Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
angol nyelvű adatlap
Ügyfélanalitika
A tantárgy angol neve: Customer Analytics
Adatlap utolsó módosítása: 2017. június 22.
Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés
Gazdasági elemző informatika szakirány
Valószínűségszámítási, statisztikai alapismeretek
A tárgy célja, hogy a hallgatókat bevezesse az ügyféladatok elemzésének elméleti és gyakorlati módszertanába. Kiemelten fontosnak tartja az üzleti környezet ügyfélorientált adatelemzési gyakorlata kapcsán az elemzési szemlélet átadását, az adatbányászati algoritmusok használatának átfogó megértését.
A tantárgy tematikája kéthetes ciklusokban épül fel, ahol három elméleti óra végén az adott területhez köthető gyakorlati foglalkozás is történik. A ciklusok mentén ismertetjük magát a tematikát is.
1. Bevezetés az ügyfél analitikába, módszertan és szoftverkörnyezet bemutatása
2. Távközlési adatok adatbányászata
a. Lemorzsolódás probléma, távközlési ügyfelek adathalmazaib. Időben rétegelt tanító és teszt adathalmazok, lemorzsolódás előrejelzése, kiértékelő görbék, profit maximalizálás alapú kampány optimalizációc. Uplift elvándorlási modell, elvándorló ügyfelek szegmensei, rotational churn, kapcsolódó távközlésspecifikus problémák (Best pick, közösségi háló hatása a churn előrejelzésre, stb.)d. Hálózatkutatás és kapcsolatai az adatbányászati előrejelzésekkele. Laboratóriumi gyakorlat: elvándorlás előrejelzés – valós távközlési adatokon történő elemzés
a. Lemorzsolódás probléma, távközlési ügyfelek adathalmazai
b. Időben rétegelt tanító és teszt adathalmazok, lemorzsolódás előrejelzése, kiértékelő görbék, profit maximalizálás alapú kampány optimalizáció
c. Uplift elvándorlási modell, elvándorló ügyfelek szegmensei, rotational churn, kapcsolódó távközlésspecifikus problémák (Best pick, közösségi háló hatása a churn előrejelzésre, stb.)
d. Hálózatkutatás és kapcsolatai az adatbányászati előrejelzésekkel
e. Laboratóriumi gyakorlat: elvándorlás előrejelzés – valós távközlési adatokon történő elemzés
3. Weboldalak felhasználóinak elemzése
a. Webes adatbányászat és részterületei, ügyfél-viselkedési kérdések, látogató azonosítás kérdései és módszerei, rendelkezésre álló adatok, alapvető riportolási kérdésekb. Vásárlói affinitás elemzés, oldalhasználati ügyfélcsoportok, a csoportba sorolás által elérhető előnyökc. Speciális kihívások a webes adatbányászat területén, újszerű adatgyűjtési módok, oldalak közti információ megosztás hatásad. Laboratóriumi gyakorlat: Webáruház elemzése – valós weblogok feldolgozása előrejelzési feladatok megoldására
a. Webes adatbányászat és részterületei, ügyfél-viselkedési kérdések, látogató azonosítás kérdései és módszerei, rendelkezésre álló adatok, alapvető riportolási kérdések
b. Vásárlói affinitás elemzés, oldalhasználati ügyfélcsoportok, a csoportba sorolás által elérhető előnyök
c. Speciális kihívások a webes adatbányászat területén, újszerű adatgyűjtési módok, oldalak közti információ megosztás hatása
d. Laboratóriumi gyakorlat: Webáruház elemzése – valós weblogok feldolgozása előrejelzési feladatok megoldására
4. Hitelbírálati elemzések ügyfélviselkedés alapon
