Szoftver-technika

A tantárgy angol neve: Software Technology

Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

Tantárgy lejárati dátuma: 2015. január 31.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Villamosmérnöki Szak

Számítógépek Rendszer és Alkalmazástechnikája szakirány

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
VIAU3049 6 4/0/0/v 5 1/1
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Charaf Hassan,
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Charaf Hassan

Docens

AAIT

Benedek Zoltán

Tanársegéd

AAIT

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Programozás, Informatika.

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
7. A tantárgy célkitűzése

A tárgy feladata megismertetni a hallgatókkal a programkészítés során felmerülő problémákat, a megoldásukat segítő korszerű eszközöket és módszereket. A tárgy keretében a hallgatók olyan elméleti és gyakorlati ismereteket szerezhetnek, mellyel képesek lesznek egy általános szoftverfejlesztési feladat esetében a rendszer objektum orientált megtervezésére és modellezésére UML nyelven, valamint implementációjára C++ nyelven.

8. A tantárgy részletes tematikája

OBJEKTUM ORIENTÁLT PROGRAMOZÁS C++ NYELVEN

Referencia típus, inline függvények. Objektum orientált modellezés alapjai, objektum, osztály, egységbezárás, láthatóság szabályozása, konstruktor és destruktor fogalma. Operator overloading. Öröklés, polimorfizmus, virtuális függvények. Kivételek, névterek, paraméterezett típusok (template-ek).

A fogalmak megértését példák segítik.

SZOFTVERFEJLESZTÉSI FOLYAMATOK, SZOFTVERTERVEZÉS ÉS MODELLEZÉS UML NYELVEN

Szoftverfejlesztési folyamatok alapjai: életciklus modellek, iteratív fejlesztés, a szoftverfejlesztés szempontjai. A Unified Process alapjai.

UML alapú modellezés. Funkciók és üzleti folyamatok megragadása use-case modellel. Objektum-orientált analízis és tervezés. Statikus nézet: objektum és osztály diagrammok. Dinamikus nézet: szekvenciális, kollaborációs, aktivitás és állapot diagrammok.

A modellek megvalósítása objektum orientált nyelveken (C++).

WINDOWS ALKALMAZÁSOK FEJLESZTÉSE:

MS Windows működésének alapjai, Win32 API fogalma, eseményvezérelt programozás, üzenetkezelés.

Erőforrás kezelés, GDI, többszálú programozás, programok közötti kommunikáció, WinSockets, NDDE.

A Visual C++ fejlesztőkörnyezet megismerése. Alkalmazások készítése és nyomkövetése (debug). Példák, esettanulmányok.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

:

Heti 4 óra előadás, néhány alkalommal számítógépes demonstráció.

10. Követelmények

a. A szorgalmi időszakban: A szorgalmi időszakban egy nagyzárthelyi dolgozatot írnak a hallgatók. Ezen kívül a hallgatók a félév során fakultatív programozási feladatot oldhatnak meg. A feladat eredménye beleszámíthat a félévvégi jegybe.

b. A vizsgaidőszakban: A vizsga írásbeli. A vizsgajegyet az írásbeli vizsga és a fakultatív házi feladat alapján kap a hallgató.

  1. Elővizsga: Van
11. Pótlási lehetőségek

Egy írásbeli pótzárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban, illetve a vizsgaidőszakban a TVSZ szerint.

12. Konzultációs lehetőségek
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
  1. Tanszéki segédlet, elektronikus formában
  2. Microsoft MSDN Library
  3. Rumbaugh, James: Object Oriented Modelling and Design
  4. Booch, Grady: Object Oriented Design with Applications
  5. Bjarne Stroustrup: A C++ programozási nyelv, I-II kötet
  6. Martin Fowler: UML Distilled, Second Edition
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

Kontakt óra

60

Félévközi készülés órákra

10

Felkészülés zárthelyire

40

Vizsgafelkészülés

40

Összesen

150

15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr. Charaf Hassan

Docens

AAIT

Benedek Zoltán

Tanársegéd

AAIT

Levendovszky Tihamér

Doktorandusz

AAIT