Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Távközlési marketing és gazdaságtan

    A tantárgy angol neve: Telecommunications Marketing and Economy

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2007. január 3.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITT4181 8 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Sallai Gyula Antal,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Sallai Gyula

    egyetemi tanár

    TTT

    dr Kósa Zsuzsanna

    tanácsadó

    HIF

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    7. A tantárgy célkitűzése

    A leendő villamosmérnökök megismertetése a távközlési szolgáltatók körében alkalmazott marketing, értékesítési és ügyfélkapcsolati módszerekkel, valamint a vállalati gazdálkodás eszközeivel és folyamataival, továbbá a távközlő hálózatok gazdasági tervezésének eljárásaival.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    ˇ Bevezetés. A távközlési szolgáltató vállalatok működése.

    ˇ Távközlési marketing. Stratégia és marketing összefüggései. Vevőorientáció és versenyelőnyök.

    ˇ A marketing fogalma, funkciói, eszközei. Ipari és szolgáltatás marketing. Piac és verseny sajátosságok hálózatos ágazatokban. A fogyasztói magatartás elmélete.

    ˇ Piacelemzés, piackutatás, előrejelzés. Prognózis módszerek.

    ˇ Piacszegmentálás, marketing stratégia. Marketing tervezés és információs rendszer.

    ˇ Termékmenedzsment, új termék bevezetése. Árképzés, árképzési módszerek.

    ˇ Értékesítés: értékesítési csatornák, ügyfélszegmens-menedzsment, üzletszabályzat.

    ˇ Promóció, marketingkommunikáció. Reklám, közönségkapcsolat, PR. Konkurens és partnerkezelés.

    ˇ Marketingmix alkalmazások, példák.

    ˇ Értékesítés támogatás, rendszerintegráció. Ügyfélkapcsolat, hibakezelés, karbantartás, szolgáltatásnyújtás, minőségbiztosítás.

    ˇ Marketing folyamatok irányítása. Üzletfejlesztés, új vállalkozások.

    ˇ A távközlés gazdaságtana. Távközlési vállalatok gazdálkodási funkciói.

    ˇ Üzleti tervezés. Bevételek, ráfordítások, eredmény. Pénzügyi tervezés (cash flow).

    ˇ Vezetői számvitel. Költség felosztás, gazdasági mutatók.

    ˇ Kontrolling. Folyamat szabályozás, stratégiai elemzés.

    ˇ Távközlés finanszírozása. A kockázat összetevői, mérése, kezelése.

    ˇ Beszerzés. Specifikálás, tenderezés, szerződéskötés.

    ˇ Távközlés gazdasági számítások. Jelenértékszámítás. Hálózati költségmodellek, projektek költségelése. Hálózatoptimalizálás, rendszerválasztás, beruházások lépcsőzése.

    ˇ Vállalkozási formák és ismérveik. Sikeres külföldi távközlési vállalatok gazdálkodása. Válságmenedzselés: likviditásmenedzsment, szanálás, csődeljárás.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

    - az előadási órán írt 1 db nagyzárthelyi, amely a szorgalmi időszakban egyszer pótolható;

    - az aláírás feltétele: a nagyzárthelyin vagy pótlásán az elérhető pontszám legalább 50%- ának megszerzése;

    - a tárgy korábbi felvétele során megszerzett aláírás vizsgán való részvételre jogosít.

    b. A vizsgaidőszakban:

    - írásbeli vizsga szóbeli korrigálási lehetőséggel;

    - az aláírás vizsgaidőszakban különeljárási díj befizetésével és sikeres dolgozat megírásával szerezhető meg.

    c. Elővizsga:

    - az elővizsgán való részvétel feltétele az elővizsga időpontjáig megszerzett aláírás;

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Philip Kotler: Marketing menedzsment. Műszaki Könyvkiadó, 1991.

    Prónay G. (szerk.): Távközlési Marketing. Híradástechnika (különszám), 1997. május.

    Derek F. Abell: Defining the Business. Prentice-Hall, 1980.

    Ray H. Garrison: Managerial Accounting. Irwin, 1990.

    B. S. Dhillon: Engineering Management, Technomic, 1987.

    Horváth P. & Partner: Controlling, út egy hatékony controlling rendszerhez. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1997.

    S. C. Littlechild: A távközlésgazdaságtan alapjai. Magyar Posta Könyvkiadó, 1989.

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Sallai Gyula

    egyetemi tanár

    TTT

    Kunsági László

    tudományos munkatárs

    TTT