Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Agilis hálózati szolgáltatásfejlesztés

    A tantárgy angol neve: Agile Network Service Development

    Adatlap utolsó módosítása: 2016. február 4.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Mérnök informatikus szak, MSc
    képzés

    Internet architektúra és
    szolgáltatások szakirány
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMMA01 1 2/1/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Adamis Gusztáv,
    4. A tantárgy előadója

     Név:

     Beosztás:

     Tanszék:

     Dr. Adamis Gusztáv

     tb. docens

     TMIT

     Dr. Kovács Gábor

     egy. adjunktus

     TMIT

     Dr. Csöndes Tibor

     címzetes egyetemi docens

     TMIT

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIAUMA00" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény( "BMEVIIIM142" , "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIAUMA00", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIIIM142", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    7. A tantárgy célkitűzése Hálózati infrastruktúrát használó alkalmazások, szolgáltatások fejlesztési lépéseit mutatja be a hallgatók számára: a specifikáció értelmezését, a szolgáltatás viselkedésének szisztematikus megtervezését, a szolgáltatás funkcionalitásának és teljesítőképességének ellenőrzését. A módszertan tetszőleges alkalmazás – mint például egy távközlő hálózati szolgáltatás, egy webportál, egy szolgáltatásorientált architektúra egy vagy több komponense – fejlesztése esetén alkalmazható. A tárgy a módszertanon felül áttekinti a tervezés, fejlesztés és tesztelés során felhasználható legfontosabb modellező nyelveket, eszközöket, metodológiákat és példákon, esettanulmányokon keresztül bevezeti azok használatába a hallgatókat.
    8. A tantárgy részletes tematikája
    • 1. óra: Bevezetés, agilis módszertan, extrém programozás (Extreme programming), agilis metódusok (Scrum, Kanban), szerepek, alapelvek, sprint
    • 2. óra: Követelményelemzés, user stories, backlog, becslési technikák, prioritizálás, szabványok
      • Domain expert szerepe a követelmények értelmezésében, felhasználói interakció tervezése
    • 3. óra: Tervezés – MDD (Model Driven Development)
      • Architektúra és belső interakció tervezése
        • Kapcsolódó szerepek: architekt, designer
      • Modellalkotás, modellezési technikák. Mitől lesz jó egy modell?
      • MDD toolok, funkciók
    • 4. óra: Vezérlési folyam, vezérlési folyam leírási módszerek
      • Távközlésspecifikus kövelemények (flow ctrl, hibakezelés, stb.)
    • 5. óra: Adatmodellezés, üzenetformátum tervezás
      • Adatfolyam, adatstruktúrák, adatszerializáció
    • 6. óra: Adatspecifikációs és adatszerializációs nyelvek (XSD, ASN.1, XML)
    • 7. óra: Agilis fejlesztői környezet kialakítása
      • Folyamatos integráció(Continuous Integration)
      • CI keretrendszerek, folyamatos build-elés
      • Kód integritás ellenőrzése
      • Release, Iteration, Planning
    • 8. óra: Implementáció, konfiguráció (1ó)
      • Verziókezelés, verziókezelő szoftverek
      • Konfigurációmenedzsment, toolok
      • Refaktorizáció, mikor van szükség refaktorizációra, refaktorizációs technikák
    • 9. óra:-Tesztelési alapelvek, alapfogalmak:
      • Teszt típusok, szintek (konformancia tesztelés, funkcionális és egység tesztek (Function, Unit), regressziós tesztek, teljesítmény tesztek
      • Tesztkörnyezet
      • Teszt szabványok, tesztdokumentáció
    • 10. óra: Fekete doboz tesztelés
    • 11. óra: Teszt nyelvek (TDL, TTCN-3)
    • 12. óra: Teszt automatizálás
      • Szkriptek
      • Adatvezérelt tesztelés (Data Driven Testing)
      • Tesztvégrehajtó rendszerek (JCAT, Titan)
      • Modell alapú tesztelés (Model Based Testing)
        • Teszt generálási célok, módszerek, teszt lefedettség, metrikák
    • 13. óra: Tesztelhetőségre tervezés
      • Tesztvezérelt tervezés (Test Driven Development)
        • Teszt és programkód párhuzamos fejlesztése, elfogadási kritériumok (acceptance criteria) felállítása
        • Acceptance Test, Behaviour Driven Development
      • Test Maintenance
      • Kockázatelemzés, tesztelés mélységének elemzése
    • 14. óra: Dokumentálás
      • Naplózás, riportolás, logging
        • Metrikák
      • Automatikus dokumentáció készítő rendszerek
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Heti 2 óra tantermi előadás és kéthetenkénti 2 órás gyakorlat. Az előadásokon elmondott ismeretek alapján a hallgatók a gyakorlatokon agilis csapatmunka keretében fejlesztési feladatot (házi feladatot) oldanak meg.

    10. Követelmények

    a) A szorgalmi időszakban: az aláírás megszerzésének és a vizsgára bocsátásnak a feltétele: a zárthelyi legalább elégségesre történő megírása és az agilis csapatmunkában való legalább elégséges szintű részvétel. Megajánlott jegy szerezhető, ha a zárthelyi és a csapatmunkában való részvétel átlaga legalább 4,00.

    b) A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga. 

     

    c) Elővizsga: nincs

    11. Pótlási lehetőségek

    A zárthelyi egy alkalommal, vagy a szorgalmi időszakban vagy a pótlási időszakban pótolható.

    Az agilis csapatmunkában való részvétel (házi feladat) nem pótolható. 

    12. Konzultációs lehetőségek Igény szerint.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    James Shore and Shane Warden: “The Art of Agile Development”, O’Reilly, ISBN-10: 0-596-52767-5 2008

    Mike Cohn: “Succeeding with Agile – Software development with Scrum”, Addison-Wesley, ISBN-10: 0-321-57936-4 2010

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire20
    Házi feladat elkészítése28
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés20
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

     Név:

     Beosztás:

     Tanszék:

     Dr. Adamis Gusztáv

     tb. docens

     TMIT

     Dr. Kovács Gábor

     egy. adjunktus

     TMIT

     Dr. Csöndes Tibor

     címzetes egyetemi docens

     TMIT