of New York Press.

    6.      Shermer, Michael (2001): Hogyan hiszünk. Istenkeresés a tudomány korában. Budapest: Typotex.

     

    Jegyzetek, letölthető anyagok

    1.      A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott slide-ok a tantárgy honlapjáról letölthetők.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra14x2= 28
    Félévközi készülés órákra0
    Felkészülés zárthelyire2x16=32
    Házi feladat elkészítése0 (opcionális)
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása0
    Vizsgafelkészülés0
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta dr. Héder Mihály