a. Hitelbírálati alapfeladat bemutatása, scorecardb. Viselkedésalapú elemzések speciális kérdéseinek kezelése, elemzési tábla készítése tranzakciós adatokból, idősor jellegű adatok elemzésének lehetőségeic. Időbeli és szezonális hatások szűrésének kezelésed. Laboratóriumi gyakorlat: hitelbírálati elemzés valós ügyféladatokon
a. Hitelbírálati alapfeladat bemutatása, scorecard
b. Viselkedésalapú elemzések speciális kérdéseinek kezelése, elemzési tábla készítése tranzakciós adatokból, idősor jellegű adatok elemzésének lehetőségei
c. Időbeli és szezonális hatások szűrésének kezelése
d. Laboratóriumi gyakorlat: hitelbírálati elemzés valós ügyféladatokon
5. Kapcsolódó termékek, keresztértékesítés, ajánlattevő rendszerek
a. Kapcsolódó termékek meghatározásab. Ajánlattevő rendszerek bemutatása, tartalmi elemzésre és implicit információra építő rendszerek, szükséges feltételek, lehetséges problémákc. Mátrixfelbontások használata ajánlattevő rendszerekbend. Laboratóriumi gyakorlat: Ajánlattevő algoritmusok összevetése valós adatokon
a. Kapcsolódó termékek meghatározása
b. Ajánlattevő rendszerek bemutatása, tartalmi elemzésre és implicit információra építő rendszerek, szükséges feltételek, lehetséges problémák
c. Mátrixfelbontások használata ajánlattevő rendszerekben
d. Laboratóriumi gyakorlat: Ajánlattevő algoritmusok összevetése valós adatokon
6. Kapcsolati háló elemzése
a. A kapcsolati háló alapvető fogalmainak ismertetése, a háló elemei és felépítései lehetőségeib. A kapcsolati hálóban szereplő információk felhasználási lehetőségeinek bemutatásac. Laboratóriumi gyakorlat: kapcsolati háló elemzése valós adatokon
a. A kapcsolati háló alapvető fogalmainak ismertetése, a háló elemei és felépítései lehetőségei
b. A kapcsolati hálóban szereplő információk felhasználási lehetőségeinek bemutatása
c. Laboratóriumi gyakorlat: kapcsolati háló elemzése valós adatokon
7. További ügyfélelemzési feladatok
a. Csalásdetektálásb. Ügyfélérték számításc. Kampányoptimalizációd. Laboratóriumi gyakorlat: Kampányoptimalizációs feladatae. Laboratóriumi gyakorlat: Ügyfélérték becslési feladat
a. Csalásdetektálás
b. Ügyfélérték számítás
c. Kampányoptimalizáció
d. Laboratóriumi gyakorlat: Kampányoptimalizációs feladata
e. Laboratóriumi gyakorlat: Ügyfélérték becslési feladat
Laboratóriumi gyakorlatok (kiemelve a fenti leírásból)
1. Elvándorlás előrejelzés
2. Webáruház elemzése
3. Hitelbírálati elemzés
4. Ajánlattevő rendszerek
5. Kapcsolati háló hatásának elemzése
6. Kampányoptimalizáció
7. Ügyfélérték becslés
előadás, laboratórium
a. A szorgalmi időszakban: egy zárthelyi.
b. A vizsgaidőszakban: házi feladat készítése (írásbeli), vizsgán való megvédése (szóbeli)
c. Az aláírás feltétele a zárthelyi (beleértve a pótló zárthelyiket is: lásd a következő pontban) legalább elégséges szintre történő megírása. A zárthelyi illetve pót-zárthelyi eredményes, ha a maximális pontszám legalább 40%-t elérte a hallgató
d. A laboratóriumi gyakorlatokból legalább öt alkalmán részt kell venni az aláírás megszerzéséhez
A zárthelyi pótlására a szorgalmi időszakban egy lehetőséget biztosítunk. Azok számára, akiknek nem sikerült sem a zárthelyi, sem a pótzárthelyi: a pótlási időszakban 1 alkalmat biztosítunk egy újabb zárthelyi dolgozatra. Az aláírás feltétele valamelyik zárthelyi (első vagy a pót- vagy a pótpót-zárthelyi) legalább elégséges szintre történő megírása.
Előadóknál előre egyeztetett időpontokban.