Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Mérnöki problémamegoldás

    A tantárgy angol neve: Engineering Problem Solving

    Adatlap utolsó módosítása: 2018. április 14.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Villamosmérnöki szak, BSc képzés
    Mérnök informatikus szak, BSc képzés
    Gazdasági és humán kötelezően választható tantárgy

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIVEAK48   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Farkas László,
    A tantárgy tanszéki weboldala https://vet.bme.hu/?q=tantargyak/mernoki-problemamegoldas
    4. A tantárgy előadója

    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Dr. Farkas LászlóEgyetemi docensVET
     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Alapozó villamosmérnöki és informatikai ismeretek

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az iparban felmerülő és megoldandó problémák széles látókört, megfelelő mérnöki ismereteket, nyitott és kreatív gondolkodást igényelnek. A tárgy ebből az igényből kiindulva ad gyakorlati és elméleti ismereteket, megoldási metodikákat, fejleszti a gyakorlati mérnöki készségeket és képességeket, általában példákon keresztül. Az esettanulmányok bemutatják a fejlesztések műszaki hátterét, a megoldandó problémákat, a megoldások koncepcionális tervének kialakítását, a megoldási alternatívák realizálását, azaz a mérnöki problémamegoldás teljes folyamatát.

    A mérnöki problémamegoldás (PM) célja új műszaki megoldások létrehozása mérnöki problémákra. A problémamegoldás sok területet foglal magában, amelyeket a mérnököknek ismerniük kell: a problémák keresését és kiválasztását, az összetett problémák részekre bontását, az előzmények feltárását (irodalomkutatást), a megfelelő megoldási alternatívák megtalálását, kiválasztását és optimalizálását, a megoldás ellenőrzését és a koncepcionális terv kidolgozását. A tantárgy a bemutatott, a villamosmérnöki gyakorlaton alapuló esettanulmányokon keresztül ismerteti a mérnöki problémamegoldás elméleti alapjait és módszereit.

    A tantárgyhoz házi feladat tartozik, amelyben a hallgatók feldolgoznak egy mérnöki problémát és koncepcionális tervet készítenek a megoldására.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. hét: Bevezetés, definíciók, a mérnöki problémamegoldás (PM) célja és kapcsolatrendszere, az innovációban betöltött szerepe

    2. hét: Az EC2000 mérnöki szabvány és részei, a problémamegoldás helye a mérnöki gyakorlatban

    3. hét: A mérnöki dokumentálás követelményei, formái, az információ forrásai

    4. hét: A problémamegoldási ciklus, paraméterek, kényszerek és korlátozások

    5. hét: A PM ciklusban használt döntéstámogató és termékfejlesztő módszerek alapjai (Analytic Hierarchy Process, Quality Function Deployment részei, Pugh-módszerek)

    6. hét: Problémamegoldás ciklus esettanulmány (szupravezetős energiatároló lendkerék tervezése)

    7. hét: Pszichológiai faktorok, ezek értelmezése, a kritikus gondolkodás. A PM személyi feltételei, csapat- és csoportmunka, megoldást segítő készségek és képességek

    8. hét: Új megoldások keresésének alapvető módszerei, az ellentmondások szerepe, feloldásuk lehetőségei

    9. hét: Megoldások továbbfejlesztésének módszerei

    10. hét: A koncepcionális tervezés módszerei és eszközei. Mérnöki megvalósíthatósági tanulmányok szerepe, tartalma, felépítése. Mérnöki megvalósíthatósági esettanulmány (szelephajtás nyomatékának mérése)

    11. hét: gyakorlat - a probléma definiálása

    12. hét: gyakorlat - a követelményektől a specifikációig

    13. hét: gyakorlat - ötletek, megoldások keresése

    14. hét: gyakorlat - kiértékelés, koncepció felvázolás

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    előadás

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: 1 db zárthelyi és 1 db házifeladat sikeres teljesítése. A félévközi jegy a két ellenőrzés osztályzatának átlaga.

    11. Pótlási lehetőségek

    A házifeladat az utolsó tanítási hét végéig adható be.

    A zárthelyi pótlására lehetőséget biztosítunk a szorgalmi időszakban.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Hallgatói igény szerint, előzetes időpont egyeztetés alapján.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Farkas L, Vajda I., Mérnöki problémamegoldás, elektronikus jegyzet, BME, 2008-

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra 
    Felkészülés zárthelyire5
    Házi feladat elkészítése15
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása12
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
    Dr. Vajda IstvánEgyetemi tanárVET
    Dr. Farkas LászlóEgyetemi docensVET