Bevezetés az információs technológiákba

A tantárgy angol neve: Introduction to Information Technologies

Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Szakmai választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIFO9044 5.v. 7. v. 9. 4+0+0(f) 5 1/1
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

dr. habil. Lőrincz András

tudományos fmts

Információs Rendszerek Tanszék, ELTE

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Gimnáziumi általános ismereteket és az internet használatát feltételezi a tantárgy.

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

-

7. A tantárgy célkitűzése

Az előadás célja:

  1. Képet adjon a mai helyzetről
  2. Motiválja és elhelyezze a nehezebb tantárgyakat
  3. Megmutassa az összefüggéseket a különböző területek között, említse és értelmezze az egyes területek fontosabb fogalmait a tájékozódás elősegítése érdekében
  4. Közvetve tájékoztasson az aktuális álláslehetőségekről, a piaci előrejelzésekről
  5. Ismertesse az egyetemközi informatikai tananyaghálót, mint lehetséges és működtetendő példát az együttes intelligenciára, motiválja a diák-visszacsatolást az tantárgyi hálón keresztül, ismertesse az Open CourseWare hálózatot.
  6. Indítsa be az internet használatát, az információ cseréjét, az együttműködést, katalizálja a nagylétszámú évfolyamokban együttműködő csoportok létrejöttét.
  7. Vesse fel az etikai és szociális kérdéseket

Aktualitás

Az előadás és gyakorlat aktualitását adja a “bolognai folyamat”. A hallgatónak célszerű lenne tudni azt, hogy milyen pályát kell követnie egy gyors BA fokozathoz és feltehetően üzleti vállalkozáshoz, egy MSc fokozathoz és feltehetően nagyobb vállalatnál történő elhelyezkedéshez, illetve egy PhD fokozathoz, ha ő a felső 5-10 százalékba tartozik.

A diákoknak – a lényegében mindenütt bevezetésre kerülő kétszintű képzés miatt – célszerű lenne tudniuk, hogy céljaiknak megfelelően mi a minimális elvárás. Fontos lenne, hogy már az első évben lássák milyen célok lehetségesek és azok milyen áldozatot igényelnek és milyen sikereket ígérnek.

Előadások száma: 12

Feladatok a félév során:

SyllabNet egyetemközi informatikai tananyagháló használata és feltöltése.

Internetes tanulmányok és vélemények kétirányú anonimitás mellett.

Tanulmányok anoním internetes szűrése, véleményezése osztályozása a teljes SyllabNet közösség által.

Eredmények a közösség – elsősorban a szerkesztőség – osztályzatai alapján

8. A tantárgy részletes tematikája

Előadások tartalma

Fogalmak rész

1. Bevezetés

Az elmúlt 50 év exponenciális fejlődése (ismertető jellegű előadás)

Az előadás menete, tartalma, követelményei

Kapcsolat egyéb tudományokkal és szakterületekkel

Kinek jó?

Az egyetemközi informatikai oktatási háló (SyllabNet) ismertetése

Open CourseWare (OCW) anyagok potenciális lehetőségei

2-3. A számítástudomány fontos területei az informatika szempontjából.

Kapcsolat a matematikával. Miért kell a

  • gráfelmélet
  • valószínűségszámítás és sztochasztikus folyamatok elmélete
  • kódolás, tömörítés, kriptográfia
  • bonyolultságelmélet
  • döntéselmélet: példák, sztorik

4. Szoftver és szoftvertechnológiák

Kapcsolat a szoftvertechnológiákkal és szoftverelmélettel

Klasszikus tananyag: Kernighan and Pike: The practice of programming

Újabb anyagok: Experts-exchange és hasonló fórumok

5. Hardver és hardvertechnológiák

Kapcsolat a félvezetőtechnológiákkal

Mozgó és számoló eszközök integrálása: MEMS, MEMS és kommuniáció: RF-MEMS

6. Elosztott rendszerek és evolúciós rendszerek

Egyszerű gépek bonyolult hálózat: mesterséges neuronhálók. Bonyolult gép egyszerű hálózat: számítógép.

Kapcsolat az evolúcióval, evolúciós rendszerek: Közös élettérben versengő gépek

7. A közeljövő technológiája

Kapcsolat a fizikával

Atomokat és molekulákat manipuláló eszközök

Mechanikai eszközök nanométeres toleranciával (NEMS), nanotudomány. nanotechnológia, hol a határ?

Alkalmazások rész

8. Digitális kommunikáció

9. Neurobiológia, kognitív tudományok és mikrorobotika

Kapcsolat a neurobiológiával, az agykutatással, a kognitív tudománnyal, az orvostudománnyal, az orvosi informatikával, az emberbe ültethető robotokkal

10. Robotika nagyban: Intelligens szállítóeszközök, intelligens épületek és városok

Kapcsolat a gépészettel, építészettel, közlekedésmérnökséggel, várostervezéssel, út és vasúttervezéssel, WIFI technológia

11. Kollaboratív intelligencia és személyiségi jogok védelme

Kapcsolat az új szociológiai fejlődéssel

12. Humán-számítógép kapcsolat

Agy-számítógép közvetett és közvetlen interfészek

Neurobiológia és betegségek

Orvosi informatika

Mentális állapot felismerése és interakció

Szenzorok

Kiegészített és virtuális valóság

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

(előadás, gyakorlat):

Előadás, egyéni tanulás és feladatmegoldás kiadott útmutatók alapján.

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: aktív részvétel az előadásokon, valamint az esettanulmány megfelelő feladatainak kidolgozása és beadása az aláírás megszerzésének feltétele. Beadási határidő: a 12. oktatási héten.

b. A vizsgaidőszakban: nincs

A félév közben megfelelő színvonalú internetes kurzus felkutatásával és önálló értékelésével megajánlott vizsgajegyet lehet szerezni.

c. Gyakorlati jegy: A háló BME-ELTE szerkesztőbizottság által megjelölt internetes kurzusok minősítésével (osztályozásával) lehet gyakorlati jegyet szerezni. A gyakorlati jegyhez legalább 10 kurzus minősítése szükséges. Az kurzusok osztályozása év közben nem kerül ismertetésre. A kurzusokat a háló BME-ELTE szerkesztőbizottsága is minősíti. A gyakorlati jegyet szoftverből számítjuk, amely a két minősítés közti eltérést eloszlás illesztésével állapítja meg. A szerkesztőbizottság eloszlásához tartozó szórás kétszeresén (háromszorosán, négyszeresén) belül eső értékelés jeles (négyes, hármas). Rosszabb gyakorlati jegy nem kerül megajánlásra.

11. Pótlási lehetőségek

A hallgatói feladatok egész félévre kiterjedő folyamatossága miatt pótlási lehetőség nincs.

12. Konzultációs lehetőségek

Nem szükséges, a SyllabNet “fóruma” a szükséges elegendő.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Ajánlott Irodalom:

European Research Consortium for Informatics and Mathematics: www.ercim.org, ERCIM News 2003-2004

T.H. Cormen, C.E. Leiserson, R.L. Rivest and C. Stein: Új algoritmusok, Scolar Informatika, 2003. (Erdeti, MIT Press, Cambridge, MA, 2001)

JAVA P2P Unleashed, SAMS Publishing, 2003

A.S. Tanenbaum and M. van Steen: Distributed systems: Principles and paradigms (Prentice Hall, 2002)

http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Electrical-Engineering-and-Computer-Science/6-263JData-Communication-NetworksFall2002/CourseHome/index.htm

The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences. MIT Press, Cambride, MA, 1999

http://www.hcibib.org/, Human-Computer Interaction Resources

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

:

Kontakt óra

30

Félévközi készülés órákra

30

Felkészülés zárthelyire

Házi feladat elkészítése

30

Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

Internetes barangolás

30

Vizsgafelkészülés

30

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

dr. habil. Lőrincz András

tudományos fmts.

Információs Rendszerek Tanszék, ELTE