Beszédkommunikáció:a beszéd képzése, érzékelése, megértése

A tantárgy angol neve: Generation, Sensing, and Understanding of Speech

Adatlap utolsó módosítása: 2007. május 15.

Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Műszaki Informatika Szak

Választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VITT9162 7 4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Vicsi Klára,
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Vicsi Klára

Tud. főmunkatárs

TMIT

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

Neptun-kód Cím

7. A tantárgy célkitűzése

A kétféléves tárgy rendszerezett ismereteket kíván adni az emberi beszédről, mint az emberi kommunikáció egyik alapvető eszközéről. Részletesen tárgyalja az emberi beszédkeltés fiziológiai és akusztikai leírását és az emberi beszédérzékelést fiziológiai és információ-elméleti szempontból.

Bevezető, alapozó tudást ad a beszédkommunikáció alapjairól, amely további kurzusokkal, vagy önképzéssel bővíthető, mint pl. a beszédanalizálási és kódolási módszerek, a gépi beszédfelismerés és szintézis, a beszédakusztika alkalmazása a gyógyászatban, stb.

A beszédkommunikáció egy interdiszciplináris terület. A tantárgy nagy mértékben támaszkodik a fizikai, mérnöki alapismeretekre, de nyelvészeti, fonetikai, pszichológiai, foniátriai és audiológiai ismeretekhez is hozzájuttatja a hallgatókat.

8. A tantárgy részletes tematikája

1. félév:

a) A beszéd, mint a nyelvi kommunikáció egyik eszköze. A beszéd leírása nyelvi fogalmakkal: fonémák, intonáció, stb. leírása, üzenetek megfogalmazása, az egyes nyelvek szerinti különbözőségek és egyezőségek.

b) Beszédakusztikai alapismeretek. Artikulációs fonetika: az artikuláció leírása beszédképzéskor. Akusztikai fonetika: a hangképzés, a létrehozott beszéd akusztikai leírása. Coartikuláció, szupraszegmentális jegyek.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

(előadás, gyakorlat, laboratórium):

előadás, demonstrációkkal összekötve

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: nincs

b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga

  1. Elővizsga: nincs
12. Konzultációs lehetőségek

Kedd 9-13 óráig, csütörtök 9-16 óráig az oktatóval.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Jegyzettervezet, melyet az órákon kapnak meg a hallgatók

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

(a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

 

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

30

Felkészülés zárthelyire

0

Házi feladat elkészítése

0

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

30

..

-

Vizsgafelkészülés

30

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Vicsi Klára

Tud. főmunkatárs

TMIT