Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Látás, nyelv, emlékezet
A tantárgy angol neve: Vision, language and memory
Adatlap utolsó módosítása: 2012. április 12.
Természettudományi Kar
Kognitív Tudományi Tanszék
Név:
Beosztás:
Tanszék, Int.:
Babarczy Anna
egyetemi adjunktus
Zimmer Márta
Demeter Gyula
egyetemi tanársegéd
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
I. Látás Modul:
A látás komputációs, pszichológiai, élettani és anatómiai alapjai, s ezek lehetséges mérnöki alkalmazásai. Az emberi látás, mint a legkiterjedtebben tanulmányozott emberi megismerő rendszer, nemcsak a biológiai, de a mérnöki érdeklődésű diákoknak, s nemcsak a természetes-, de a mesterséges intelligencia kutatóinak is közkedvelt témája. Mit kezd az agy a szemből érkező tömérdek információval? Mit jelent a képfeldolgozás, tömörítés a szem és az agy kapcsolatában? Miért szükséges a munkamegosztás a különböző látási funkciókra specializált agyterületek között? Hogyan jön létre ez a munkamegosztás az egyed-, s a törzsfejlődés során? Mindennek tudatában vagyunk, amit “látunk”? Kell-e a látást tanulni, és pontosan mit is tanul az, aki látni tanul? Van-e biológiai alapja a művészi látásmódnak?
1. A látás első szintjei: képtömörítés a retinától az agykéregig (Kovács Ilona)
2. Az emberi agy és annak vizsgálati módszerei (Kovács Gyula)
3. A látás közbülső szintjei: következtetés a külvilág tulajdonságaira(K.I.)
II. Nyelvi Modul
A nyelv használatának, megértésének, produkciójának és elsajátításának mechanizmusai. Milyen szerepet játszik a nyelv a gondolkodásunkban? Hogyan fordítjuk le az átadni kívánt információt hanghullámokra, kézjelekre vagy betűkre? Hogyan észleljük és ismerjük fel a beszédet? Az akusztikus vagy vizuális jelzést hogyan értelmezi nyelvileg a hallgató vagy az olvasó? Hogyan sajátítja el a gyerek ezeket a képességeket anyanyelvének megtanulása során? Mi okozza a beszéd és a nyelvi feldolgozó rendszer átmeneti vagy állandó zavarait? Hogyan hat egymásra a nyelv és a gondolkodás, meghatározza-e egyik a másikat? Hogyan valósítja meg a nyelvi működéseket az emberi agy? Mik a nyelv biológiai alapjai és hogyan alakult ki az evolúció folyamán?
1. A nyelv keletkezése (Pléh Csaba)
2. A megértés folyamata (Pléh Csaba)
3. A gyermeknyelv (Lukács Ágnes)
4. A nyelvtechnológia (Babarczy Anna)
III. Emlékezeti modul
Az emlékezeti kódok típusai, kódolási mechanizmusok, az emlékezeti kódolás idegrendszeri háttere, mnemotechnikai eljárások és emlékezeti teljesítmény. Hogyan függ az emlékezet a kontextustól? Melyek a felismerés és a felidézés folyamatai? Függ-e a nyelvelsajátitás folyamata az emlékezeti teljestménytől? Mennyiben korlátozza a nyelvfeldolgozás sebességét az emlékezet terjedelme? Hogyan sérül, torzul illetve hanyatlik az emlékezet? Hogyan emlékszünk eseményekre és önéletrajzi részletekre? Az önéletrajzi emlékezés hierarchikus modelljei. A nem tudatos emlékezés kísérleti vizsgálata, mesterséges-nyelvtan tanulás, priming és kontextuskötött tanulás, a többszörös emlékezeti rendszerek modelljei, az implicit emlékezés idegrendszeri korrelátumai.
1. Az emlékezés folyamata (Racsmány Mihály)
2. Emlékezés és agy (Racsmány Mihály)
3. Az emlékezet és a tanulás (Racsmány Mihály)
4. Az emlékezet és a tanulás (Racsmány Mihály)
Záró modul
ZH
Potzh
Dr Kovács Ilona
egyetemi tanár