Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
ERP rendszerek információtechnológiája
A tantárgy angol neve: Information Technology of ERP Systems
Adatlap utolsó módosítása: 2010. február 1.
Tantárgy lejárati dátuma: 2011. december 16.
Mérnök informatikus szak
Villamosmérnöki szak
Gazdasági informatikus szak
Szabadon választható tantárgy
Dr. Loványi István docens Irányítástechnika és Informatika Tanszék
Dr. Orosz Gábor Tamás adjunktus Irányítástechnika és Informatika Tanszék
A tantárgy a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) által oktatott alapvető témakörök ismeretére épít.
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
A tantárgyat nem vehetik fel:
az Integrált vállalatirányítási rendszerek szakirány (5 éves képzés)
illetve a Vállalati információs rendszerek szakirány (BSc. képzés) hallgatói.
A kis-, közepes- és nagyvállalatok üzleti folyamatai iránt érdeklődő hallgatók felvértezése projekttervezési, rendszerkonfigurálási, programozási eszközökkel, melynek során többféle rendszer architektúráját és alkalmazásait sajátítják el.
Az üzleti információs rendszerekkel kapcsolatban a hallgatók megismerhetik a projektvezetésben használt korszerű koncepciókat. A hagyományos vízesés modellen túlmutatóan az agile és scrum módszertan elsajátítása lehetővé teszi, hogy a hallgatók ezek használatával aktívan, dinamikusan alkalmazkodjanak a változó üzleti igényekhez.
A tárgy kis- és nagyvállalati környezetben mutat be különböző architektúrákat, üzleti folyamatokat. Az integrációs lehetőségek, a standard és a saját fejlesztésű eszközök bemutatása képessé teszi a hallgatókat arra, hogy a lehetséges megoldások közül az optimálisat válasszák.
1. hét:
Előadás.
1. óra: A vállalatirányítási, ERP rendszerek kialakulásának bemutatása.
2. óra: Az információs rendszer összetevői, szoftvertechnológiai integrációja.
3. óra: ERP rendszerek közgazdasági koncepciója: központi adatbázis, adatfolyam-áramlás.
Gyakorlat.
Fiktív nagyvállalat definiálása. Főbb üzleti folyamatok megismerése HR-es, pénzügyi, logisztikai területeken.
2. hét:
1. óra: Vállalatirányítási információs rendszerek fejlődése. ERP, ERP II rendszerek.
2. óra: Vállalatirányítási információs rendszerek és technológiai platformok.
3. óra: SAP üzleti funkciók összehasonlítása moduláris és Business Suite rendszerekben.
SAP BS / Oracle E-BS oktatási demó rendszerek szoftvertechnológiai fejlődése.
3. hét:
1. óra: Projekt definiálása vízesés-modell, valamint agile módszertan alkalmazásával.
2. óra: Az SAP projektmenedzsment módszertanának bemutatása az ASAP Roadmap alkalmazásával.
3. óra: Az SAP Solution Manager funkcióinak bemutatása.
SAP bevezetési projekt definiálása ASAP, valamint Solution Manager alkalmazásával.
4. hét:
1. óra: Az SAP tranzakciós- és törzsadatainak szerepe. Koncepciók kis- és nagyvállalati környezetekben.
2. óra: Vevői, szállítói és anyag törzsadatok létrehozása, karbantartása SAP rendszerekben.
3. óra: Belső és külső kimutatások készítése, módosítása SAP-s környezetben. Riportok.
Törzsadatokat készítése standard SAP tranzakciókkal. Törzsadatok elérése.
5. hét:
1. óra: Új SAP szervezeti struktúrák definiálása pénzügyi és logisztikai területeken.
2. óra: Új SAP-s szerepek (role-ok) létrehozása és ezek hozzárendelése SAP felhasználókhoz.
3. óra: Jogosultág-kezelés: jogosultságok ellenőrzése SAP-s programokban, tranzakciókban.
Módosítások technikai, funkcionális következményei az SAP Customizing rendszerben.
6. hét:
1. óra: Objektum-orientált és folyamatvezérelt SAP-s programtervezés ABAP/JAVA nyelven.
2. óra: SAP-s programok fejlesztése. Szelekciós képernyők, képernyőelemek, PBO, PAI.
3. óra: SAP-s transzportrendszer: fejlesztői, teszt, produktív környezetek, transzport-útvonal.
SAP utasításkészlet, képernyőelemek, programozás megismerése. Új objektumok transzportálása.
