Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
Járművek villamosenergia menedzsmentje
A tantárgy angol neve: Vehicle Electrical Energy Management
Adatlap utolsó módosítása: 2008. április 29.
Tantárgy lejárati dátuma: 2012. július 2.
Villamosmérnöki Szak
Szabadon választható tárgy
Analóg, digitális és teljesítményelektronika elemei és áramkörei, méréstechnika, elektromágneses terek, beágyazott rendszerek.
A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.
A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.
1. Teljesítményelektronika szerepe a modern járművekben. Villamosenergia átalakítása a jármű fedélzetén. A járművekben alkalmazott konverterek alapstruktúrái.
2. A járművek villamosenergia ellátásának hálózata. Hálózati topológiák, feszültségszintek. Alkalmazott feszültségek a járművekben. Hálózatok (14/42V, nagyobb feszültségszintek).
3. Járműelektronika energiaellátásának követelményei. Hagyományos energia elosztás illetve buszrendszerek kialakítása, jellemzői. Teljesítményelektronikai egység, mint beavatkozó (pl. világításnál)
4. Gépjárművekben alkalmazott kábelek tulajdonságai – Villamos energia átvitelére, információ átvitelére (+energia). Hálózatok védelme, feszültségmentesítés, csatlakozások. Védelmek hagyományos eszközökkel (olvadó biztosítók, túlfeszültség, zavarvédelem).
5. Elektromágneses kompatibilitás a járműben és a jármű környezetével. Az elektromágneses zavarforrások kiküszöbölése vagy hatásának csökkentése, a zavarok terjedésének megakadályozása. Korszerű túláram és túlfeszültségvédelmi megoldások. Kapcsolások ábrázolása.
6. Fedélzeti villamosenergia management. – villamosenergia előállítás és tárolás felügyeleti rendszerének stratégiái. Heurisztikus és optimális szabályozási stratégiák.
7. Fedélzeti villamosenergia ellátás biztonsága, gazdaságossága. Alrendszerek és a teljes rendszer hatásfoka. Fedélzeti villamosenergia tárolók típusai és fő tulajdonságai felügyeleti, karbantartási szempontokból.
8. A fedélzeti villamosenergia rendszer alrendszereinek szabályozási tulajdonságai, kvázistatikus és dinamikus modelljük. (akkumulátor, ultrakapacitás, tüzelőanyagcella, reformer, generátor). Villamosenergia management rendszer szimulációja.
9. Nagyáramú konverterek kialakításának struktúrái. Fedélzeti villamosenergia management rendszer érzékelői és beavatkozói. Nagyáramú érzékelés. Információ átvitel az egyes rendszerek között. Buszrendszerek alkalmazása a jármű villamosenergia felügyeleti rendszereinél.
10. Járművekben alkalmazott akkumulátorok managementje. Optimális üzemvitel és élettartam szempontjai. Felügyeletet és védelmet ellátó megoldások, integrált áramkörök. Felügyeleti stratégiák. Felügyeleti IC-k programozása és kommunikációja.
11. Ultrakapacitások managementje. Optimális üzemvitel és élettartam szempontjai. Felügyeleti stratégiák. Ultrakapacitást kiszolgáló DC-DC konverterek felépítésének teljesítményelektronikai szempontjai. Nagyáramú MOSFET alkalmazások.
12. Tüzelőanyag cellák teljesítményének szabályozása, a szabályozás megvalósításának teljesítményelektronikai szempontjai. Tüzelőanyagcella és kiszolgáló rendszer management és monitoring.
13. Akkumulátorok, tüzelőanyagcellák és ultrakapacitások együttes üzeme. Követelmények. Műszaki, gazdasági és biztonsági előnyök, hátrányok. Kompakt teljesítményelektronikai egység kialakításának lehetőségei és előnyei. Termikus szempontok.
14. Villamosenergia ellátás (utánpótlás) külső forrásból. Akkumulátor és ultrakapacitás töltők. Villamosenergia vételezés megoldásai járműveknél. Automatikus töltési megoldások Automatikus töltési és fizetési megoldások. Villamos balesetek kockázata járműveknél.
Az aláírás megszerzésének feltétele:
a. , A szorgalmi időszakban: az órarend szerinti foglalkozások 70%-án való részvétel.
A kijelölt önálló feladat min. 3 konzultációján való részvétel – a feladat időarányos kidolgozásával. A konzultációkat követően a korrigált feladat beadása a 12. héten. A beadott feladat - amennyiben nem elfogadható – a 14.hét végéig egy alkalommal javítható.
b., A vizsgaidőszakban: írásbeli és szóbeli vizsga.
Vizsga. Érdemjegy az önálló feladat és a vizsgaidőszakban írt vizsgadolgozat alapján történik. A dolgozatírás időtartama 90 perc. Az írásbelin elérhető pontszám 60 pont. Eredménytelen a vizsgadolgozat, ha a megszerezhető pontszámnak legalább a 40 %-át nem érte el. Az elfogadott évközi önálló feladat – a vizsgán szóbelivel kiegészítve 16-40 pont között kerül beszámításra.
A TVSZ érvényes előírásai szerint.