Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Objektum-orientált programozás
A tantárgy angol neve: Object Oriented Programming
Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.
Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.
Villamosmérnöki Szak
Szoftvertechnológia mellékszakirány
Név:
Beosztás:
Tanszék, Int.:
dr. Horváth Tamás
egyetemi adjunktus
Irányítástechnika és Informatika
dr. Szirmay Kalos László
egyetemi docens
Programozás
Szoftvertechnológia
Informatika
Tematikaütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:
Neptun-kód Cím
-----------------
A tárgy célja az objektumorientált programozás megimertetése a C++ nyelv felhasználásával.
1. C++ alapok
C++ nyelv nemobjektum orientált sajátosságai (referencia típus, kötelező prototípus, konstans, ki-, bevitel, dinamikus memória kezelés).
2. Objektum orientált programozás alapjai
Egységbe zárás megvalósítása C-ben. Class mint a struct továbbfejlesztése. Tagfüggvények (üzenetek) adatmezők használata, hozzáférés védelem (friend és családtagok). Interface és implementáció. "This" pointer jelentősége és realizációja. Constructor és Destructor. Példa: 2D vector osztály.
3. Összetett adatszerkezetek és operátor overload
Operátor overload fogalma és megvalósítása. Beépített típusok okozta nehézségek. Pl. vektor osztály. Konverziós operátorok átdefiniálása. Dinamikus adatszerkezeteket tartalmazó objektumok problémái (pl. intelligenes string). Egyenlőség operátor és Copy konstruktor szükségessége, használata. Objektum tömbök, objektumok, mint paraméterek, bonyolult aritmetikai kifejezések kiértékelése.
4. Öröklés
Öröklés koncepcionális és formális kifejezése és jelentôsége. Construktor és destructor működése. Pl. Ember- (tanár, diák), alakzat-(vonal, kör, téglalap). Öröklés implementációja cben. Virtuális függvények, mint lehetôsége, hogy a superclass-ban megírt függvénybôl a subclass függvényeit hívjuk.
4. Virtuális függvények
Heterogén kollekciók kialakítása virtuális függvényekkel. Virtuális függvények implementációja. Objektumok, melyek más objektumokat tartalmaznak. Tartalmazás versus öröklés. Láthatóság. Absztrakt alaposztályok, tisztán virtuális függvények.
6. Többszörös öröklés.
Virtuális bázisosztályok, inicializálás. Többszörös öröklés implementációja. Adat és pointer konverziók többszörös öröklés esetén.
7. Generikus osztályok és osztály könyvtárak
Generikus osztályok, mint a szoftver újrafelhasználás eszközei. Pl. generikus rendezett lista. Megvalósítás preprocesszorral. Megvalósítás template-vel. Generikus osztályok és objektumkönyvtárak kialakításának szempontjai. Intelligens adatszerkezetek. Virtuális destruktor.
8.-9. Objektum orientált analízis, tervezés és implementáció összekapcsolása
Feladat informális specifikációja. Objektum orientált analízis és tervezés. Class diagramok, objektum relációk, adatfolyam. Az üzenetek bottom-up és top-down (scenáriók) megközelítése. Objektumok kommunikációja. Láthatóság problémája. Objektumok tartalmazási és hivatkozási sémájának kialakítása. Tagfüggvények specifikálása. OO terv illesztése a nem OO környezethez, applikáció objektum. Osztályok interface deklarációja. Implementáció. A program elemzése, változtathatóság, karbantarthatóság, megérthetőség. Az újrafelhasználás szempontjai.
10. Real-time programok készítése.
Real-time kernel programozás. OOP program illesztése más nyelvekhez (Pl. C., assemly) és más filozófiájú környezetekhez.
11.-14. Felhasználó felületek programozásának alapjai.
MS-Windows, X-Window programozás.
Elméleti előadások labor gyakorlatokkal egybekötve (számítógép laborban) adják a tárgy óráit. A hallgatóknak egyéni nagy házifeladatot kell megoldani, ami a vizsgára bocsátás feltétele. A tárgyat írásbeli vizsga zárja, melyen néhány gyakorlati probléma megoldását is tartalmazza.
A félév lezárásának módja: vizsga. Korábban megszerzett félévvégi aláírás legkorábban 1996-tól fogadható el.
a) A szorgalmi időszakban:
- 1db. HF. A nagy HF a vizsgaidőszakban nem pótolható.
Az aláírás és a vizsgára bocsátás feltétele: eredményes nagy HF.
b)A vizsgaidőszakban:
- a vizsga írásbeli
[1] Kondorosi K.- László Z. , Szirmay-Kalos L.: Objektum orientált programfejlesztés. ComputerBooks, 1995.
[2] Lippman: C++ először. ComputerBooks, 1993.
Dr. Szirmay-Kalos László
Docens