Távközlésmenedzsment

A tantárgy angol neve: Telecommunications Management

Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

Tantárgy lejárati dátuma: 2007. január 3.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Műszaki Informatika Szak

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VITT5204 9 4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Sallai Gyula Antal,
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr Sallai Gyula

egyetemi tanár

TTT

Kunsági László

tudományos munkatárs

TTT

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

-----

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

-----

7. A tantárgy célkitűzése

A leendő informatikusok megismertetése a távközlési szektor sajátosságaival, gazdasági, jogi és szabályozási környezetével, az üzleti távközlési szolgáltatók körében alkalmazott marketing, értékesítési és ügyfélkapcsolati módszerekkel, valamint a távközlési üzleti vállalkozások szervezésének és vezetésének módszereivel.

8. A tantárgy részletes tematikája
  • Bevezetés. A távközlésmenedzsment témakörei.
  • A távközlés környezete. A távközlés társadalmi szerepe.
  • A távközlő hálózatok felépítése, infokommunikációs konvergenciák.
  • A távközlés makrogazdaságtana. Méret és választék gazdaságosság. Monopólium, oligopólium, verseny.
  • Jogi alapismeretek. Távközlési és más törvények, hírközlési és informatikai politika. Koncessziós és verseny szolgáltatások.
  • A távközlésben fontos nemzetközi szervezetek.
  • A távközlési szektor reformja: liberalizáció, privatizáció, átstrukturálódás. Az EU integráció szektorkihatásai.
  • A távközlés szerepe a globális információs társadalomban. Az információs infrastruktúra. Nemzetközi szövetségek.
  • Távközlési stratégia. Válasz a környezet kihívásaira.
  • A stratégia meghatározása, célja. A stratégiaalkotás alapfogalmai és folyamata. Üzleti szegmentálás, SWOT analízis.
  • Változtatásmenedzsment.
  • A hazai távközlés fejlesztési stratégiája.
  • Távközlési marketing. A marketing fogalma, funkciói. Versenyelőnyök megteremtése. Ipari és szolgáltatás marketing.
  • Piacelemzés, piackutatás, előrejelzés. Prognózis módszerek.
  • Piacszegmentálás. Marketing tervezés és információs rendszer.
  • Termékmenedzsment, új termék bevezetése. Árképzés.
  • Értékesítési csatornák, reklám, ügyfélszegmens-menedzsment.
  • Értékesítés támogatás, rendszerintegráció. Ügyfélkapcsolat, hibakezelés, karbantartás, szolgáltatásnyújtás, minőségbiztosítás.
  • Üzletfejlesztés, új vállalkozások.
  • A távközlés szabályozása. A szabályozás funkciói. Általános és szektorspecifikus szabályozások.
  • Versenykörnyezet kialakítása, versenyvédelem.
  • Szolgáltatásengedélyezés. Összekapcsolás, szétfejtés.
  • Fogyasztóvédelem: minőségfelügyelet, tarifaszabályozás.
  • Univerzális szolgáltatási kötelezettség.
  • Frekvenciagazdálkodás. Szám- és címgazdálkodás.
  • Személyiségi jogok, adatvédelem, titokvédelem. Szerzői jogok.
  • Távközlési vállalkozások szervezése és vezetése.
  • Különböző szervezeti formák. Ügyfélorientált szervezetek. Szervezet és vállalati kultúra. Szervezetfejlesztés, reengineering.
  • Vállalkozási formák és ismérveik. Vállalatok életciklusai. Kisvállalkozástól a holding szervezetig.
  • Távközlési vállalatok gazdálkodási funkciói.
  • Üzleti tervezés. Költség felosztás, gazdasági mutatók. Kontrolling. Vezetői információs rendszerek.
  • Emberi erőforrás fejlesztés. Oktatás, továbbképzés.
  • Projekt menedzsment. Távközlési projektek finanszírozása. A kockázat összetevői, mérése, kezelése.
9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

Előadás.

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban:

- az előadási órán írt 1 db nagyzárthelyi, amely a szorgalmi időszakban egyszer pótolható;

- az aláírás feltétele: a nagyzárthelyin vagy pótlásán az elérhető pontszám legalább 50%-ának megszerzése;

- a tárgy korábbi felvétele során megszerzett aláírás vizsgán való részvételre jogosít.

b. A vizsgaidőszakban:

- írásbeli vizsga szóbeli korrigálási lehetőséggel;

- az aláírás vizsgaidőszakban különeljárási díj befizetésével és sikeres dolgozat megírásával szerezhető meg.

c. Elővizsga:

- az elővizsgán való részvétel feltétele az elővizsga időpontjáig megszerzett aláírás;

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

International Telecommunication Union: World Telecommunication Development Report kötetei, 1994, 1995 és 1996. Genf.

International Telecommunication Union: Challenges to the Network. Telecoms and the Internet. Genf, 1997.

Michael E. Porter: Versenystratégia. Akadémiai Könyvkiadó, Budapest, 1993.

Philip Kotler: Marketing menedzsment. Műszaki Könyvkiadó, 1991.

Prónay G. (szerk.): Távközlési Marketing. Híradástechnika (különszám), 1997. május.

Erdősi Gy.: Innovációs menedzsment. Távközlési Könyvkiadó. 1992.

Salamonné Huszty Anna, Bögel György: Vállalatvezetés felsőfokon. BKE, 1997.

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr Sallai Gyula

egyetemi tanár

TTT

Kunsági László

tudományos munkatárs

TTT