Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    A tudás szociálpszichológiája

    A tantárgy angol neve: Social Psychology of Knowledge

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITT9060 7-9 2/0/0/v 3 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Csepeli György

    egyetemi tanár

    ELTE

    Csere Gábor

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Kötelezően ajánlott előtanulmányi rend nincs.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék azokat a szociálpszichológiai és szociológiai folyamatokat, amelyek révén az emberek valóságélménye, a valóságról nyert tudása kialakul, megrögzül, változik. A kurzus során a hallgatók megismerkednek azokkal az elméletekkel és fogalmakkal, amelyek révén a valóság megszerkesztése leírható és magyarázható. Az elméleti bevezetés mellett empirikus módszertani eljárásokat is bemutatunk, melyek segítségével a hallgatók betekinthetnek a társadalmilag szerkesztett valóság politikai, gazdasági és ideológiai metszeteibe, megismerhetik az így szerzett ismeretek felhasználását döntéstámogatás céljaira.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1.Tudás és valóság

    A tudás és a valóság. A tudás léthezkötöttsége. A tudásszociológia kialakulása

    2 Az orület és az álom

    A "normalitás" és az "abnormalitás". A "nem valóság" valósága.

    3. Mindennapi valóság

    A magától értetodoség. Az "itt" és a "most" valósága". Az "én", a "másik", a "csoport", a "tömeg", a "nemzet".

    4. Kommunikáció

    A kommunikáció elofeltétele. A jel kitüntetett szerepe. Analóg és digitális jelek. A tárgyszintu és viszonyszintu kommunikáció. Szimbólumok és nyelvek. A keret. A szimbolikus univerzum.

    5. Tudáskészlet

    A valóság megszerkesztésének eszközei. Tipizációk, relevanciák, vélemények, nézetek, attitudök, attribuciók értékek, sztereotípiák, eloítéletek, valószínuségek, heurisztikák. A tematizáció.

    6.Kultúra és intézményesülés

    Állat és ember. Az ember meghatározatlansága. A "második természet" Káosz és rend. Az intézményesülés.

    7.Kollektív emlékezet

    Az egyéni emlékezet. A kulturális átörökítés. A hagyomány. Az emlékezet elpusztítása.

    Az Internet metafizikája

    8. Legitimáció

    A rend igazolása. A legitimáció szintjei. A szocializáció. Nemzedékek

    9.Ideológia

    Ideák és idolumok. A hazugság igazsága.

    10. Közvélemény

    A valóság megszerkesztésére szolgáló eszközök tömeges elterjedése. A rémhír és a hír. Közönségek. A közvéleménykutatás megszületése. A reprezentativitás.

    11. Adatszerzés, adatbázisok

    Közvéleménykutatási módszerek. A kérdezés és a kérdoív. A közvéleménykutatás médiumai.

    12. Az adatok elemzése

    Gyakoriságok. Kétdimenziós táblák. Sokváltozós elemzések. Megjelenítés és prezentáció.

    13. Adatbázisok összekapcsolása

    Közvélemény-kutatás, média befogadás, piackutatás adatbázisainak együttes kezelése.

    14. Tudásmenedzsment a szervezetben.

    Üzleti intelligencia és politikai intelligencia kutatási folyamatok megszervezése. Döntéstámogatás.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    :

    előadás

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: 1 ZH. Az aláírás feltétele a zh. min. elégséges szintű megírása. A megszerzett aláírás későbbi szemeszterben érvényesíthető.

    b. A vizsgaidőszakban: legalább elégséges vizsgajegy megszerzése.

    1. Elővizsga: az utolsó oktatási héten lehetséges, feltétele a nagy zh. min. jó osztályzatú megírása.
    11. Pótlási lehetőségek
    12. Konzultációs lehetőségek
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Berger, P., Luckmann, T. 1998. A valóság társadalmi felépítése. Budapest:Jószöveg

    Csepeli Gy. 2002. Szociálpszichológia. Budapest:Osiris

    Gerbner, G. 2000. A média rejtett üzenete. Budapest:Osiris

    Rudas, T. 1998. Hogyan olvassunk közvélemény-kutatásokat? Budapest:Jószöveg

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    :

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    30

    Felkészülés zárthelyire

    30

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Csepeli György

    egyetemi tanár

    ELTE