Áltudomány és tudomány

A tantárgy angol neve: Pseudoscience and Science

Adatlap utolsó módosítása: 2019. március 5.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
szabadon választható tárgy
Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT41V104   2/0/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Héder Mihály,
A tantárgy tanszéki weboldala https://www.filozofia.bme.hu/targyak/altudomany_tudomany
4. A tantárgy előadója

Dr. Bíró Gábor István

biro.gabor.istvan@filozofia.bme.hu

Dr. Láng Benedek

lang.benedek@filozofia.bme.hu

László Levente

levente.laszlo@filozofia.bme.hu

Petschner Anna

petschner.anna@filozofia.bme.hu

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

A tantárgy a szabadon választható tárgyak közé tartozik, bármelyik félévben elvégezhető.

Kizáró feltételek (nem vehető fel a tantárgy, ha korábban teljesítette az alábbi tantárgyak vagy tantárgycsoportok bármelyikét): Tudomány, tudományellenesség, áltudomány (BMEGT41A028)

6. Előtanulmányi rend
Kötelező:
NEM ( (TárgyTeljesítve("BMEGT41A028")= igaz) VAGY Felvetel("BMEGT41A028")= igaz)
ÉS
NEM ( (TárgyTeljesítve("BMEGT41M301")= igaz) VAGY Felvetel("BMEGT41M301")= igaz)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

Ajánlott:

A tantárgy a szabadon választható tárgyak közé tartozik, bármelyik félévben elvégezhető.

Kizáró feltételek (nem vehető fel a tantárgy, ha korábban teljesítette az alábbi tantárgyak vagy tantárgycsoportok bármelyikét): Tudomány, tudományellenesség, áltudomány (BMEGT41A028)

7. A tantárgy célkitűzése

A tantárgy célja, hogy a hallgatók reflektált és tudatos viszonyt alakítsanak ki a tudomány és az áltudományok megkülönböztetését illetőleg. A kurzus a fontosabb elméleti hagyományok ismertetésén túl komoly hangsúlyt helyez a hétköznapi életben felmerülő gyakorlati kérdések vizsgálatára is. Egy olyan korban, amikor a tudomány tekintélyét újabb és újabb irányzatok próbálják kikezdeni, vagy felhasználni (lásd pl. kreácionizmus, parapszichológia) az egyetemi képzések kiemelten fontos területe a módszertani tudatosság fejlesztése és a hallgatók felkészítése arra, hogy a társadalmat is érintő tudományos kérdésekkel kapcsolatban megalapozott véleményt alakítsanak ki. Éppen ezért a kurzus az áltudományok és a demarkáció problémáján túl vizsgálja a megbízható és nem megbízható tudásformák közti különbséget, a tudomány, az oktatás, a társadalom és a média kapcsolatát, valamint a szakértőiség kérdését.

8. A tantárgy részletes tematikája

Sorszám

Előadások témái

1.       

Bevezetés. A tudományok és áltudományok problémája mindennapjainkban. A kurzus célkitűzésének ismertetése, beszélgetés.

2.       

A tudományfilozófia kísérletei a tudomány elválasztására az áltudománytól.

3.       

A tudománytörténet-írás mint az utólagos elválasztás eszköze, a határok időbeli változása.

4.       

Határmeghúzási kísérletek a tudományszociológia segítségével.

5.       

Esettanulmány 1. Csillagászat és asztrológia régen és ma. Visszatérés a tudományos módszer kérdéséhez.

6.       

Esettanulmány 2. Parapszichológia, paratudományok. A tartalmi elválasztás problémája, határmeghúzási stratégiák.

7.       

Esettanulmány 3. A történetírás és áltörténetírás problematikája.

8.       

Esettanulmány 4. Evolúcióelmélet és kreácionizmus. A vallás kérdése, a nyelvhasználat és az érvelési stílus problémája.

9.       

Esettanulmány 5. Az alternatív orvoslás hagyományai. Társadalmi és kulturális autoritás.

10.    

Határmunkálatok a tudományban. Viták a tudomány határainál.

11.    

A tudomány publikus megértése. Az oktatás és a média szerepe. Tudományos vagy társadalmi probléma az elhatárolódás?

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
10. Követelmények

Kettő évközi írásbeli teljesítménymérés és az aktív órai részvétel alapján (opcionális) történik.

11. Pótlási lehetőségek

     Egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható.  Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a pótláskor vagy javításkor elért eredmény kerül beszámításba.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

1.      Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor: A tudomány határai. Budapest: Typotex, 2008.

2.      Kutrovátz Gábor – Láng Benedek – Zemplén Gábor (szerk.): „Tudományon innen és túl”. Tematikus blokk a Replika c. folyóiratban 54–55. szám (2006), 119-205. o. (Lásd Kutrovátz–Láng–Zemplén, Vermeir, Shapin, Gieryn, Gregory–Miller cikkeit.)

3.      Beck Mihály (2004): Parajelenségek és paratudományok. Budapest: Vince Kiadó.

4.      Bunge, Mario A. (1982): Demarcating Science from Pseudo-Science. In Fundamenta Scientiae 3: 369–388.

5.      Grim, Patrick. (1982): Philosophy of Science and the Occult. Albany: State University of New York Press.

6.      Shermer, Michael (2001): Hogyan hiszünk. Istenkeresés a tudomány korában. Budapest: Typotex.

 

Jegyzetek, letölthető anyagok

1.      A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott slide-ok a tantárgy honlapjáról letölthetők.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra14x2= 28
Félévközi készülés órákra0
Felkészülés zárthelyire2x16=32
Házi feladat elkészítése0 (opcionális)
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása0
Vizsgafelkészülés0
Összesen60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta dr. Héder Mihály