Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Az információ gazdaságtana

    A tantárgy angol neve: Economics of the Information and Communication Technology (ICT) Sector

    Adatlap utolsó módosítása: 2008. március 10.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Mérnök informatikus BSc

     

    Villamosmérnök BSc

     

    Valamint más karok hallgatói számára is

    szabadon választható tárgy 

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VITMAV33 7.-ben ajánlott5.-8. között 2/0/0/v 3 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Sallai Gyula Antal,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Kósa Zsuzsanna Ph.D.
    egyetemi adjunktus

     

    BME VIK Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Közgazdasági alapismeretek szükségesek.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    7. A tantárgy célkitűzése Az információs iparra és az infokommunikációs szektorra vonatkozó közgazdasági törvények érvényesülésének vizsgálata, fejlődési trendek bemutatása és elemzése, a jelenségek és trendek mögött meghúzódó közgazdasági szabályosságok feltárása, a közgazdasági törvényekre épülő vállalati stratégiák összefoglalása.

     

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Bevezetés: hogyan olvassunk és értelmezzünk piaci adatokat, grafikonokat, elemzéseket és prognózisokat? Helyzetkép az infokommunikációs piacról. Fontosabb piaci jelenségek és tendenciák. Tipikus vállalati viselkedési formák és stratégiák a mai piacon.

     

    2. Jelenségek, trendek és stratégiák a mai infokommunikációs piacon. (az 1. órán megkezdett téma folytatása.) Az infokommunikációs szektor helye a gazdaságban. A termelékenységi paradoxon. Konklúziók és lehetséges forgatókönyvek.

     

    3.  A nagy innovációs ciklusok természete és jellegzetes fejlődési fázisai. Az infokommunikációs ciklus eddigi fejlődési pályája. A jelenlegi helyzet diagnózisa a modellek alapján.

     

    4. Az érett tömegpiacok gazdaságtana. Tökéletes verseny, monopóliumok és oligopóliumok. Vállalati viselkedés az érett tömegpiacokon.

     

    5. Esettanulmányok feldolgozása: informatikai vállalatok viselkedése az érett tömegpiacokon

     

    6. Az infokommunikációs szektor globalizálódása. A kialakuló nemzetközi munkamegosztás sajátosságai. Régiók versenye. Off-shore kiszervezés. Esettanulmány feldolgozása

     

    7. Vélt és valós törvényszerűségek az infokommunikációs piacon: hálózati hatás, a tömegszerűséggel járó gazdaságosság, az első piacra lépő előnyei. Illúziók és valóság az új gazdasággal kapcsolatban: példák és ellenpéldák.

     

    8. Az információ mint áru. Az információ árazása. A verziók stratégiai jelentősége és árazása.

     

    9. A foglyul ejtés jelensége és stratégiája. Esettanulmány feldolgozása

     

    10. Verseny és együttműködés az infokommunikációs szektorban. A kompatibilitással kapcsolatos döntések. Stratégiai szövetségek formái és fejlődése.

     

    11. Az értékteremtés fontossága. Értékteremtés a vállalaton belül, értékteremtés az ellátási láncban és az elektronikus piactereken. Esettanulmány: a holland virágpiac.

     

    12. Az infokommunikációs piac szereplőinek szerveződése. Nagy szerkezeti és intézményi átalakulások okai és fejlődési tendenciái. Vertikális és horizontális struktúrák. Informatika a vállalaton belül és kívül.

     

    13. Innováció az infokommunikációs szektorban. Folyamatos és szakadásos innovációk. A szakadásos innovációk strukturális következményei. Esetpéldák szakadásos innovációkra.

     

    14. Összefoglalás, a tanultak áttekintése, felkészítés a vizsgára.

     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás és esettanulmányok feldolgozása

     

    10. Követelmények
    a. A szorgalmi időszakban: Jelenléti ív nincs, azonban rendszeres órai jegyzetelés szükséges

     

    3 db röpdolgozat, amivel összesen 15 pont érhető el. Az aláírás feltétele minimálisan 4 pont elérése.

     

    b. A vizsgaidőszakban: Írásbeli vizsga, ahol 4 vizsgakérdésre adott osztályzatokkal további 20 pont érhető el. A vizsgajegy a félévközi és a vizsgán szerzett pontokból együttesen alakul ki.

     

    c. Elővizsga: Nincs

     

    11. Pótlási lehetőségek Személyes egyeztetés alapján

     

    12. Konzultációs lehetőségek

    Órák előtt és után, továbbá a tanszéken, egyeztetés szerint

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom I. Kötelező irodalom

    Shapiro-Varian: Az információ uralma. GEOMÉDIA, 2000.

    II. Ajánlott irodalom

    Bőgel-Forgács: Informatikai beruházás, üzleti megtérülés. Műszaki Kiadó, 2003.

    III. Ajánlott internetes források

    www.gartner.com

    www.idc.com

    www.aberdeen.com

    A Stanford, az MIT és más vezető egyetemek megfelelő tanszékeinek honlapjai

     

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    :

    Kontakt óra

    30

    Félévközi készülés órákra

    10

    Felkészülés zárthelyire

    10

    Házi feladat elkészítése

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

     

    ..

    Vizsgafelkészülés

    10

    Összesen

    60

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Bőgel György

     

     

    Dr. Kósa Zsuzsanna

     

    Dr. Sallai Gyula

     

    egyetemi docens

     

     

    egyetemi adjunktus

     egyetemi tanár

    Közép-Európai Egyetem

    Távközlési- és Médiainformatikai Tanszék

    Távközlési- és Médiainformatikai Tanszék