Biztonság a gépi tanulásban

A tantárgy angol neve: Security in Machine Learning

Adatlap utolsó módosítása: 2020. november 4.

Tantárgy lejárati dátuma: 2024. január 31.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Mérnök informatikus szak

Villamosmérnöki szak BSc és MSc képzés

Szabadon választott

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIHIAV45   2/0/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Ács Gergely,
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Ács Gergely

Egyetemi adjunktus

HIT

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Matematikai analízis, Valószínűségszámítás, Programozási ismeretek legalább 1 nyelven

7. A tantárgy célkitűzése

A tárgy részletes betekintést nyújt a gépi tanulási modellek támadhatóságának, megkerülésének problémáiba, valamint az azok ellen létező védekezési technikákba.  A tárgyat elvégző hallgatók olyan elméleti és gyakorlati ismereteket szereznek, melyek a gépi modellek biztonságossá tételének alapját képezik. Továbbá a tárgy lehetővé teszi a fenyegetettségek megértését és felmérését, az alkalmas védelmi technológiák kiválasztását és integrálását. A tárgy célja olyan ismeretek átadása, mely mára már a mindennapokban használt gépi tanulási modellek elengedhetetlen része.

8. A tantárgy részletes tematikája

1. hét: Bevezetés és motiváció

A félév során bemutatott gépi tanulási modellek bemutatása, matematikai hátterük áttekintése I:
Tanulás alapjai, generalizáció, overfitting, lineáris modellek, döntési fák, random forest, ensemble tanulás, k-NN

 2. hét:

A félév során bemutatott gépi tanulási modellek bemutatása, matematikai hátterük áttekintése II: Neurális hálók, tanuló algoritmusok (gradiens süllyedés), regularizáció

3. hét:

A gépi tanulási modellek támadhatósági problémájának részletes bemutatása, FGSM (Fast Gradient Sign Method), illusztratív esettanulmányok

 4. hét:

Támadó minták a való világban. Önvezető autók megtévesztése, személy- és arcfelismerő alkalmazások kikerülése. Iteratív modellek. Deep fool.

 5.hét:

Támadó minták transzferabilitása különböző modellek és tanító adathalmazok között. Kereszt-tanításos támadás. Együttes (ensemble) modellek használata.

 6.hét:

Fekete doboz (black box) támadások. Modell-lopás, modell-visszafejtés.

 7.hét:

A támadó minták létezésének vizsgálata. Túlzott linearitás, túltanulás és döntési határvonalak (Linearity Hypothesis and Curvature of Decision Boundaries).

 8.hét:

Az „egypixeles" támadás bemutatása. Input megváltoztatásának minimalizálása.

 9.hét:

Védekezési technikák bemutatása I. - Adversarial training, distillation, error correcting codes, droput, input reconstruction

 10.hét:

Védekezési technikák bemutatása II. - Virtual adversarial training, generative pretraining, perturbation

 11.hét:

Certified robustness. Differenciális adatvédelem és a támadó minták kapcsolata.

 12.hét:

Értelmezhetőség (interpretability), leírhatóság (explainability) és vizuálizáció nehézségei, valamint ezek fontossága a támadások elkerülése céljából.

 13.hét:

A támadó minták, mint nem robusztus attribútumok. Robosztus és nem robusztus attribútumok szétválasztása. Generalizációs korlátok, „no free lunch theorem".

 14.hét:

Támadó minták az emberi agyban. Ember és gép képességeinek összehasonlítása jóindulatú és rosszindulatú minták esetén. Természetes támadó minták generálása.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
10. Követelmények

a.       A szorgalmi időszakban: 1 db nagy házi feladat elvégzése, és legalább elégséges szintű teljesítése. A házi feladat szakcikkek feldolgozása és előadása. A cikkeket az első órán osztjuk ki, minden diák 1-2 cikket kap nehézségtől és terjedelemtől függően. A bevezető órák után következik a cikkek bemutatása. Egy cikket körülbelül 40-50 perc alatt kell előadni egy diáknak a csoport számára. Előadás közben bármilyen segédanyag használható. A cikkek feldolgozásához segítséget nyújtunk a hallgatóknak.
Továbbá, csak az a hallgató kaphat jegyet, aki az órák legalább 80%-án részt vett. (Ez 13 óra esetén 10 órát jelent.)

b.       A vizsgaidőszakban:

c.              Elővizsga:

11. Pótlási lehetőségek A nem teljesített házi feladat a pótlási hét végéig pótolható.
12. Konzultációs lehetőségek

Előadókkal külön egyeztetett időpontban

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Előadások anyaga on-line elérhető, minden témakörhöz külön irodalomjegyzékkel ellátva.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra6
Felkészülés zárthelyire 
Házi feladat elkészítése26
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
Vizsgafelkészülés 
Összesen60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Lestyán Szilvia

doktorandusz

HIT

Dr. Ács Gergely

adjunktus

HIT