Software Design

A tantárgy neve magyarul / Name of the subject in Hungarian: Szoftvertervezés

Last updated: 2016. november 30.

Budapest University of Technology and Economics
Faculty of Electrical Engineering and Informatics
Course ID Semester Assessment Credit Tantárgyfélév
VIIIMA15 1, 3 3/0/0/f 4  
3. Course coordinator and department Dr. Benyó Balázs István,
Web page of the course https://www.iit.bme.hu/software-design
4. Instructors Dr. Balázs Benyó, Department of Control Engineering and Information Technology
6. Pre-requisites
Kötelező:
NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIIIM110" , "jegy" , _ ) >= 2
VAGY
TárgyEredmény("BMEVIIIM110", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0
VAGY
TárgyEredmény( "BMEVIIIMA20", "jegy" , _ ) >= 2
VAGY
TárgyEredmény("BMEVIIIMA20", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

Ajánlott:
NEM ( TárgyEredmény( "BMEVIIIM110" , "jegy" , _ ) >= 2
VAGY
TárgyEredmény("BMEVIIIM110", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)
7. Objectives, learning outcomes and obtained knowledge

Software engineering. Historical background. Software crisis. Concept of the technology. Software as a product. Software quality aspects. Software development process. Life cycle models. Software project planning. Risks, risk management. Project management basics. Simple cost models. Scheduling. Requirement analysis and definition. Object oriented software development. Object oriented analysis and design. Unified Process, iterative and incremental development, principles and development phases: inception, elaboration, construction, and transition. UML notation, use case diagram, activity diagram, sequence diagram, communication diagram, class diagram, state chart, package diagram, deployment diagram. Use case modeling. System Sequence Diagram. Use Case Model. Domain Model. Design Class Diagram. Object oriented design patterns. General Responsibility Assignment Software Patterns. Design concepts: cohesion, coupling. Quality of design. Verification and validation. Testing. Configuration management. Agile software development. Agile methodologies and agile methods (e.g. SCRUM, Test Driven Development).

13. References, textbooks and resources

Larman, Craig. Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development, 3rd edition. 2012.

Satzinger, John W., Robert Jackson, and Stephen D. Burd. Systems analysis and design in a changing world. Cengage Learning, 2011.

Sommerville, Ian. "Software Engineering. International computer science series." (2004).

Sommerville, Ian. "Szoftverrendszerek fejlesztése." Software Engineering,(Sixth Edition), PANEM Könyvkiadó, Budapest (2002).

Pressman, Roger S. "Software engineering: a practitioner’s approach." McGraw-Hill (2001).

Rumbaugh, James, Ivar Jacobson, and Grady Booch. Unified Modeling Language Reference Manual, The. Pearson Higher Education, 2004.

14. Required learning hours and assignment
Kontakt óra42
Félévközi készülés órákra14
Felkészülés zárthelyire34
Házi feladat elkészítése30
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása-
Vizsgafelkészülés-
Összesen120
15. Syllabus prepared by dr. Balázs Benyó