Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Kooperatív rendszerek

    A tantárgy angol neve: Cooperative Systems

    Adatlap utolsó módosítása: 2007. június 15.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

     

    Műszaki Informatika Szak

     

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIMM4343 7 4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Dobrowiecki Tadeusz Pawel,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.mit.bme.hu/oktatas/targyak/vimm4343/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dobrowiecki Tadeusz

    egyetemi docens

    MIT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    mesterséges intelligencia

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    nincs

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az informatikai szolgáltatások és alkalmazások egyre nagyobb hányadában tapasztalható, hogy egy-egy konkrét alkalmazás, ill. új minőséget képviselő szolgáltatás önmagában is komplex rendszer-komponensekből épül föl. E komponensek között megjelennek az emberi intelligens problémamegoldás folyamatát is modellező eszközök is, melyekre jellemző, hogy a problémamegoldás részét kapcsolattartás és együttműködés útján kivánjuk megoldani. Ilyen rendszerekre szükségszerűen jellemző a tudás különböző formáinak kezelése, a tanulás útján történő ismeretszerzés, az adatokban megtestesülő tudás kinyerésének és felhasználásának képessége, és ezáltal a környezet változásaihoz való nagyfokú alkalmazkodás is. A tárgy célja megismertetni a hallgatókat a gépi rendszerek együttműködésének problematikájával, ezt követően az intelligens kapcsolattartás és együttműködés gyakorlati módszereivel és eszközeivel.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Kooperáció bonyolult számítógépes környezetben. A nagykiterjedésű számítógépes hálózatokban jelentkező trendek és intelligens feladatok Környezetükbe beágyazottan működő intelligens rendszerek. Az ágens rendszer fogalma, az ágens alapú rendszerek tulajdonságai. A kapcsolattartás és az együttműködési formák elemzése és megvalósítása elosztott rendszerben (együttműködés, segítségnyújtás, az alapvető együttműködési protokollok, vállalkozási hálók, FA/C együttműködés, konfliktusok keletkezése műszaki feladatokban és a konfliktusok felszámolása kommunikációval és protokollal). Az ágens kommunikáció természetes nyelvű elemei és az erre alapozó protokollok. Az ágens tudásának logikai leírással történő bővítése, együttműködési protokollok verifikálása. Megvalósítás szintű architektúrális kérdések, konkrét magas szintű (tudás) protokollok, valamint az ágens rendszerek mobilitási és biztonsági kérdései. Ágensszabványok kialakulása és megvalósítása. Esettanulmányok és gyakorlati kísérletek

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    A tárgy elméleti része előadás formájában kerül leadásra. Gyakorlati kísérletezésre a Mesterséges intelligencia labor keretein belül, annak második felében kerül sor.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban:

    • félév közben (9. héten) egy nagy ZH (max. pontszám 60), amely a félév utolsó hetében (külön időpontban) pótolható, a szükséges minimum szint a pontok 40%-a.
    • egy többlépcsős házi feladat, melynek megbeszélése a félév kezdetén történik és melynek ütemezése a tárgyhoz tartozó webes felületen keresztül követhető. A házi feladat bemutatása és értékelése (amennyiben a dokumentáció előzetesen le lett adva) az utolsó oktatási héten történik, egy közös nyílvános bemutató keretében.

    A házi feladatra max. 20 pontot lehet kapni, a szükséges minimum a pontok 40%-a.

    b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga (max. 60 pont), minimum szint a pontok 40%-a. A vizsgára bocsátás feltétele az évközi ZH és házi feladat minimális szintű tejesítése.

    c. Osztályozás:

    Az eredő pontszám:

    (a ZH pontszáma – 24)/3 + a házi feladat pontszáma + az érvényes vizsga pontszáma

    az osztályozás:

    0-31 elégtelen

    32-47 elégséges

    48-64 közepes

    65-80 jó

    81-92 jeles

    11. Pótlási lehetőségek

    A ZH, ill. a pótZH pótlása vizsgaidőszakban a vizsgaidőszak első három hetében egyetlen egy vizsgaalkalommal a teljes vizsgaanyagból pótolható. A házi feladat vizsgaalkalommal nem pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény esetén, megbeszélés alapján.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    A tárgy web-lapján folyamatosan biztosított előadási jegyzet, felsorolt és elektronikusan biztosított ajánlott szakirodalom és fejlesztési információ, valamint web-es linkgyűjtemény.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

     

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    28

    Felkészülés zárthelyire

    12

    Házi feladat elkészítése

    25

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    -

    ..

     

    Vizsgafelkészülés

    25

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dobrowiecki Tadeusz

    egyetemi docens

    MIT