Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    (N)Agy - bajban

    A tantárgy angol neve: Brain in Trouble

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. október 24.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Természettudományi Kar

    Kognitív Tudományi Tanszék

     

    Villamosmérnöki Szak 
    Műszaki Informatika Szak 
    Egészségügyi Mérnöki Szak 
    Gazdasági Informatikai Szak 
    Választható tárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    TE47A011   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Kocsis Gábor,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Zimmer Márta

    egyetemi adjunktusKognitív Tudományi Tanszék




    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM KépzésLétezik("9N-MC10") ÉS NEM KépzésLétezik("9NAMC10")

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    A tárgy alapvető célja, hogy az orvostudomány (anatómia, neurológia), a pszichológia és a biológia tudományterületeinek segítségével körüljárjunk ismert agyi sérüléseket, neurológiai tünetcsoportokat. A kurzus óráin az egyes tünetek megértéséhez szükséges anatómiai összefoglalás után példákkal, videofilmeken keresztüli szemléltetéssel tekintjük át a fontosabb központi idegrendszeri deficiteket.

    1. A vizuális rendszer működésének alacsonyabbszintű zavarai - a szem betegségei, látótér-kiesések, vaklátás

    2. A tárgy- és arcészlelés zavarai

    3. Tér- és mozgásészlelési zavarok

    4. A motoros rendszer működésének zavarai - tic, Tourette, HD, SM

    5. Alvászavarok, epilepszia, kóma

    6. Emlékezeti zavarok

    7. Magasabb kognitív funkciók (beszéd, olvasás, számolás) zavarai

    8. Alkohol, drog - rövid- és hosszútávú hatások az idegrendszerben

    9. Tudatos feldolgozás zavarai

    10. Szorongás, hangulatzavarok, depresszió

    11. Szkizofrénia, negatív tünetek, hallucinációk, pszichopátiák, többszörös személyiség

    12. Evés- és testképzavarok

    13. Életkori sajátosságok - fejlődési rendellenességek, öregedés, demencia 

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények Szorgalmi időszakban: Az előadásokon való jelenlét és aktív részvétel, két zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban, mindkettőt minimum elégségesre teljesítve.
    11. Pótlási lehetőségek Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható. 
    A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.
    12. Konzultációs lehetőségek Előadások alatt/után, valamint heti rendszerességgel fogadóórán (később kihirdetett időpontban).
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007.

    Pléh - Kovács - Gulyás (szerk.): Kognitív idegtudomány. Budapest, Osiris Kiadó, 2003.

    Márkus Attila: Neurológia pszichológia szakos hallgatóknak. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2006.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire22
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név

    beosztás

    Munkahely (tanszék, kutatóintézet stb.)

    Dr. Zimmer Márta

    egyetemi adjunktus

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Németh Kornél

    PhD hallgató

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Vakli Pál

    PhD hallgató

    Kognitív Tudományi Tanszék