Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Alkalmazott szenzorika laboratórium

    A tantárgy angol neve: Applied Sensors Laboratory

    Adatlap utolsó módosítása: 2023. január 13.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak MSc képzés

    Alkalmazott Szenzorika mellékspecializáció

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIETMB04   0/0/3/f 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Sántha Hunor,
    A tantárgy tanszéki weboldala később
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Sántha Hunor

    egyetemi docens

    Elektronikai Technológia Tsz

    Dr. Géczy Attila

    egyetemi docens

    Elektronikai Technológia Tsz

    Dr. Farkas Csaba

    egyetemi adjunktus

    Elektronikai Technológia Tsz

    Bojta Péter

    tanszéki mérnök

    Elektronikai Technológia Tsz

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Mikroelektronika, Elektronikai Technológia
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM
    (TárgyEredmény( "BMEVIETMB01", "jegy" , _ ) >= 2
    VAGY
    TárgyEredmény("BMEVIETMB01", "FELVETEL", AktualisFelev()) > 0)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése A laboratóriumi gyakorlatok célja a leggyakrabban alkalmazott szenzor típusok megismerése működés közben, az alkalmazástechnika és rendszerbeépítés problémáinak tanulmányozása, a hitelesítés és mérés módszereinek megismerése. A tárgy célja továbbá, hogy a rendelkezésre álló korszerű fejlesztőeszközökön keresztül a hallgató képes legyen önállóan felépíteni egy alkalmazott szenzorikai mérőrendszert.
    8. A tantárgy részletes tematikája

    A hallgatók a méréstechnikai környezetben alkalmazható szenzorokról, fejlesztőeszközökről kapnak ismertetést és gyakorlati példákat. A tematikus mérések során többek között az adatgyűjtés alapelveivel és eszközeivel, valamint a hozzájuk tartozó fejlesztőeszközökkel ismerkednek meg a méréseken részt vevő hallgatók. Ezek után a konkrét szenzorok és azok illesztési környezetének bemutatására kerül sor. A specifikus mérések a hőmérséklet-, fény-, nedvesség & páratartalom-, valamint nyomásérzékelés témakörét érintik gyakorlati példákon (pl. ipari érzékelés, lakossági szenzorok). A MEMS technológiák egyes szerkezetei, valamint az orvosbiológiai felhasználású eszközök fejlesztési- és alkalmazási technikái is megjelennek a tematikában. A tárgy során a vezetett méréseken túl egy projekt végigvitelét / kifejlesztését is elvégzik a hallgatók.

    1. Bevezető mérés, elvárások, projekt témák egyeztetése, munka- és balesetvédelem.

    2. Alkalmazott szenzorikai fejlesztőeszközök bemutatása. Arduino rendszer alapjainak ismertetése, digitális és analóg illesztés, shieldek, szenzor modul (breakout) élesztése, alapszintű mérésekkel.

    3. Szenzorok illesztése LabView rendszeren keresztül, virtuális műszerek alkalmazása szenzoros mérésekhez. Virtuális műszer validálása.

    4. Környezeti szenzorok vizsgálata ipari minőségű szenzorklaszterek segítségével. Ambiens hőmérsékletmérés, nyomás, páratartalom. Megjelenítési lehetőségek.

    5. Orvosbiológiai alkalmazású szenzorok vezetett mérés.

    6. MEMS szenzorok vezetett mérés (MFA 3D MEMS erőmérőchipje és/vagy MEMS pellisztor gázérzékelők).

    7. Projekt fejlesztési folyamat áttekintése, irodalmazás áttekintése, dashboard kialakítási lehetőségek bemutatása.

    8. Ipari hőmérséklet és nyomásmérés az elektronikai gyártás típuspéldáin keresztül. Kemencék bemérése szenzorklaszterrel.

    9. Projekt fejlesztés bemérése, validáció, laboratóriumi és terepi mérések összehasonlítása.

    10. Projekt fejlesztés bemutatása, műszaki tanulságok levonása, továbbfejlesztési lehetőségek áttekintése. 

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Négy órás laboratóriumi gyakorlatok
    10. Követelmények

    A laboratóriumi foglalkozásokon a kiadott útmutatókból felkészülten kell megjelenni. Elégtelen felkészülés, sikertelen teljesítés vagy mulasztás esetén a laboratóriumi gyakorlatot pótolni kell. A laborfoglalkozások során a hallgatók jegyzőkönyv-vázlatot készítenek, melyet házi feladatként véglegesítenek.

    A félévközi jegy a felkészültség, a laboratóriumban nyújtott teljesítmény és a jegyzőkönyvek minősége alapján kerül megállapításra.

    A félév lezárásához valamennyi feladatot (laborfoglalkozást) sikeresen teljesíteni kell, amelynek része a projekt fejlesztés végigvitele.

    A gyakorlati jegy a foglalkozásokon kapott jegyek átlaga. Nem kaphat gyakorlati jegyet az, akinek teljesítetlen laborgyakorlata van.
    11. Pótlási lehetőségek A szorgalmi és pótlási időszak során felfelé kerekített L/5 (2) labor pótlással is teljesíthető. El nem fogadott jegyzőkönyv és a projekt fejlesztés bemutatása a pótlási hét végéig ismételhető.
    12. Konzultációs lehetőségek A félév során igény szerint.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Harsányi G., Bojta P., Gordon P., Lepsényi I., Ballun G.: SensEdu – an Internet-Based Short Course in Sensorics, http://www.ett.bme.hu/

    Hahn E., Harsányi G., Lepsényi I. és Mizsei J. (szerk: Harsányi, G.): Érzékelők és beavatkozók, BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar, 1999.

    Lambert M., Szenzorok - elmélet és gyakorlat, IM Kiadó és Mérnöki Iroda Kft., 2009.

     

    további irodalom:

     

    Webster John G., Measurement, Instrumentation, and Sensors Handbook, Taylor & Francis, 2014.

    Bosch, Automotive Handbook, 11th Edition, John Wiley & Sons, 2022
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    Kontakt óra42
    Félévközi készülés órákra21
    Felkészülés zárthelyire0
    Házi feladat elkészítése21
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása0
    Jegyzőkönyv készítése36

    Vizsgafelkészülés

    Összesen

    0

    120 

     

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Sántha Hunor, egyetemi docens, BME-ETT

    Dr. Géczy Attila, egyetemi docens, BME-ETT

    Dr. Farkas Csaba, egyetemi adjunktus, BME-ETT