A tudás szociálpszichológiája

A tantárgy angol neve: Social Psychology of Knowledge

Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Műszaki Informatika Szak

Választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VITT9060 7-9 2/0/0/v 3 1/1
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr Csepeli György

egyetemi tanár

ELTE

Csere Gábor

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

Kötelezően ajánlott előtanulmányi rend nincs.

7. A tantárgy célkitűzése

A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék azokat a szociálpszichológiai és szociológiai folyamatokat, amelyek révén az emberek valóságélménye, a valóságról nyert tudása kialakul, megrögzül, változik. A kurzus során a hallgatók megismerkednek azokkal az elméletekkel és fogalmakkal, amelyek révén a valóság megszerkesztése leírható és magyarázható. Az elméleti bevezetés mellett empirikus módszertani eljárásokat is bemutatunk, melyek segítségével a hallgatók betekinthetnek a társadalmilag szerkesztett valóság politikai, gazdasági és ideológiai metszeteibe, megismerhetik az így szerzett ismeretek felhasználását döntéstámogatás céljaira.

8. A tantárgy részletes tematikája

1.Tudás és valóság

A tudás és a valóság. A tudás léthezkötöttsége. A tudásszociológia kialakulása

2 Az orület és az álom

A "normalitás" és az "abnormalitás". A "nem valóság" valósága.

3. Mindennapi valóság

A magától értetodoség. Az "itt" és a "most" valósága". Az "én", a "másik", a "csoport", a "tömeg", a "nemzet".

4. Kommunikáció

A kommunikáció elofeltétele. A jel kitüntetett szerepe. Analóg és digitális jelek. A tárgyszintu és viszonyszintu kommunikáció. Szimbólumok és nyelvek. A keret. A szimbolikus univerzum.

5. Tudáskészlet

A valóság megszerkesztésének eszközei. Tipizációk, relevanciák, vélemények, nézetek, attitudök, attribuciók értékek, sztereotípiák, eloítéletek, valószínuségek, heurisztikák. A tematizáció.

6.Kultúra és intézményesülés

Állat és ember. Az ember meghatározatlansága. A "második természet" Káosz és rend. Az intézményesülés.

7.Kollektív emlékezet

Az egyéni emlékezet. A kulturális átörökítés. A hagyomány. Az emlékezet elpusztítása.

Az Internet metafizikája

8. Legitimáció

A rend igazolása. A legitimáció szintjei. A szocializáció. Nemzedékek

9.Ideológia

Ideák és idolumok. A hazugság igazsága.

10. Közvélemény

A valóság megszerkesztésére szolgáló eszközök tömeges elterjedése. A rémhír és a hír. Közönségek. A közvéleménykutatás megszületése. A reprezentativitás.

11. Adatszerzés, adatbázisok

Közvéleménykutatási módszerek. A kérdezés és a kérdoív. A közvéleménykutatás médiumai.

12. Az adatok elemzése

Gyakoriságok. Kétdimenziós táblák. Sokváltozós elemzések. Megjelenítés és prezentáció.

13. Adatbázisok összekapcsolása

Közvélemény-kutatás, média befogadás, piackutatás adatbázisainak együttes kezelése.

14. Tudásmenedzsment a szervezetben.

Üzleti intelligencia és politikai intelligencia kutatási folyamatok megszervezése. Döntéstámogatás.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

:

előadás

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: 1 ZH. Az aláírás feltétele a zh. min. elégséges szintű megírása. A megszerzett aláírás későbbi szemeszterben érvényesíthető.

b. A vizsgaidőszakban: legalább elégséges vizsgajegy megszerzése.

  1. Elővizsga: az utolsó oktatási héten lehetséges, feltétele a nagy zh. min. jó osztályzatú megírása.
11. Pótlási lehetőségek
12. Konzultációs lehetőségek
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Berger, P., Luckmann, T. 1998. A valóság társadalmi felépítése. Budapest:Jószöveg

Csepeli Gy. 2002. Szociálpszichológia. Budapest:Osiris

Gerbner, G. 2000. A média rejtett üzenete. Budapest:Osiris

Rudas, T. 1998. Hogyan olvassunk közvélemény-kutatásokat? Budapest:Jószöveg

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

:

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

30

Felkészülés zárthelyire

30

Vizsgafelkészülés

30

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr Csepeli György

egyetemi tanár

ELTE