Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Játékelmélet infokommunikációs alkalmazásai

    A tantárgy angol neve: Applications of Game Theory in Infocommunications

    Adatlap utolsó módosítása: 2008. május 14.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2011. április 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Mérnök informatikus szak

     

    Villamosmérnöki Szak

     

    Választható tárgy

     

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMAV71   4/0/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Trinh Anh Tuan,
    4. A tantárgy előadója
    Név:

     

    Beosztás:

     

    Tanszék, Int.:

     

    Dr. Trinh Anh Tuan

     

    Tudományos munkatárs

     

    TMIT

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Játékelmélet, algoritmusok tervezése

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    nincs
    7. A tantárgy célkitűzése A játékelmélet matematikai háttere és eszköztára meglehetősen kiterjedt, alkalmazási lehetőségei szerteágazóak. A játékelméleti leírást a közgazdaságtudományon és az üzleti élet területén kívül sikerrel alkalmazták számos más tudományterületen (pl.: társadalomtudományok, filozófia, szociológia, politológia), nem utolsó sorban a műszaki tudományok területén is. Fontos szerepet játszik a játékelméleten belül az ösztönző alapú stratégiák illetve algoritmusok tervezése, különös tekintettel a műszaki alkalmazások terén.

     

    A tantárgy célja, hogy bevezetést nyújtson az algoritmikus játékelméletbe és az elmélet módszertanának alkalmazásaiba.

     

    8. A tantárgy részletes tematikája
      1. Játékelmélet alapjai

    Alapfogalmak és számítási problémák. A Nash-egyensúlyi pontok keresésének bonyolultsága. Egyensúly kiszámítása kétszereplős játékok számára, stratégiai illetve extenzív formában. Gépi tanulás alkalmazása a játékelméletben. Grafikus játékok.

    1. Algoritmikus mechanizmus-tervezés

    Alapfogalmak. Mechanizmus-tervezés pénzbeli eszközökkel. Kombinatorikus árverések tervezése. Hatékony approximációs algoritmusok. Profit maximalizálás a mechanizmus-tervezésben. Elosztott algoritmikus mechanizmus-tervezés. Költségosztás. Online mechanizmusok.

    1. A egyensúlyok hatékonyságának meghatározása

    Alapfogalmak. A potenciális függvények módszere. A Vickre-Clark-Gloves megközelítés. Példák.

    1. Műszaki alkalmazások

    Útvonalválasztási játékok. Forgalmi terhelés kiegyensúlyozása peer-to-peer hálózatokban. Skálázható forrásallokációs algoritmusok. Árazási algoritmusok tervezése távközlési hálózatok számára.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    A tantárgy során a hallgatók előadások során ismerkednek meg a felsorolt témákkal.

    10. Követelmények a. A szorgalmi időszakban: A félév folyamán egy zárthelyi dolgozatot írnak a hallgatók. Házi feladatként a hallgatóknak rövid előadást kell készíteniük és bemutatniuk egy a tárgyhoz kapcsolódó témában.

     

    b. A vizsgaidőszakban: A vizsga módja szóbeli.

     

    c. Elővizsga: feltétele az elfogadott házi feladat és a sikeres zárthelyi.

     

    11. Pótlási lehetőségek

    A zárthelyi pótzárthelyi keretében pótolható. Az aláírás megszerzésére a vizsgaidőszak első két hetében van lehetőség; a házi feladat eddig adható be (a megfelelő pótdíj befizetése esetén), és a zárthelyi dolgozat is pótolható sikeres szóbeli vizsgával az első kiírt vizsgaidőpontban.

    12. Konzultációs lehetőségek

    A félév, illetve vizsgaidőszak során a hallgatóknak lehetőségük van az előadóval előre egyeztetett időpontban konzultálni.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Eric Rasmusen, Games and Information: An Introduction to Game Theory, Blackwell, Cambridge MA & Oxford UK, 1989.

    Nemo Semret, Market Mechanisms for Network Resource Sharing, Ph.D. Dissertation, Columbia University, 1999.

    R. La, V. Anantharam, Optimal Routing Control : Repeated Game Approach, IEEE Transactions on Automatic Control, Vol. 47, No. 3, pp. 437 -450, March 2002.

    A. Akella, R. Karp, C. Papadimitriou, S. Seshan, S. Shenker, Selfish Behavior and Stability of the Internet: A Game-Theoretic Analysis of TCP, ACM SIGCOMM'02, Pittsburgh PA, 2002.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra56
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire15
    Házi feladat elkészítése 5
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
    Vizsgafelkészülés24
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Név:

     

    Beosztás:

     

    Tanszék, Int.:

     

    Dr. Trinh Anh Tuan

     

    Tudományos munkatárs

     

    TMIT