Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Önálló laboratórium

    A tantárgy angol neve: Project Laboratory

    Adatlap utolsó módosítása: 2008. október 21.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Műszaki Informatika Szak

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITT4353 7 2/0/0/f 2 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Henk Tamás,
    4. A tantárgy előadója
     Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
     A tanszék oktatói, kutatói és doktoranduszai  TMIT

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    A törzsoktatásban tanított tantárgyak

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Nincs.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat a mérnöki gyakorlatban végzendő alkotó tevékenység szokásos tennivalóira. Ide tartozik egy adott feladat elemzése, megoldásának megtervezése, megoldása, arról a megfelelő színvonalú írásbeli dokumentáció elkészítése, az eredmények szóbeli, vetítettképes prezentációja, valamint a határidők fontosságának megtanulása.

    A tantárgy oktatása önálló laboratóriumi foglalkozások keretében történik. A hallgatók a kapott feladatot a konzulens segítségével, de önállóan végzik. A végzett munka minősítése az esetleges mérésekről készített jegyzőkönyvek, a feladat megoldásáról beadott írásbeli és szóbeli beszámoló értékelése alapján történik. A feladat megoldása és annak minőségi dokumentálása egyforma fontos hangsúlyt kap.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A félév elején minden hallgató a tanszék egy oktatójától (konzulens) feladatot kap. Ezt követően a konzulenssel egyeztetve készít egy időbeosztást (úgynevezett munkatervet), melyet elektronikus úton benyújt a tárgyfelelősnek. A félév során a hallgatók kidolgozzák a kapott feladatot, illetve elvégeznek a feladattal kapcsolatos  a konzulens által kijelölt  méréseket, dokumentálják azt, majd a félév végén írásbeli és szóbeli beszámolót tesznek. A konzulens által kijelölt irodalom feldolgozása, irodalomkutatás folyamatosan történik.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Félévenként heti 2 órás laboratóriumi gyakorlat: irodalomkutatás, konzultáció, projekt munka formájában történik

    10. Követelmények

    A tárgy legfontosabb feladata a mérnöki életben elvárt munkavégzés gyakorlása. Ennek értelmében az ipari életben szokásos “határidő követelmények” érvényesülnek, melyek elmulasztása szankcionált.

    A szorgalmi időszakban:A félévek lezárásának módja: gyakorlati jegy.

    A hallgatóknak alapesetben a 3. oktatási hét végéig (elektronikus úton) a konzulensükkel egyeztetett előzetes munkatervet kell beadniuk. A munkaterv a szorgalmi időszak feléig pótolhatja a munkatervet, azonban a késedelmet a félévi jegy kialakításánál alkalmazott “hanyagsági faktor (HF)” számításánál figyelembe vesszük.Az a hallgató, aki a szorgalmi időszak 7. hetének végéig neki felróható okból nem ad be munkatervet, a tárgy elvégzéséhez szükséges mennyiségű munkát vélhetően már nem tudja a feladatára fordítani. Amennyiben konzulense ezt megfelelő szakmai indokokkal alátámasztva kéri, akkor a hallgató elvégezheti a trágyat, a vizsgaidőszak utolsó harmadában pótbeszámolót tehet, de ennek érdemjegye a jelenlegi szabályokat figyelembevéve sem lehet jobb, mint közepes (3).A gyakorlati jegy megszerzésének feltételei 3 részből állnak:

    1. a konzulens által kitűzött félévi feladat megoldása a félév során (konzulens osztályozza, 50%-os súllyal szerepel: FF)

    2. az elvégzett munkáról a szorgalmi időszak végén írásbeli beszámoló készítése és határidőre történő beadása külön hirdetményben közzétett tartalmi és formai követelmények szerint (konzulens és tárgyfelelős külön-külön osztályzatának (sorrendben KI és TI) egyszerű átlaga, ami együttesen 25%-os súllyal szerepel).

    3. az elvégzett munkáról a szorgalmi időszak végén szóbeli, vetített-képes elektronikus prezentáció tartása külön hirdetményben közzétett tartalmi és formai követelmények szerint (tárgyfelelős értékeli (TS), 25%-os súllyal szerepel). A szóbeli beszámoló előfeltétele az elfogadott írásbeli.A gyakorlati jegy a 3 követelményre adott osztályzat(ok) súlyozott átlaga figyelembe véve egy úgynevezett “hanyagsági faktort (HF)”, amellyel a hallgatóknak a határidőkkel kapcsolatos mulasztásait szakcionáljuk.

