Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Infokommunikációs rendszerek integrálása

    A tantárgy angol neve: Integration of Infocommunications Systems

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Műszaki Informatika Szak

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIHI5314 9. 4/0/0/v 5 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Do Van Tien

    docens

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Jakab Tivadar

    tanársegéd

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    Neptun-kód Cím

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy a távközlési technológiai, hálózatos és informatikai ismeretekre alapozva az integrált infokommunikációs rendszerek létrehozásának, fejlesztésének és üzemeltetésének kérdéseit tárgyalja a sokszereplős piac által meghatározott műszaki feltételrendszerben.

    A vezetékes, vezetéknélküli és mobil technológiák integrált alkalmazásának témakörében a hallgatók megismerik az újgenerációs hálózatok potenciális jövőképeit, a hozzáférési, nagyvárosi és gerinchálózati technológiák és architektúrák szolgáltatásorientált megközelítésű rendszerezését és értékelését. A sokszereplős piaci modellekből következő szolgáltatási, technológiai és architekturális követelményekre és a több technológia együttműködésére épülő architektúrákra alapozva a tárgy részletesen ismerteti a vezetékes hálózati architektúrák összekapcsolásának lehetőségeit, a vezeték nélküli és mobil rendszerek átjárhatóságának, a különböző mobil rendszerek összekapcsolásának problémáit és megoldásait, valamint a vezetékes és vezeték nélküli világ közötti átjárás témakörét, a kapcsolódási pontokat és lehetőségeket.

    A szolgáltatási aspektusok tárgyalásának főbb témakörei: az újgenerációs hálózatok tipikus szolgáltatásai (VoIP, VoD, SAN-NAS, VPN), a szolgáltatások létrehozása, üzemeltetése, valamint az újgenerációs hálózatok szolgáltatási platformjai (MSPP, Parlay/OSA, OMA). Az infokommunikációs hálózatokhoz kapcsolódó szoftverek témakörében a hallgatók megismerkednek továbbá az integrált hálózati szerkezetek tervezésének és fejlesztésének problémáival, módszereivel és eszközeivel (API, CASE, CORBA, .NET, MDA).

    Az integrált infokommunikációs rendszerek tárgyalása magában foglalja a sokszereplős infokommunikációs piacon nyújtott szolgáltatások kialakításának és üzemeltetésének műszaki vonatkozásait, az integrált hálózati szerkezetek üzemeltetésének témakörét, az üzemeltetés, hálózatnyilvántartás, tervezés összefüggő rendszereit, a szolgáltatás minőségének és a hálózat teljesítőképességének mérésére és értékelése szolgáló módszereket és eszközöket. Az ismertetett módszerek gyakorlati alkalmazhatóságát esettanulmányok demonstrálják.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    • az újgenerációs hálózati koncepció áttekintése: motivációk, általános architektúra
    • az újgenerációs hálózatokban alkalmazható hozzáférési hálózati megoldások
    • az c alkalmazható transzporthálózati megoldások
    • az újgenerációs hálózatok szolgáltatási koncepciója és jellegzetes szolgáltatásai
    • a végponttól végpontig garantált minőségű hálózati szolgáltatás lehetséges megvalósításai újgenerációs hálózatokban – hozzáférési és transzporthálózati vonatkozások
    • szolgáltatási architektúra, szolgáltatásfejlesztés újgenerációs hálózatokban
    • újgenerációs hálózati migrációs stratégiák
    • újgenerációs hálózati üzemeltetési és tervezési vonatkozások
    • esettanulmányok: tervezés, üzemeltetés, szolgáltatásfejlesztés
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat, laboratórium): előadás

    10. Követelmények
    1. A szorgalmi időszakban: - 4 kis ZH két-háromheti ütemezéssel, kötelező részvétellel

    - a kis ZH-k félévközi értékelése megfelelt – nem megfelelt

    - a nem megfelelt kis ZH-k javítási lehetősége az utolsó tanulmányi héten,

    - az aláírás megszerzéséhez legalább 3 kis ZH sikeres teljesítése szükséges,

    - a sikeres kis ZH-k eredménye maximum 30%-ban javító jelleggel beleszámíthat a vizsgajegybe.

    b. A vizsgaidőszakban: A vizsga irásbeli, de a vizsgázó szóbeli kérdéseket is feltehet. A vizsgaosztályzat a félévi és vizsgateljesítmény alapján kerül meghatározásra.

    1. Elővizsga: az utolsó héten
    11. Pótlási lehetőségek
    12. Konzultációs lehetőségek
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között (a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra)):

    Kontakt óra

    60

    Félévközi készülés órákra

    Felkészülés zárthelyire

    30

    Házi feladat elkészítése

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    ..

    Vizsgafelkészülés

    60

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Do Van Tien

    docens

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

    Jakab Tivadar

    tanársegéd

    Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék