Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Kisműholdak szerepe az űrtechnológiában

    A tantárgy angol neve: Role of small satellites in space technology

    Adatlap utolsó módosítása: 2022. július 20.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Űrmérnök mesterszak

    Űrmérnök szakmai ismeretek

    kötelezően választható

     


    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIHVMB06   2/2/0/f 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Dudás Levente,
    A tantárgy tanszéki weboldala https://hvt.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

     Név:

     Beosztás:

     Tanszék, Int.:

     Dr. Dudás Levente

     egyetemi adjunktus

     VIK-HVT 

     Herman Tibor

     tanszéki mérnök

     VIK-HVT 

     Hödl Emil Viktor

     tanszéki mérnök

     VIK-HVT 

     Szüllő Ádám

     tanszéki mérnök

     VIK-HVT 

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Műszaki illetve természettudományos felsőfokú alapképzésben szerzett matematikai és fizikai ismeretek

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése
    A tárgy fókuszál a (főként oktatási vonalon) megvalósított és tervezett kis méretű műholdkategóriákra, mint 10x10x10 cm 1U CubeSat és ennek egész számú többszörösei (2, 3, 6, 9, 27U); valamint 5x5x5 cm 1 PocketQube osztály és ennek egész számú többszörösei (2, 3, 6PQ).
    Részletesen bemutatásra kerülnek a CubeSat és PocketQube kategóriájú műholdak egyes fedélzeti alrendszerei; azok tervezési paraméterei, megvalósulási formái főként a magyar műholdak példáin keresztül. 

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1-2. Kisműholdas műholdpályák: energetikája, hőmérsékleti és sugárzás viszonyai, pályaadatok, LEO.

    3-4. Űreszközök általános felépítése, kisműholdak hasznos terhe – PL, küldetéstervezés.

    5-6. Elsődleges energia ellátó rendszer – EPS1,

    7-8. Másodlagos energia ellátó rendszer – EPS2,

    9-10. Fedélzeti számítógép – OBC, 

    11-12. Fedélzeti adatgyűjtő és feldolgozó rendszer - OBDH,

    13-16. Fedélzeti kommunikációs rendszer - COM: telemetria - TM, telecommand – TC, nagysebességű adatkapcsolat - HSDL, átjátszó – TR, modulációs eljárások, analóg és digitális rádióátvitel.

    17-18. Fedélzeti antennák: TM, TC, HSDL, TR, GP..

    19-20. Tartalékolási megfontolások (hibatűrés): működés szerint (hideg tartalékolás, langyos tartalékolás, meleg tartalékolás), felépítés szerint (alkatrész szintű, alrendszer szintű).
    21-22. Űreszközök (műholdak) fejlesztési lépései: nemzetközi besorolás szerint (TRL1-9), a fejlesztés során (kezdeti előkísérlet - PM, mérnöki példány - EM, kvalifikációs példány - QM, repülő példány - FM).
    23-24. Űreszközök tesztelése (QM, FM): működési, automatizált működési, hosszútávú működési, levegős hőkamrás tesztek, thermo-vacuum tesztek, rázástesztek, rázópados vizsgálatok, repülő példány start előkészítése).

    25-26. Földi kiszolgáló rendszerek: a fejlesztést, tesztelést segítő rendszerek, földi állomás (műhold vevő állomás, műhold vezérlő állomás), földi állomás automatizációja (antenna forgatás, Doppler-korrekció, automatizált vétel és vezérlés).

    27-28. Magyar műholdak részletes bemutatása, tapasztalatok, mérési eredmények: Masat-1 - 1U cubesat - 10x10x10 cm, SMOG-P, SMOG-1 - 1P pocketqube - 5x5x5 cm, ATL-1 - 2P pocketqube - 5x5x10 cm, földi állomás (GND) látogatás.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)
    Előadás. A tárgy sikeres elvégzése és az ismeretek egymásra épülése miatt a leadott tananyag folyamatos elsajátítása szükséges.

    Gyakorlat: Az előadáson elhangzottak áttekintése, gyakorlati példákkal történő kiegészítése.

    10. Követelmények
    a.    A szorgalmi időszakban:

    A szorgalmi időszakban: két zárthelyi dolgozat. Minden zárthelyire maximum 100 pontot lehet kapni. A kapott pontok alapján az egyes zárthelyik eredménye a következő:
    Elégtelen Elégséges Közepes Jeles
    0-49 pont 50-62 pont 63-74 pont 75-87 pont 88-100 pont

    A meg nem írt zárthelyiket 0 eredménnyel vesszük figyelembe.
    Amennyiben a zárthelyik pontszámának átlaga eléri az 50 pontot, a hallgató megkapja a félévközi jegyet, az előző táblázat alapján. Az 50 pontnál gyengébb átlag esetén a félévközi számonkérés eredménye elégtelen és így a hallgató a félévközi jegyre nem jogosult.

    b.    A vizsgaidőszakban:-

    c.    Elővizsga: -

    11. Pótlási lehetőségek Mindkét zárthelyi javítására, illetve pótlására a szorgalmi időszak utáni pótlási héten van lehetőség. Amennyiben a zárthelyi pótlását megkísérli a hallgató (jelzi a tanszék számára, hogy azt javítani/pótolni kívánja), akkor ezen zárthelyi végső eredménye minden esetben a pótlási héten írt javító/pótló zárthelyi eredménye lesz.
    12. Konzultációs lehetőségek Az előadások előtt és után, valamint bármikor, de előre egyeztetett időpontban.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. NASA Ames Research Center: State of the Art - Small Spacecraft Technology NASA/TP-2018-220027
    2. TU Delft, Alba Orbital Gauss Srl: Pocketqube standard, 2018
    3. The CubeSat Program California Polytechnic State University SLO: CubeSat Design Specification

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra56
    Félévközi készülés órákra16
    Félévközi készülés gyakorlatra22
    Felkészülés laborra0
    Felkészülés zárthelyire18
    Önálló tananyagfeldolgozás8
    Házi feladat készítése0
    Vizsgafelkészülés0
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
     

      Név:

     Beosztás:

      Tanszék, Int.:

      Dr. Dudás Levente

     egyetemi adjunktus

     VIK-HVT 

      Hödl Emil Viktor

     tanszéki mérnök

     VIK-HVT