Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Szoftver-technikák

    A tantárgy angol neve: Software Technologies

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Szakirányi tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    VIAU4313   4/0/0/v 5 1/1
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Charaf Hassan,
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Charaf Hassan

    Docens

    Aut. és Alk. Inf Tanszék

    Benedek Zoltán

    Tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Programozás technológiája

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy keretében a hallgatók megismerik az objektum-orientált szoftver tervezés és készítés technikáit, valamint az eseményvezérelt programozás legfontosabb módszereit. A hallgatók elsajátítják a grafikus felhasználói felület (GUI - Graphical User Interface) és az automatikus kódgeneráláson alapuló gyors alkalmazás-fejlesztés (RAD - Rapid Application Development) struktúráit és programozási alapjait.

    A tematika fontos részét képezik a szoftver rendszerek tervezésének elvei, továbbá a megfelelő mértékű absztrakció és a csökkentett bonyolultságú programfelépítés fontosságának bemutatása. Az elvi megfontolásokat haladó szintű C++ nyelvi tervezési minták (Design Patterns) szemléltetik.

    A szoftver technikák sorát a haladó szintű Windows programozási ismeretek lehetőségeinek bemutatása, ehhez kapcsolódóan a szabványos osztálykönyvtárak szerepének és jelentőségének elemzése, az ismert osztálykönyvtárak (Libraries: MFC) összehasonlítása folytatja.

    A fejlesztési koncepciók körébe tartozó technikákon túlmenően a tematika a szoftver életciklusban több alkalommal is szerephez jutó forráskód menedzselés fontosabb (SourceSafe, ClearCase, CVS, és egyéb eszközök) elveit is tartalmazza.

    A tárgy hallgatása során elsajátított ismereteket esettanulmányok reprezentálják.

    Összefoglalva a tárgy megadja az alapokat ahhoz, hogy a hallgatók képesek legyenek a legelterjedtebb platformokon (Windows, Linux) a legkorszerűbb eszközökkel és technológiákkal szoftverek tervezésére és készítésére.


    8. A tantárgy részletes tematikája

    Win32 API

    • API fogalma
    • Eseményvezérelt programozás (üzenetsorok)
    • Ablak-kezelő eljárások
    • Dialógus- és gyerekablakok
    • GDI, DDE, DLL

    Szoftverrendszerek tervezése

    • Életciklus modellek
    • Objektum-orientált tervezés: jelölésrendszer és fejlesztési folyamat
    • Unified Process életciklus modellje
    • Unified Modeling Language (UML) áttekintése
    • Objektum-orientált analízis, analízis sémák (Analysis Patterns)
    • Objektum-orientált tervezés: rendszer tervezés, vezérlés implementálása (pl.: eseményvezérelt), részletes tervezés
    • Tervezési sémák (Design Patterns)
    • Framework (strukturált felépítésből Objektum-orientált rendszer)

    MFC

    • CObject: Serialization, Dump
    • RTTI
    • Template-ek: CArray, CList
    • Message Map: CWinApp, CWinThread, CCmdTarget
    • Architektúra
    • Load/Save, Undo
    • View
    • OnDraw

    Tesztelés – Hibakeresés és javítás

    Forráskód menedzselés (SourceSafe, CVS)

    X-Window/KDevelop

    • A Linux felépítése és programkönyvtári, X Alapfogalmak
    • X11 kliens-szerver, X protokoll
    • erőforrások (ablak, pixmap, fontkészlet, színek...)
    • biztonság: az xhost parancs
    • események, callback függvények
    • eszközkészletek (toolkits)
    • widgetek és widgetkészletek, window manager, gyökér ablak
    • Az Xlib programozása
    • Ablakok kezelése
    • Események kezelése
    • Színek és grafika
    • Az X Toolkit Intrinsics (Xt) – az eszközkészletek objektum-orientált támogatása
    • Programozás KDevelop környezetben
    • A Qt eszközkészlet (felhasználói felületelemek, a signal/slot modell, előre definiált dialógusablakok, eseménykezelés)
    • A Qt/KDE alkalmazások architektúrája (Document, View, Application, MDI, dialógusablakok)

    Esettanulmány

    Az előadásokon – ahol erre lehetőség van – egy egyszerűprogram megvalósításán keresztül mutatjuk be az elméletet és a technológiákat.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Előadás. Fakultatívan (Az órán kívül) laborban mutatjuk az előadásokon elhangzott témák gyakorlati lehetőségeit.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: Zárthelyi + házifeladat

    b. A vizsgaidőszakban: vizsga

    c. Elővizsga: van

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Dr. Charaf Hassan. Tanszéki segédletek elektronikus formában

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Charaf Hassan

    Docens

    Aut. és Alk. Inf Tanszék

    Benedek Zoltán

    Tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf Tanszék

    Bányász Gábor

    Tanársegéd

    Aut. és Alk. Inf Tanszék