Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Ember-gép interfész

    A tantárgy angol neve: Human-Computer Interaction

    Adatlap utolsó módosítása: 2019. február 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki szak, MSc képzés
    Okos város mellékspecializáció

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMMA11 2 2/1/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Zainkó Csaba,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://speechlab.tmit.bme.hu/hci
    4. A tantárgy előadója
     Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
    Dr. Németh Géza  egyetemi docens BME-TMIT
    Dr. Gyires-Tóth Bálint  egyetemi adjunktus BME-TMIT
    Dr. Zainkó Csaba
     egyetemi adjunktus
     BME-TMIT
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Programozási alapismeretek

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyEredmény( "BMEVITMM224" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVITMM224", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVITMMA23", "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVITMMA23", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)


    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:

    Programozás alapjai (vagy ekvivalens tárgyak)

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja megismertetni a hallgatókkal a vizuális, gesztus és beszéd interfész technológiákat az ember-gép kapcsolatban (Human computer interaction, HCI), külön hangsúlyt fektetve az intelligens környezetekben (város, otthon, munkahely) működő alkalmazások és szolgáltatások személyre szabott, hely- és környezetfüggő interfészeire. A tárgy keretén belül részletes bemutatásra kerülnek a felhasználói interfész elemei, a szoftver-ergonómia alapelvei, a szoftverek ergonómiai szempontból történő kiértékeléseinek módszerei. Az elméleti témakörök ismertetésével párhuzamosan gyakorlatok keretében is feldolgozzuk a tananyagot. Ezenkívül a hallgatók gyakorlati feladatok megoldásával igazolják a témakörben szerzett jártasságukat. A kurzus végére a hallgatók megtanulják a felhasználói interfész tervezéséhez, teszteléséhez, minősítéséhez szükséges alapelveket, hogy azt majd gyakorlatban is alkalmazhassák a későbbi munkájuk folyamán.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Előadások:

    1.     Bevezetés
    Alapfogalmak, definíciók

    2.     Ember és környezete közti modalitás típusok
    Beszéd interfész
    Vizuális interfész
    Taktilis interfész
    Multimédia HCI
    Interfész modalitások együttes kezelése és szinkronizálása

    3.     Beszédinterfész
    Beszédkommunikáció

    4.     Vizuális interfész

    Vizuális felhasználói felületek tervezése kezelése

    5.     Iteratív fejlesztés
    Iteratív tervezés alapelvei
    Iteratív tervezés módszerei

    6.     Felhasználói interfész technikák
    Irányelvek
    Aranyszabályok a tervezésben

    7.     Felhasználói interfész alapelvek és példák
    Menürendszer
    Szöveg dialógus
    Grafikus interfész
    Interfész a weben
    Dialógus rendszerek
    Intelligens környezet

    8.     Felhasználói interfész mobil eszközökön
    Általános alapelvek
    Operációs rendszer-függő kérdések
    Modalitás-függő kérdések

    9.     Felhasználói interfész viselhető eszközökön
    Hasonlóságok a mobil eszközökhöz
    Különbségek a mobil eszközökhöz képest

    10.     Internet alapú hozzáférések
    Különleges felhasználói felületek
    Mindenki számára használhatóság (W3C WAI)

    11.  Felhasználói interfész kiértékelés
    Kiértékelés kritériumai
    Kiértékelési eljárások

    12.  Kiértékelés eredményei
    Kiértékelés elemzése
    További fejlesztések meghatározása

     

    13.  Intelligens környezetek
    Hely- és környezetfüggő interfészek
    Alkalmazkodás egyéni igényekhez

    14.  Felhasználói interfész esettanulmányok

    Gyakorlatok:

    1.     Gyakorlati feladat bemutatása, megbeszélése

    2.     Vizuális interfész tervezési folyamat

    3.     Beszéd interfész tervezési folyamat

    4.     Viselhető eszköz tervezési folyamat

    5.     Kiértékelés gyakorlatban

    6.     Ember-környezet interakció

    7.     Gyakorlati feladat értékelése

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Heti 2 óra előadás, 1 óra gyakorlat

    10. Követelmények
    • A szorgalmi időszakban: Egy gyakorlati feladat megoldása. Az aláírás feltétele a gyakorlati feladat sikeres teljesítése.
    • A vizsgaidőszakban: a vizsga módja: írásbeli
    11. Pótlási lehetőségek
    •  A gyakorlati feladat pótlásként beadható a pótlási hét végéig.
    12. Konzultációs lehetőségek

    A tárgy előadóival személyesen, vagy e-levélben egyeztetett időpontban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. Stone, D., Jarrett, C., Woodroffe, M., & Minocha, S.: User interface design and evaluation. Morgan Kaufmann, 2005
    2. Izsó Lajos, Antalovits Miklós: Bevezetés az információ-ergonómiába. Emberi tényezők az információs technológiák fejlesztésében, bevezetésében és alkalmazásában. Egyetemi jegyzet. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék, 1997
    3. Jan Borchers: A Pattern Approach to Interaction Design. Wiley, 2001.
    4. Douglas K. Van Duyne, James A. Landay, Jason I. Hong: The Design of Sites, Addison-Wesley, 2003.
    5. Ian Graham: A Pattern Language for Web Usability, Addison-Wesley, 2003.
    6. Dix, A.; Finlay, J.; Abowd, G.; Beale, R.: Human Computer Interaction, Prentice Hall, 2003.
    7. Edwards. A.D.N.: Extra-ordinary Human-Computer Interaction, Cambridge University Press, 1995
    8. Raman, T.V: Auditory User Interfaces, Kluwer Verlag, 1997.
      http://www.hcibib.org/
    9. ISO 13407 standard on Human-Centred Design Processes for Interactive Systems

    ISO 14915-1:2002 standard on Software ergonomics for multimedia user interfaces

    http://www.w3.org/Voice/
    http://www.w3.org/2002/mmi/

    http://www.w3.org/AudioVideo/
    http://www.w3.org/2001/di/
    http://www.w3.org/Mobile/
    http://www.w3.org/WAI/

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra0
    Felkészülés zárthelyire0
    Házi feladat elkészítése

    0

    Gyakorlati feladat megoldása30
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása14
    Vizsgafelkészülés34
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
     Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
     Dr. Németh Géza egyetemi docens BME-TMIT
     Dr. Olaszy Gábor DSCegyetemi tanár BME-TMIT
     Dr. Gyires-Tóth Bálint egyetemi adjunktus
     BME-TMIT
     Dr. Zainkó Csaba egyetemi adjunktus
     BME-TMIT