Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Flutter alapú szoftverfejlesztés

    A tantárgy angol neve: Flutter-based Software Development

    Adatlap utolsó módosítása: 2021. február 8.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAUAV45   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Ekler Péter,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Ekler Péter

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Forstner Bertalan

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Pásztor Dániel

    doktorandusz

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Juhos István 

    Vogel Csongor 


    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Objektum orientált programozás

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Nincs

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja a Flutter keretrendszer, illetve a hozzá tartozó Dart programozási nyelv használatával történő szoftverfejlesztés módszereinek és legjobb gyakorlatainak bemutatása. A hallgató megismerkedik a keretrendszer főbb komponenseivel, a felépítésével, illetve a főbb könyvtárakkal, mellyel egy alkalmazást el lehet készíteni. A keretrendszeren keresztül bemutatásra kerül a deklaratív UI programozás paradigmája, megismerhető számos minta, amely más platformon is elérhető.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Hét

    Előadás anyaga

    1.

    A Dart nyelv rövid története. Dart szintaktikai áttekintés és példakódok bemutatása DartPadben. A Flutter keretrendszer rövid történelme. A Flutter és Dart SDK-k telepítése, frissítések kezelése. Az Android Studio konfigurálása, Flutter plugin telepítése.

    2.

    Egy Flutter projekt felépítésének elemzése. A Flutter alapelemeinek megismerése. A Counter példa app elemzése Android Studióban. Állapotkezelés StatefulWidget és InheritedWidget segítségével.

    3.

    Főbb Flutter widgetek: MaterialApp, Appbar, Text, Image, Icon, SizedBox, Transform. UI elemek elrendezését segítő widgetek.

    4.

    Adatbevitelt segítő widgetek. Material Design elemeket megvalósító widgetek. A képernyők közötti navigáció megoldásának lehetőségei. Egyedi UI widget tervezése és megvalósítása.

    5.

    Listák és rácsos nézetek kezelése. Lista frissítés. A Sliver rendszer. Animációs lehetőségek. Telefon és tablet egyidejű támogatása.

    6.

    HTTP kapcsolatok alapszintű kezelése. Kódgenerátorok telepítése. Tipikus adatformátumok és azok feldolgozási lehetőségei. Aszinkron kommunikáció kezelése Future-ökkel.

    7.

    A hálózati kommunikáció kezelését megkönnyítő könyvtárak (Dio, Chopper). Egy konkrét HTTP API megszólítása, a válasz megjelenítése egy alkalmazásban. Widget Key szerepe, felhasználásuk.

    8.

    Perzisztens adattárolási lehetőségek. Egyszerű kulcs-érték tároló: SharedPreferences és UserDefaults wrapper. File kezelés, alkalmazás cache és tárhely elérése. ORM adatbázis kezelő megoldások SQLite alapokon (Moor, Floor).

    9.

    NoSQL adatbázis kezelés (Sembast, Hive). Komplex alkalmazás megvalósítása lista kezeléssel és adatbázis támogatással. Firebase Adattárolási lehetőségek: real time adatbázis, Cloud Firestore.

    10.

    Backend as a Service szolgáltatások áttekintése. Firebase képességek. Bejelentkeztetés és felhasználó kezelés. Crash reporting lehetőségek. Analitika. FlutterFire könyvtárak.

    11.

    Állapotkezelés Provider könyvtárral. BLoC tervezési minta, implementálása bloc és flutter_bloc könyvtárakkal. MobX állapotkezelés.

    12.

    Többnyelvűség támogatása Flutter alkalmazásban: flutter_localizations, flutter_i18n

    13.

    Architektúra rétegek implementációja (repository réteg, interactor réteg, presenter réteg, reducer réteg, megjelenítési réteg). Dependency injection.

    14.

    Webes és asztali platform támogatása. Összefoglalás, kitekintés.

     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban: Félév közben egy ZH megírása kötelező. Emellett követelmény egy házi feladat elkészítése is félév során. A beadás határideje az utolsó előtti szorgalmi időszakbeli óra.

    11. Pótlási lehetőségek

    A zárthelyi, illetve a házi feladat pótlására a pótlási időszakban van lehetőség.

    12. Konzultációs lehetőségek

    Igény szerint előadóval egyeztetve.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    • Előadásanyag, oktatói jegyzet
    • Eric Windmill: Flutter in Action. Manning Publications, ISBN: 9781617296147, 2020
    • Flutter API Reference, https://api.flutter.dev/, 2020
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra6
    Felkészülés zárthelyire14
    Házi feladat elkészítése12
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása0
    Vizsgafelkészülés60
    Összesen
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Ekler Péter

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Dr. Forstner Bertalan

    docens

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Pásztor Dániel

    doktorandusz

    Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

    Juhos István 

    Vogel Csongor