Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Űreszközök pályái és földi állomások

    A tantárgy angol neve: Satellite orbits and ground stations

    Adatlap utolsó módosítása: 2022. július 27.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Űrmérnök mesterszak
    Űrmérnöki szakmai ismeretek

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIHVMA10   2/1/0/v 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Dudás Levente,
    A tantárgy tanszéki weboldala https://hvt.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Dudás Levente

    egyetemi adjunktus

    VIK-HVT

    Herman Tibor

    Tanszéki mérnök

    VIK-HVT

    Hödl Emil Viktor

    Tanszéki mérnök

    VIK-HVT

    Szüllő Ádám

    Tanszéki mérnök

    VIK-HVT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    műszaki illetve természettudományos felsőfokú alapképzésben szerzett matematikai és fizikai ismeretek

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése

    Az űrmérnök képzéshez kapcsolódóan a tantárgy célja megismertetni a hallgatókkal az egyes űreszközök pályáit, az egyes pályák tulajdonságait, a pályákhoz tartozó lehetséges küldetéseket, az egyes küldetésekhez tartozó mérnöki paramétereket: energia háztartás, termikus viszonyok, rádióátviteli paraméterek, fedélzeti adat-tárolás-feldolgozás kérdései.

    A tárgy részletesen tárgyalja az űreszközökkel folytatott rádiókommunikáció űreszköz és földi állomás oldali elméleti és gyakorlati megvalósulásait, mint: link méretezés; analóg és digitális modulációs módok; fedélzeti átjátszók és hasznos terhek; gyakorlatban megvalósított kódolási és hibajavítási technikák; űreszköz és földi állomás oldali kommunikációs rendszer felépítése, működése, az egyes fokozatokkal szemben támasztott követelmények; földi állomás oldali manuális és automatizált működés, működtetés; távvezérelhetőség és autonóm működés; űreszköz mechanikus és elektronikus irány követése antennanyalábbal.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. Műholdpályák: LEO, MEO, HEO, GEO, küldetés szerint, pályaadatok, pályaszámítás.

    2. Műholdas rádiókommunikáció: link, felépítés, működés, elvárt paraméterek.

    3-4. Modulációs módok: analóg (AM, FM, PM),

    5-6. Modulációs módok: digitális (ASK, PSK, FSK, QAM, OFDM).

    7-8. Kódolás a digitális rádióátvitel során: elvi határok, gyakorlatban alkalmazott eljárások, tömörítés, hibadetektálás, hibajavítás.

    9. Műholdfedélzeti rádióberendezések, antennák: frekvencia sáv, elvárt paraméterek, gyakorlati megvalósítások, szuperheterodin elv.

    10. Földi állomás rádió, antenna: felépítés, működés, méretezés, a megvalósítás korlátai.

    11. Adaptív antenna rendszerek: fázisvezérlés, antenna sor, antenna rács műholdon és Földön.

    12. Fázisvezérelt antenna rendszer: adás irány, követés, pásztázás, link optimalizálás.

    13. Fázisvezérelt antenna rendszer: vétel irány, iránybecslés, követés.

    14. LEO földmegfigyelő műholdak: felépítése és jellemző paraméterei.

    15. LEO földmegfigyelő műholdak: optikai sáv, radar sáv, küldetés szerint: MET, felderítő, stb.

    16. Radar, mint hasznos teher: paraméterek, felépítés, működés – Doppler, ATC, képalkotó, MET.

    17. LEO földmegfigyelő műholdak: SLAR, SAR, ISAR képalkotás.

    18.Kommunikációs műholdak: pályák, frekvencia sávok, sávszélességek, felhasználások.

    19.Műsorszóró műholdak: transzponder, mint hasznos teher, felépítés, működés.

    20. Földiállomás: antenna, forgatás, telemetria vétel, telekommand adás, irány kalibráció, pontosítás.

    21. Földiállomás: nagy sebességű adatkapcsolat, nagy sávszélességű jel sugárzása műholdfedélzeti átjátszó számára.



    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás. A tárgy sikeres elvégzése és az ismeretek egymásra épülése miatt a leadott tananyag folyamatos elsajátítása szükséges.

    Gyakorlat: Az előadáson elhangzottak áttekintése, gyakorlati példákkal történő kiegészítése.

     

    10. Követelmények

    a.    A szorgalmi időszakban: két zárthelyi dolgozat. Minden zárthelyire maximum 100 pontot lehet kapni. A kapott pontok alapján az egyes zárthelyik eredménye a következő: 

    Elégtelen

    Elégséges

    Közepes

    Jeles

    0-49 pont

    50-62 pont

    63-74 pont

    75-87 pont

    88-100 pont

    A meg nem írt zárthelyiket 0 eredménnyel vesszük figyelembe.

    Amennyiben a zárthelyik pontszámának átlaga eléri az 50 pontot, a hallgató megkapja az aláírást. Az 50 pontnál gyengébb átlag esetén a félévközi számonkérés eredménye elégtelen és így a hallgató aláírásra nem jogosult.

    A hallgatók a félév során házi feladatot készítenek, ennek megléte feltétele az aláírásnak.

    b.    A vizsgaidőszakban:

    Írásbeli vizsga.

    c.    Elővizsga:

    Írásbeli vizsga a pótlási időszakban. 

    11. Pótlási lehetőségek

    Mindkét zárthelyi javítására, illetve pótlására a szorgalmi időszak utáni pótlási héten van lehetőség. Amennyiben a zárthelyi pótlását megkísérli a hallgató (jelzi a tanszék számára, hogy azt javítani/pótolni kívánja), akkor ezen zárthelyi végső eredménye minden esetben a pótlási héten írt javító/pótló zárthelyi eredménye lesz.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az előadások előtt és után, valamint bármikor, de előre egyeztetett időpontban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    1. Érdi Bálint: Mesterséges holdak mozgása – Tankönyvkiadó vállalat, Kézirat Tankönyvi szám: J-3-1430

    2. Vári Péter: Ég és föld közötti kapcsolatok – Wolters Kluwer, ISBN: 9789632959597

     

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra14
    Félévközi készülés gyakorlatokra14
    Felkészülés laborra0
    Felkészülés zárthelyire20
    Önálló tananyagfeldolgozás0
    Házi feladat elkészítése15
    Vizsgafelkészülés15
    Összesen120
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Dudás Levente

    egyetemi adjunktus

    VIK-HVT

    Hödl Emil Viktortanszéki mérnökVIK-HVT