Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Bevezetés az információs technológiákba

    A tantárgy angol neve: Introduction to Information Technologies

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2009. november 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Szakmai választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIFO9044 5.v. 7. v. 9. 4+0+0(f) 5 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. habil. Lőrincz András

    tudományos fmts

    Információs Rendszerek Tanszék, ELTE

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Gimnáziumi általános ismereteket és az internet használatát feltételezi a tantárgy.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    -

    7. A tantárgy célkitűzése

    Az előadás célja:

    1. Képet adjon a mai helyzetről
    2. Motiválja és elhelyezze a nehezebb tantárgyakat
    3. Megmutassa az összefüggéseket a különböző területek között, említse és értelmezze az egyes területek fontosabb fogalmait a tájékozódás elősegítése érdekében
    4. Közvetve tájékoztasson az aktuális álláslehetőségekről, a piaci előrejelzésekről
    5. Ismertesse az egyetemközi informatikai tananyaghálót, mint lehetséges és működtetendő példát az együttes intelligenciára, motiválja a diák-visszacsatolást az tantárgyi hálón keresztül, ismertesse az Open CourseWare hálózatot.
    6. Indítsa be az internet használatát, az információ cseréjét, az együttműködést, katalizálja a nagylétszámú évfolyamokban együttműködő csoportok létrejöttét.
    7. Vesse fel az etikai és szociális kérdéseket

    Aktualitás

    Az előadás és gyakorlat aktualitását adja a “bolognai folyamat”. A hallgatónak célszerű lenne tudni azt, hogy milyen pályát kell követnie egy gyors BA fokozathoz és feltehetően üzleti vállalkozáshoz, egy MSc fokozathoz és feltehetően nagyobb vállalatnál történő elhelyezkedéshez, illetve egy PhD fokozathoz, ha ő a felső 5-10 százalékba tartozik.

    A diákoknak – a lényegében mindenütt bevezetésre kerülő kétszintű képzés miatt – célszerű lenne tudniuk, hogy céljaiknak megfelelően mi a minimális elvárás. Fontos lenne, hogy már az első évben lássák milyen célok lehetségesek és azok milyen áldozatot igényelnek és milyen sikereket ígérnek.

    Előadások száma: 12

    Feladatok a félév során:

    SyllabNet egyetemközi informatikai tananyagháló használata és feltöltése.

    Internetes tanulmányok és vélemények kétirányú anonimitás mellett.

    Tanulmányok anoním internetes szűrése, véleményezése osztályozása a teljes SyllabNet közösség által.

    Eredmények a közösség – elsősorban a szerkesztőség – osztályzatai alapján

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Előadások tartalma

    Fogalmak rész

    1. Bevezetés

    Az elmúlt 50 év exponenciális fejlődése (ismertető jellegű előadás)

    Az előadás menete, tartalma, követelményei

    Kapcsolat egyéb tudományokkal és szakterületekkel

    Kinek jó?

    Az egyetemközi informatikai oktatási háló (SyllabNet) ismertetése

    Open CourseWare (OCW) anyagok potenciális lehetőségei

    2-3. A számítástudomány fontos területei az informatika szempontjából.

    Kapcsolat a matematikával. Miért kell a

    • gráfelmélet
    • valószínűségszámítás és sztochasztikus folyamatok elmélete
    • kódolás, tömörítés, kriptográfia
    • bonyolultságelmélet
    • döntéselmélet: példák, sztorik

    4. Szoftver és szoftvertechnológiák

    Kapcsolat a szoftvertechnológiákkal és szoftverelmélettel

    Klasszikus tananyag: Kernighan and Pike: The practice of programming

    Újabb anyagok: Experts-exchange és hasonló fórumok

    5. Hardver és hardvertechnológiák

    Kapcsolat a félvezetőtechnológiákkal

    Mozgó és számoló eszközök integrálása: MEMS, MEMS és kommuniáció: RF-MEMS

    6. Elosztott rendszerek és evolúciós rendszerek

    Egyszerű gépek bonyolult hálózat: mesterséges neuronhálók. Bonyolult gép egyszerű hálózat: számítógép.

