Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Korszerű mobil vevőalgoritmusok

    A tantárgy angol neve: Mobile Signal Reception Algorithms

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIHI9365   2/2/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Jeney Gábor,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Balázs Ferenc

    III. doktorandusz

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Jeney Gábor

    Tanársegéd

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Dr. Pap László

    Egyetemi tanár

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Dr. Imre Sándor

    Adjunktus

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Híradástechnika, Valószínűségszámítás

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    BMEVIHI9145 Korszerű mobil vevőalgoritmusok

    A tárgyat azok vehetik fel, akik korábban hallgatták az alábbi három tárgy egyikét:

    BMEVIMH4033, Mikrohullámú és optikai átvitel, vagy

    BMEVIMH4051, Optikai és rádióhírközlés, vagy

    BMEVIHI4128, Mobil hírközlés alapjai

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja a harmadik és negyedik generációs mobil eszközökben alkalmazni kívánt vevőmegoldások és algoritmusok , ezen belül a csatornakiegyenlítés, többfelhasználós detekció és jel-szeparáció problémakörének oktatása. A kurzus végére a hallgatók megismerkednek az alapvető vevőstruktúrákkal. Azoknak ajánljuk a tárgyat, akik mobil R&D területen kívánnak elhelyezkedni.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Digitális kommunikációs modell (Ismétlés)

    Hagyományos vevőalgoritmusok (RAKE)

    • többfelhasználós csatornák problémája

    Többfelhasználós vevők

    • Optimális vevő, közel-optimális vevők
    • Lineáris többfelhasználós detektor (Dekorrelátor, MMSE)
    • Nemlineáris többfelhasználós detektor (többszintű detektor, soros és párhuzamos interferencia törlő, ezek analógiája, rácspontos keresővevő, EM vevő)
    • Neurális hálózatok (Hopfield-hálózat, előrecsatolt neurális hálózat, Self Organizing Map)

    Becslőalgoritmusok (Bayes, Least Square, Maximum Likelihood)

    Gradiens módszerek (sztochasztikus gradiens, természetes gradiens)

    Lineáris és nemlineáris ellenőrzötten tanított kiegyenlítő algoritmusok

    Vak kiegyenlítő algoritmusok

    Főkomponens analízis

    Független komponens analízis (kontraszt függvények, algoritmusok)

    Alkalmazások (CDMA vevő)

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium):

    Heti két óra előadás, és heti kettő óra gyakorlat szemléletes feladatokkal

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: 1 ZH és 1 házi feladat

    b. A vizsgaidőszakban: írásbeli és szóbeli vizsga

    1. Elővizsga: nincs
    11. Pótlási lehetőségek

    A ZH pótolható, egy előre egyeztetett időpontban.

    A házi feladat másként nem teljesíthető.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Hetente egyszer, egy előre egyeztetett időpontban.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    J. G. Proakis, Digital Communication, McGraw-Hill, 1995

    S. Verdu, Multiuser detection, Cambridge university press, 1998

    G.B. Giannakis, Signal Processing Advances in Wireless & Mobil Communication I, Prentice Hall, 2000

    M. Girolami, Self-organizing Neural Networks, Springer, 2000

    A. Hyvarinen, J. Karhunen, E. Oja, Independent Component Analysis, Wiley & Sons, 2001

    http://www.mcl.hu/~jeneyg/jegyzet.pdf

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    10

    Felkészülés zárthelyire

    10

    Házi feladat elkészítése

    10

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    20

    ..

    Vizsgafelkészülés

    40

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Balázs Ferenc

    III. doktorandusz

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Jeney Gábor

    Tanársegéd

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Dr. Pap László

    Egyetemi tanár

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Dr. Imre Sándor

    Adjunktus

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék