Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Távközlésmenedzsment

    A tantárgy angol neve: Telecommunications Management

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2007. január 3.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Műszaki Informatika Szak

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITT5204 9 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Sallai Gyula Antal,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Sallai Gyula

    egyetemi tanár

    TTT

    Kunsági László

    tudományos munkatárs

    TTT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    -----

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -----

    7. A tantárgy célkitűzése

    A leendő informatikusok megismertetése a távközlési szektor sajátosságaival, gazdasági, jogi és szabályozási környezetével, az üzleti távközlési szolgáltatók körében alkalmazott marketing, értékesítési és ügyfélkapcsolati módszerekkel, valamint a távközlési üzleti vállalkozások szervezésének és vezetésének módszereivel.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    • Bevezetés. A távközlésmenedzsment témakörei.
    • A távközlés környezete. A távközlés társadalmi szerepe.
    • A távközlő hálózatok felépítése, infokommunikációs konvergenciák.
    • A távközlés makrogazdaságtana. Méret és választék gazdaságosság. Monopólium, oligopólium, verseny.
    • Jogi alapismeretek. Távközlési és más törvények, hírközlési és informatikai politika. Koncessziós és verseny szolgáltatások.
    • A távközlésben fontos nemzetközi szervezetek.
    • A távközlési szektor reformja: liberalizáció, privatizáció, átstrukturálódás. Az EU integráció szektorkihatásai.
    • A távközlés szerepe a globális információs társadalomban. Az információs infrastruktúra. Nemzetközi szövetségek.
    • Távközlési stratégia. Válasz a környezet kihívásaira.
    • A stratégia meghatározása, célja. A stratégiaalkotás alapfogalmai és folyamata. Üzleti szegmentálás, SWOT analízis.
    • Változtatásmenedzsment.
    • A hazai távközlés fejlesztési stratégiája.
    • Távközlési marketing. A marketing fogalma, funkciói. Versenyelőnyök megteremtése. Ipari és szolgáltatás marketing.
    • Piacelemzés, piackutatás, előrejelzés. Prognózis módszerek.
    • Piacszegmentálás. Marketing tervezés és információs rendszer.
    • Termékmenedzsment, új termék bevezetése. Árképzés.
    • Értékesítési csatornák, reklám, ügyfélszegmens-menedzsment.
    • Értékesítés támogatás, rendszerintegráció. Ügyfélkapcsolat, hibakezelés, karbantartás, szolgáltatásnyújtás, minőségbiztosítás.
    • Üzletfejlesztés, új vállalkozások.
    • A távközlés szabályozása. A szabályozás funkciói. Általános és szektorspecifikus szabályozások.
    • Versenykörnyezet kialakítása, versenyvédelem.
    • Szolgáltatásengedélyezés. Összekapcsolás, szétfejtés.
    • Fogyasztóvédelem: minőségfelügyelet, tarifaszabályozás.
    • Univerzális szolgáltatási kötelezettség.
    • Frekvenciagazdálkodás. Szám- és címgazdálkodás.
    • Személyiségi jogok, adatvédelem, titokvédelem. Szerzői jogok.
    • Távközlési vállalkozások szervezése és vezetése.
    • Különböző szervezeti formák. Ügyfélorientált szervezetek. Szervezet és vállalati kultúra. Szervezetfejlesztés, reengineering.
    • Vállalkozási formák és ismérveik. Vállalatok életciklusai. Kisvállalkozástól a holding szervezetig.
    • Távközlési vállalatok gazdálkodási funkciói.
    • Üzleti tervezés. Költség felosztás, gazdasági mutatók. Kontrolling. Vezetői információs rendszerek.
    • Emberi erőforrás fejlesztés. Oktatás, továbbképzés.
    • Projekt menedzsment. Távközlési projektek finanszírozása. A kockázat összetevői, mérése, kezelése.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

    - az előadási órán írt 1 db nagyzárthelyi, amely a szorgalmi időszakban egyszer pótolható;

    - az aláírás feltétele: a nagyzárthelyin vagy pótlásán az elérhető pontszám legalább 50%-ának megszerzése;

    - a tárgy korábbi felvétele során megszerzett aláírás vizsgán való részvételre jogosít.

    b. A vizsgaidőszakban:

    - írásbeli vizsga szóbeli korrigálási lehetőséggel;

    - az aláírás vizsgaidőszakban különeljárási díj befizetésével és sikeres dolgozat megírásával szerezhető meg.

    c. Elővizsga:

    - az elővizsgán való részvétel feltétele az elővizsga időpontjáig megszerzett aláírás;

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    International Telecommunication Union: World Telecommunication Development Report kötetei, 1994, 1995 és 1996. Genf.

    International Telecommunication Union: Challenges to the Network. Telecoms and the Internet. Genf, 1997.

    Michael E. Porter: Versenystratégia. Akadémiai Könyvkiadó, Budapest, 1993.

    Philip Kotler: Marketing menedzsment. Műszaki Könyvkiadó, 1991.

    Prónay G. (szerk.): Távközlési Marketing. Híradástechnika (különszám), 1997. május.

    Erdősi Gy.: Innovációs menedzsment. Távközlési Könyvkiadó. 1992.

    Salamonné Huszty Anna, Bögel György: Vállalatvezetés felsőfokon. BKE, 1997.

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Sallai Gyula

    egyetemi tanár

    TTT

    Kunsági László

    tudományos munkatárs

    TTT