7. hét:
1. óra: Oracle portfóliója, üzleti megoldásai: E-Business Suite, Siebel, People Soft, JD Edwards.
2. óra: Oracle alkalmazások: CRM, HCM, beszerzés, pénzügy, termék életciklus menedzsment.
3. óra: Oracle főkönyv, vevői/szállítói számlák, megrendelések, eszközgazdálkodás, változáskezelés.
Modellvállalat üzleti folyamatai Oracle E-Business Suite platformon.
8. hét:
1. óra: Elemzések, kimutatások Oracle üzleti intelligencia (BI) környezetben. Kiterjesztések.
2. óra: Kész elemzési környezetek BI alkalmazása. Middleware, üzleti intelligencia alap.
3. óra: Átfogó kész elemző készlet bemutatása: „legjobb gyakorlat” tartalom, modell, ELT.
Oracle üzleti intelligencia értékesítés, ellátási lánc, HR területeken.
Egyéni házi feladat kitűzése.
9. hét:
1. óra: Oracle pénzügyi elemzések: kötelezettségek/ kintlevőségek Főkönyv és jövedelmezőség.
2. óra: Oracle elemző csomag. A betekintés, az összehangolás, a kihasználás és a hatás funkciói.
3. óra: Átfogó Oracle információ elérés: kivétel és riasztás, mobil elemzések, asztali megjelenítők.
Oracle pénzügyi elemzés. Kintlevőségi napok, ügyfelek tanulmányozása. Lefúrás.
10. hét:
1. óra: Oracle CRM bemutatása. Operatív CRM főbb üzleti folyamatai.
2. óra: Oracle CRM értékesítési/kommunikációs csatornái.
3. óra: Az IVR bevezetés előnyei a telefonos ügyfélszolgálatban.
Oracle CRM üzleti folyamatainak megismerése.
11. hét:
1. óra: Oracle UPK üzemmódok: see it, try it, know it, do it.
2. óra: Oracle Governence, Risk, and Complience.
3. óra: Oracle törzsadatkezelés (MDM).
Oracle UPK üzemmódok bemutatása. Gyakorlati példák a GRC és az MDM funkciókra.
12. hét:
1. óra: Virtuális PC Microsoft Dynamics környezetben.
2. óra: Sure Step: A Microsoft Dynamics projekt menedzsment eszköze.
3. óra: Microsoft Dynamics üzleti folyamatok kezelése jcom1 keretrendszer segítségével.
Új projekt definiálása a Microsoft Dynamics Sure Step módszertannal.
13. hét
1. óra: Microsoft Dynamics AX: ellátási lánc, CRM, HR, üzleti elemzés funkciók.
2. óra: Microsoft Dynamics NAV: integrált üzleti funkciók.
3. óra: Microsoft Dynamics CRM moduljainak alkalmazási lehetőségei.
Kisvállalati üzleti megoldások SAP Business One és Microsoft Dynamics rendszerekkel.
14. hét:
1. óra: Információs rendszerek integrációja: interface-technológia, web szervizek.
2. óra: SOA architektúra, web-es szolgáltatások fejlesztése Oracle, SAP és Microsoft környezetekben.
3. óra: Portál technológia: együttműködés, emberek integrációja, több csatornás hozzáférés.
Üzleti alkalmazások összefoglalása Oracle, SAP és Microsoft Dynamics környezetekben.
Előadás, gyakorlati feladatok laboratóriumi megoldása.
A szorgalmi időszakban:
Egyéni házi feladat elvégzése. Az egyéni házi feladatot a szorgalmi időszak utolsó hetében kell beadni a félévközi követelmények teljesítéséhez.
A vizsgaidőszakban:
A vizsga írásbeli. Vizsgára csak azok jelentkezhetnek, akik a házi feladatot legalább elégséges szinten teljesítették.
Elővizsga:
Meghatározott időszakban egy alkalom felajánlásra kerül.
A TVSZ előírásai szerint. Az egyéni házi feladat csak a hivatalos pótlási időszakban pótolható.
Igény szerint a tárgy hallgatóival egyeztetve.
A tárgyhoz jegyzet, tankönyv nem tartozik. A vizsgára való felkészüléshez kizárólag az előadások anyagai szükségesek. Ezeket közzétesszük a Tanszék honlapján.
További ajánlott szakirodalom
Dr. Loványi István docens IIT
Dr. Orosz Gábor Tamás adjunktus IIT