Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Objektum-orientált programozás

    A tantárgy angol neve: Object Oriented Programming

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Szoftvertechnológia mellékszakirány

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIFO4179 8 2/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Szirmay-Kalos László,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    dr. Horváth Tamás

    egyetemi adjunktus

    Irányítástechnika és Informatika

    dr. Szirmay Kalos László

    egyetemi docens

    Irányítástechnika és Informatika

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Programozás

    Szoftvertechnológia

    Informatika

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:

    Neptun-kód Cím

    -----------------

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja az objektumorientált programozás megimertetése a C++ nyelv felhasználásával.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. C++ alapok

    C++ nyelv nemobjektum orientált sajátosságai (referencia típus, kötelező prototípus, konstans, ki-, bevitel, dinamikus memória kezelés).

    2. Objektum orientált programozás alapjai

    Egységbe zárás megvalósítása C-ben. Class mint a struct továbbfejlesztése. Tagfüggvények (üzenetek) adatmezők használata, hozzáférés védelem (friend és családtagok). Interface és implementáció. "This" pointer jelentősége és realizációja. Constructor és Destructor. Példa: 2D vector osztály.

    3. Összetett adatszerkezetek és operátor overload

    Operátor overload fogalma és megvalósítása. Beépített típusok okozta nehézségek. Pl. vektor osztály. Konverziós operátorok átdefiniálása. Dinamikus adatszerkezeteket tartalmazó objektumok problémái (pl. intelligenes string). Egyenlőség operátor és Copy konstruktor szükségessége, használata. Objektum tömbök, objektumok, mint paraméterek, bonyolult aritmetikai kifejezések kiértékelése.

    4. Öröklés

    Öröklés koncepcionális és formális kifejezése és jelentôsége. Construktor és destructor működése. Pl. Ember- (tanár, diák), alakzat-(vonal, kör, téglalap). Öröklés implementációja cben. Virtuális függvények, mint lehetôsége, hogy a superclass-ban megírt függvénybôl a subclass függvényeit hívjuk.

    4. Virtuális függvények

    Heterogén kollekciók kialakítása virtuális függvényekkel. Virtuális függvények implementációja. Objektumok, melyek más objektumokat tartalmaznak. Tartalmazás versus öröklés. Láthatóság. Absztrakt alaposztályok, tisztán virtuális függvények.

    6. Többszörös öröklés.

    Virtuális bázisosztályok, inicializálás. Többszörös öröklés implementációja. Adat és pointer konverziók többszörös öröklés esetén.

    7. Generikus osztályok és osztály könyvtárak

    Generikus osztályok, mint a szoftver újrafelhasználás eszközei. Pl. generikus rendezett lista. Megvalósítás preprocesszorral. Megvalósítás template-vel. Generikus osztályok és objektumkönyvtárak kialakításának szempontjai. Intelligens adatszerkezetek. Virtuális destruktor.

    8.-9. Objektum orientált analízis, tervezés és implementáció összekapcsolása

    Feladat informális specifikációja. Objektum orientált analízis és tervezés. Class diagramok, objektum relációk, adatfolyam. Az üzenetek bottom-up és top-down (scenáriók) megközelítése. Objektumok kommunikációja. Láthatóság problémája. Objektumok tartalmazási és hivatkozási sémájának kialakítása. Tagfüggvények specifikálása. OO terv illesztése a nem OO környezethez, applikáció objektum. Osztályok interface deklarációja. Implementáció. A program elemzése, változtathatóság, karbantarthatóság, megérthetőség. Az újrafelhasználás szempontjai.

    10. Real-time programok készítése.

    Real-time kernel programozás. OOP program illesztése más nyelvekhez (Pl. C., assemly) és más filozófiájú környezetekhez.

    11.-14. Felhasználó felületek programozásának alapjai.

    MS-Windows, X-Window programozás.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Elméleti előadások labor gyakorlatokkal egybekötve (számítógép laborban) adják a tárgy óráit. A hallgatóknak egyéni nagy házifeladatot kell megoldani, ami a vizsgára bocsátás feltétele. A tárgyat írásbeli vizsga zárja, melyen néhány gyakorlati probléma megoldását is tartalmazza.

    10. Követelmények

    A félév lezárásának módja: vizsga. Korábban megszerzett félévvégi aláírás legkorábban 1996-tól fogadható el.

    a) A szorgalmi időszakban:

    - 1db. HF. A nagy HF a vizsgaidőszakban nem pótolható.

    Az aláírás és a vizsgára bocsátás feltétele: eredményes nagy HF.

    b)A vizsgaidőszakban:

    - a vizsga írásbeli

    • a tárgyhoz tartozó kreditpontok megszerzésének feltétele az aláírás és a sikeres vizsga.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    [1] Kondorosi K.- László Z. , Szirmay-Kalos L.: Objektum orientált programfejlesztés. ComputerBooks, 1995.

    [2] Lippman: C++ először. ComputerBooks, 1993.

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Szirmay-Kalos László

    Docens

    Irányítástechnika és Informatika