Beágyazott rendszerek

A tantárgy angol neve: Embedded Systems

Adatlap utolsó módosítása: 2007. február 1.

Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Beágyazott Információs Rendszerek Főszakirány

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIMM3062 6. 4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Dabóczi Tamás,
A tantárgy tanszéki weboldala http://www.mit.bme.hu/oktatas/targyak/vimm3062/
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Dabóczi Tamás

egyetemi docens

MIT

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Informatika, Elektronika, Méréstechnika, Elektronikai technológia

7. A tantárgy célkitűzése

A tárgy olyan processzoros, ill. számítógépes célberendezések rendszertechnikai kialakításával, ill. hardver felépítésével foglalkozik, amelyek autonóm viselkedésűek, és az őket befogadó alkalmazói környezettel intenzív információs kapcsolatban állnak. Bemutatja a korszerű érzékelők tipikus felépítését, a jelkondicionálás áramköri megoldásait, a digitális jelátalakítókat (AD és DA konverterek), a jelfeldolgozó egységeket, valamint a rendszeren belüli és rendszerek közötti kommunikáció tipikus megoldásait.

8. A tantárgy részletes tematikája

Beágyazott rendszerek felépítése
Főbb jellemzők, alkalmazási területek. Követelmények a beágyazott rendszerekkel szemben: A beágyazott rendszerek tipikus szintjei, az egyes szintek jellegzetes hardver és szoftver architektúrái.

Érzékelők
Tipikus érzékelők működési elvének és jelkondicionálásának bemutatása: elmozdulás, elfordulás, erő, nyomás, hőmérséklet, áramlás, fényintenzitás és folyadékszint mérésére használható szenzorok és jelkondicionáló eszközök. Integrált kivitelű érzékelő, jelkondicionáló és távadó eszközök.

Korszerű jelátalakítók
Digitális jelfeldolgozás alapjai, interpoláló és decimáló szűrők. A/D átalakítók (Flash, szukcesszív approximációs, Dual slope, subranging, pipelined-subranging, Bit-per-stage, Sigma-Delta). AD átalakítók jellemzése, statikus és dinamikus hibák. D/A átalakítók (String, R-2R létra, szegmentált, Sigma-Delta). Kódváltási tranziens. Nullad rendű tartó hatása. Digitális jelszintézis (DDS). Interpolálás és decimálás.

Jelfeldolgozó egységek
Általános célú processzorok, mikrokontrollerek, jelfeldolgozó processzorok (DSP) felépítése, tipikus periféria készlete.


Kommunikáció a beágyazott rendszerekben
Funkcionális részegységek kommunikációja. Szenzorok rendszerbe illesztése. A kommunikáció szabványos hardver és szoftver eszközei. Az I2C busz, a CAN busz. Integrált intelligens szenzorok (IEEE 1451).

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

Előadás, ill. tantermi gyakorlat

10. Követelmények
  1. A szorgalmi időszakban: egy zárthelyi,

egy házi feladat

b. A vizsgaidőszakban: írásbeli vizsga

  1. Elővizsga: nincs

Az aláírás feltétele a legalább elégséges szintű zárthelyi és elfogadható szintű házi feladat elkészítése.

11. Pótlási lehetőségek

Zárthelyi szorgalmi időszakban egy alkalommal, vizsgaidőszakban szintén egy alkalommal pótolható. Házi feladat vizsgaidőszakban nem pótolható. Házi feladat zárthelyivel nem helyettesíthető.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
  • Dr. Schnell László (főszerk.): Jelek és rendszerek méréstechnikája. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1985. Jegyzetforma: Dr. Schnell László (főszerk.): Jelek és rendszerek méréstechnikája I. és III. kötet (51435, 514352, régen J5-1435, J5-1435/b)
  • Ljubisa Ristic (ed.): Sensor Technology and Devices. Artech House. Boston-London, 1994.
  • G. van der Horn, J.L., Huijsing: Integrated Smart Sensors. Design and Calibration. Kluwer Academic Publishers. Boston-Dordrecht-London, 1998.
  • E. Schrüfer: Elektrische Messtechnik. Carl Hanser Verlag, München-Wien, 1992.
  • Analog Devices: Practical Design Techniques for Sensor Signal Conditioning, 1999.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

(a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

 

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

30

Felkészülés zárthelyire

10

Házi feladat elkészítése

20

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

 

..

 

Vizsgafelkészülés

30

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Péceli Gábor

egyetemi tanár

MIT

Dr. Dabóczi Tamás

egyetemi docens

MIT

Dr. Simon Gyula

egyetemi docens

MIT