    Jegy=HF(0,5*FF+0,25*(KI+TI)/2+0,25*TS)

    Nem kaphat gyakorlati jegyet az a hallgató, aki bármely kategóriában (FF, KI, TI, TS) nem éri el legalább az elégséges osztályzatot, azaz nem oldotta meg a félévi feladatát, vagy írásbeli beszámolóját akár a konzulense, akár a tárgyfelelős nem fogadta el, vagy a szóbeli nem megfelelő (elégtelen). A szóbeli előtt határidőre (minimum 5 munkanap) be nem adott írásbeli pótolható legkésőbb a beszámolót megelőző munkanapon 12 óráig, azonban a késedelmet a hanyagsági factor kialakításánál figyelmbe vesszük. Az a hallgató, aki a szóbeli beszámolója előtti munkanap 12.00 óráig nem tölti fel a konzulense által jóváhagyott írásbeli beszámolót, az szóbelijét nem kezdheti meg, beszámolót a vizsgaidőszak utolsó harmadában tehet pótbeszámoló jelleggel. Ennek megfelelően a „-1. nap” az ezt az időpontot megelőző 24 órás időintervallumra vonatkozik, a „-2. nap” a szóbelit megelőző munkanap 12.00 órához képest 24 és 48 óra közötti késedelmet jelenti (csak a munkanapokat figyelembe véve), stb (ld. 2. táblázat). A hanyagsági faktor számításánál a munkatervvel és az írásbeli beszámolóval kapcsolatos késedelmet vesszük figyelembe olyan elvek szerint, hogy a határidőket betartó, vagy csak nagyon kismértékben áthágó hallgatók értékelését érdemben ne befolyásolja, azonban súlyosabb esetekben a hallgató érdemjegyén észrevehető legyen a késés miatti szankció. A hanyagsági faktor az „1-a-b” képlettel számolható, amelyben az „a” szám a munkatervvel, míg a „b” az írásbeli beszámolóval kapcsolatos késedelmekre vonatkozik. A munkatervre vontakozó javasolt értékeket a 1. táblázat, míg az írásbeli beszámolóra vonatkozó javasolt értékeket a 2. táblázat tartalmazza. A munkaterv beadásának hete a szorgalmi időszakban
    Az „a” faktor értéke
    4. hét 0.03
    5. hét 0.07
    6. hét 0.12
    7. hét 0.20
    1. táblázat: A munkaterv késedelmes beadásával kapcsolatos hanyagsági faktor értéke Az írásbeli beszámoló beadásának napja a szóbeli beszámolóhoz képest (munkanapban)
    A „b” faktor értéke
    -4. nap 0.05
    -3. nap 0.12
    -2. nap 0.20
    -1. nap 0.30
    2. táblázat: Az írásbeli beszámoló késedelmes beadásával kapcsolatos hanyagsági faktor értékeb. A vizsgaidőszakban:Az a hallgató, aki a szorgalmi időszak végéig nem tett érvényes beszámolót, ismételt vizsga jelleggel összesen egy alkalommal kísérelhető meg a vizsgaidőszakban, a tárgyfelelős által előírt időpontban, a vizsga időszak végén. Az ily módon megszerzett gyakorlati jegy közepesnél (3) jobb általában nem lehet, különleges méltánylást érdemlő eseteket kivéve: pl. kórházi zárójelentéssel igazolt fekvőbetegség.c. Elővizsga: nincs

    11. Pótlási lehetőségek

    A tárgy jellegéből adódóan (féléves folyamatos munkavégzés) vizsgaidőszakban pótlási lehetőség alapvetően nincs.

    Különleges méltánylást érdemlő esetekben, a konzulens támogató nyilatkozata esetén ismételt vizsga jelleggel lehet a gyakorlati jegyet megszerezni. Ismételt vizsga jelleggel megszerzett gyakorlati jegy általában közepesnél (3) jobb nem lehet.

    Ilyenfajta pótlásra is csak a vizsgaidőszakban egy alkalommal, a tárgyfelelőssel legalább 3 héttel korábban egyeztetett időpontban lehet sort keríteni, mivel ennél rövidebb idő alatt nem hihető 75 munkaóra pótlása.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A konzulensekkel egyénileg.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Konzulens biztosítja

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    Kontakt óra: 14*1 konzultáció

    14

    Egyéni feladat elkészítése

    49

    Írásbeli beszámoló elkészítése

    8

    Szóbeli beszámoló+felkészülés

    4

    Összesen

    75

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Ziegler Gábor

    tud. mtárs

    TMIT

    Dr. Fehér Gábor

    egy. adjunktus

    TMIT