    Kapcsolat az evolúcióval, evolúciós rendszerek: Közös élettérben versengő gépek

    7. A közeljövő technológiája

    Kapcsolat a fizikával

    Atomokat és molekulákat manipuláló eszközök

    Mechanikai eszközök nanométeres toleranciával (NEMS), nanotudomány. nanotechnológia, hol a határ?

    Alkalmazások rész

    8. Digitális kommunikáció

    9. Neurobiológia, kognitív tudományok és mikrorobotika

    Kapcsolat a neurobiológiával, az agykutatással, a kognitív tudománnyal, az orvostudománnyal, az orvosi informatikával, az emberbe ültethető robotokkal

    10. Robotika nagyban: Intelligens szállítóeszközök, intelligens épületek és városok

    Kapcsolat a gépészettel, építészettel, közlekedésmérnökséggel, várostervezéssel, út és vasúttervezéssel, WIFI technológia

    11. Kollaboratív intelligencia és személyiségi jogok védelme

    Kapcsolat az új szociológiai fejlődéssel

    12. Humán-számítógép kapcsolat

    Agy-számítógép közvetett és közvetlen interfészek

    Neurobiológia és betegségek

    Orvosi informatika

    Mentális állapot felismerése és interakció

    Szenzorok

    Kiegészített és virtuális valóság

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    (előadás, gyakorlat):

    Előadás, egyéni tanulás és feladatmegoldás kiadott útmutatók alapján.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: aktív részvétel az előadásokon, valamint az esettanulmány megfelelő feladatainak kidolgozása és beadása az aláírás megszerzésének feltétele. Beadási határidő: a 12. oktatási héten.

    b. A vizsgaidőszakban: nincs

    A félév közben megfelelő színvonalú internetes kurzus felkutatásával és önálló értékelésével megajánlott vizsgajegyet lehet szerezni.

    c. Gyakorlati jegy: A háló BME-ELTE szerkesztőbizottság által megjelölt internetes kurzusok minősítésével (osztályozásával) lehet gyakorlati jegyet szerezni. A gyakorlati jegyhez legalább 10 kurzus minősítése szükséges. Az kurzusok osztályozása év közben nem kerül ismertetésre. A kurzusokat a háló BME-ELTE szerkesztőbizottsága is minősíti. A gyakorlati jegyet szoftverből számítjuk, amely a két minősítés közti eltérést eloszlás illesztésével állapítja meg. A szerkesztőbizottság eloszlásához tartozó szórás kétszeresén (háromszorosán, négyszeresén) belül eső értékelés jeles (négyes, hármas). Rosszabb gyakorlati jegy nem kerül megajánlásra.

    11. Pótlási lehetőségek

    A hallgatói feladatok egész félévre kiterjedő folyamatossága miatt pótlási lehetőség nincs.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Nem szükséges, a SyllabNet “fóruma” a szükséges elegendő.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Ajánlott Irodalom:

    European Research Consortium for Informatics and Mathematics: www.ercim.org, ERCIM News 2003-2004

    T.H. Cormen, C.E. Leiserson, R.L. Rivest and C. Stein: Új algoritmusok, Scolar Informatika, 2003. (Erdeti, MIT Press, Cambridge, MA, 2001)

    JAVA P2P Unleashed, SAMS Publishing, 2003

    A.S. Tanenbaum and M. van Steen: Distributed systems: Principles and paradigms (Prentice Hall, 2002)

    http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Electrical-Engineering-and-Computer-Science/6-263JData-Communication-NetworksFall2002/CourseHome/index.htm

    The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences. MIT Press, Cambride, MA, 1999

    http://www.hcibib.org/, Human-Computer Interaction Resources

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    :

    Kontakt óra

    30

    Félévközi készülés órákra

    30

    Felkészülés zárthelyire

    Házi feladat elkészítése

    30

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    Internetes barangolás

    30

    Vizsgafelkészülés

    30

    Összesen

    150

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. habil. Lőrincz András

    tudományos fmts.

    Információs Rendszerek Tanszék, ELTE