Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Vizuális illúziók

    A tantárgy angol neve: Visual Illusions

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. november 9.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak
    Választható tárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    TE471013   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kovács Ilona,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMEGT471013/
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Kovács Ilona

    Gerván Patrícia

    Hudák Mariann

    egyetemi tanár

    tud. segédmunkatárs

    PhD Hallgató

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Kognitív Tudományi Tanszék

    Kognitív Tudományi Tanszék

     

     

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    NEM (TargyEredmeny("BMEGT471013", "JEGY", _) >= 2)

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

    7. A tantárgy célkitűzése

    A kurzus a látás pszichobiológiájával foglalkozik, célja hogy vizuális illúziók bemutatásával felhasználásával a hallgatók minél többet tudjanak meg arról, hogy miként épül fel agyunkban a látott világ.  A látáskutatás és a vizuális művészetek egy speciális szegmensét alkotják a vizuális illúziók, hiszen a látórendszer megtévesztésének, feldolgozási hibáinak vizsgálatával és demonstrálásával tudhatunk meg többet a rendszerről és annak működéséről.

    A kurzus során az egyes illúzió típusokhoz kapcsolódóan a látórendszer különböző szintjeihez kötődő működési mechanizmusokat tárgyalunk, úgy mint adaptáció, gátlás, korreláció keresés, információ tömörítés, hipotézis tesztelés stb.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1.       Bevezetés: a vizuális agy.

     2.      Adaptáció - retinális és kérgi eredetű utóhatások.

    3.      Neuronális gátlás – kontraszt illúziók.

    4.      Korreláció – random pont sztereo- és kinematogrammok.

    5.      Képtömörítés – a biológiai mozgás érzékelése.

     

    6.      Perceptuális szerveződés – kétértelmű ábrák és binokuláris rivalizáció

    7.      Szelekciós folyamatok – mozgás indukálta vakság, figyelmi vakság.

    8.      Perceptuális hipotézisek – geometriai illúziók.

    9.      Komplex perceptuális jelenségek, komplex illúziók.

    10. Művészet és illúzió.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    a.       A szorgalmi időszakban: Két zárthelyi dolgozat

    b.       A vizsgaidőszakban: -

    c.              Elővizsga: -

    11. Pótlási lehetőségek Egy sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható. A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.
    12. Konzultációs lehetőségek

    Az órák ideje alatt heti rendszerességgel; illetve Kedd 10-11 St 312. szoba

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Magyar nyelvű háttérirodalom:

    KOVÁCS I.- SZAMARASZ V.Z. (szerk): Látás, nyelv, emlékezet. Bp., 2009, Typotex. (Látással foglalkozó fejezetek.)

    GREGORY, Richard L.: Az értelmes szem. Bp., 1973, Gondolat.

    GREGORY, R. L. - GOMBRICH, E. K. (szerk.): Illúzió a természetben és a művészetben. Bp., 1982, Gondolat.

    SEKULER, R., BLAKE, R.: Észlelés. Bp., 2004,  Osiris.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra10
    Felkészülés zárthelyire22
    Házi feladat elkészítése 
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr Kovács Ilona

    Egyetemi tanár

    Kognitív Tudományi Tanszék