Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Bayes-tanulás

    A tantárgy angol neve: Bayesian Learning

    Adatlap utolsó módosítása: 2007. június 15.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIMM9052   4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Dobrowiecki Tadeusz Pawel,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.mit.bme.hu/oktatas/targyak/vimm9052/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Antal Péter

    egyetemi adjunktus

    MIT

         
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Valószínűségszámítás, Algoritmusok elmélete

    7. A tantárgy célkitűzése

    A bizonytalanság normativ kezelésére a valószínűségi megközelítés vált dominánssá 1990-től a mesterséges intelligenca és a gépi tanulás esetében. Egy további trend a bayesi paradigma alkalmazása,ami egyrészt koherens, normatív módszert kínál statisztikai következtetések elvégzésére, az a priori ismeretek felhasználására, másrészt egy alternatív megoldást jelent a komplex modellek tanulásánál fellépő a statisztikai problémákra.

    A tantárgy célja a bayesi gépi tanulási paradigma bemutatása, főként a gyakorlati alkalmazás szemszögéből. Ennek megfelelően ismerteti az alapfogalmakat és problémákat, majd végigköveti egy bayesi gépi tanulási algoritmus alkalmazásának lépéseit úgymint

    1. terület felderítése, a priori ismeretek formalizálása
    2. bayesi következtetés (�tanulás�) analitikus és sztochasztikus szimuláción alapuló elvégzése
    3. modell kiértékelés és választás

    A tárgy során főként két modellosztályt használunk a Bayes hálókat és a logisztikus regressziót, mint egy domináns tárgyterületi modellezési eszközt és mint egy gyakorlatban elterjedt osztályozási eszközt. Az ismertetett fogalmakat egy valós orvosi és egy üzleti/telekommunikációs probléma során szerzett tapasztalatokkal is bemutatjuk.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Klasszikus és bayesi statisztika célkitűzései, metodológiája, a �bayesi� paradigma. Alapfogalmak bemutatása egy változós normális eloszlás esetén, parallel fogalmak összehasonlítása és komplex valószínűségi modellek esetén. A �kis�, �közepes� és �nagy� mintaszám fogalmának bemutatása (a statisztikai mintakomplexitás és az aszimptotikus kapcsolat). A bias/variancia dilemma ismertetése.
    2. Tárgyalt valószínűségi modellek áttekintése. Tárgyterületi modellek: Bayes hálók. Osztályozási modellek: naiv Bayes hálós modell, logisztikus regressziós modell, előrecsatolt többrétegű neuronhálós modellek. Alkalmazások: petefészekrák tárgyterületi modell és osztályozás, mobilhivásokkal kapcsolatos visszaélések detektálása.
    3. A bayesi következtetés és tanulás. Optimális döntés adott hasznosság/veszteség esetén: Bayes döntés és Bayes hiba. Egy �veszteség semleges� kiértékelés a Receiver Operating Characteristic görbe (ROC) alapján.
    4. Bayesi következtetés analitikus megoldással. A konjugált családok, exponenciális eloszlás család, elégséges statisztika. A Dirichlet eloszlás felhasználása diszkrét modellek esetén.
    5. Bayesi következtetés numerikus közelítő módszerekkel. Laplace közelítés. Sztochasztikus szimulációs eljárások. Gyakori eloszlások generálása. Mintavételi módszerek.
    6. Markov láncokon alapuló sztochasztikus szimulációs eljárások (Markov Chain Monte Carlo módszerek): Gibbs, Metropolis és hibrid MCMC.
    7. Modell kiértékelés és választás: Bayes faktor és a szekvenciális predikció (�prequential�) módszer.
    8. Az EM algoritmus család és alkalmazása.
    9. Adatok előfeldolgozása. Jegykiválasztás célja és módszerei: a szűrő, a �wrapper�, a Markov határon alapuló módszerek és a bayesi nézőpont (Automatic Relevance Determination). Diszkretizálás.
    10. Nem teljes adatok felhasználása. A �véletlen hiányzás� definíciói (missing-at-random (MAR,CMAR)). Hiányzó adatok kezelési módszerei heurisztikákkal (elhagyás, imputáció, tárgyterületi modell szerepe) és az EM felhasználásával.
    11. Bayes hálók klasszikus és bayesi alkalmazása (a priori ismeretek formalizálása).
    12. Logisztikus regressziós modellek klasszikus és bayesi alkalmazása.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    :

    Előadás

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: Házi feladat, egy modell szimuláció elvégzése a BUGS rendszerben vagy egy tanszéki szimulációs rendszerben. A feladat átvétele 8. hét végéig lehetséges, leadása vagy bemutatása a 13.hét végéig kötelező. A félévi aláírás és a vizsgára bocsátás feltétele a házi feladat helyes megoldása.

    b. A vizsgaidőszakban: Írásbeli és szóbeli vizsga.

    Pontozás: a pontszám 1/3 része házi feladatból és 2/3 része az írásbeliből áll össze.

    1. Elővizsga: Igény szerint.
    11. Pótlási lehetőségek

    A házi feladatot a vizsgaidőszak első három hetében lehet pótolni.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Megbeszélés alapján.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    T.Hastie, R.Tibshirani, J.Friedman: The Elements of Statistical Learning

    R. G. Cowel: Probabilistic Networks and Expert Systems

    C.M. Bishop: Neural Networks for Pattern Recognition

    R.M.Neal: Bayesian Learning for Neural Networks

    J. M. Bernardo, A. F. M. Smith: Bayesian Theory

    Andrew Gelman: Bayesian Data Analysis

    Bayesian inference Using Gibbs Sampling: http://www.mrc-bsu.cam.ac.uk/bugs/

     
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

     

    Kontakt óra

    56

    Félévközi készülés órákra

    28

    Felkészülés zárthelyire

     

    Házi feladat elkészítése

    30

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

     

    ..

     

    Vizsgafelkészülés

    36

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Antal Péter

    egyetemi adjunktus

    MIT