Az emberi idegrendszer működésének alapjai

A tantárgy angol neve: Foundations of human nervous system function

Adatlap utolsó módosítása: 2010. november 3.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Természettudományi Kar

Kognitív Tudományi Tanszék

Villamosmérnöki Szak
Műszaki Informatika Szak
Egészségügyi Mérnöki Szak
Gazdasági Informatikai Szak
Választható tárgy
Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
TE471008   2/0/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kovács Gyula,
A tantárgy tanszéki weboldala http://www.cogsci.bme.hu/
4. A tantárgy előadója

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Kovács Gyula

egyetemi tanár

Kognitív Tudományi Tanszék

 

 

 

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

alapvető, középiskolai biológiai tudás

6. Előtanulmányi rend
Kötelező:
NEM (TargyEredmeny("BMEGT471008", "JEGY", _) >= 2)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

7. A tantárgy célkitűzése

A kurzus bevezetésként szolgál a hallgatók számára a központi idegrendszer anatómiai, biokémiai és élettani működéseinek megismeréséhez. A kurzus elengedhetetlenül fontos minden, a kognitív tudományok iránt érdeklődő hallgató számára a további tanulmányok folytatásához. Elsődleges célja az alapok megteremtése azon hallgatók számára akik a központi idegrendszerrel akarnak foglalkozni. Kiemelten számítunk informatikus ill. más mérnökhallgatókra.   

 

8. A tantárgy részletes tematikája

1.      Az emberi agy modern vizsgálati módszerei

2.      A sejtmembrán fiziológiája

3.      Az idegsejt

4.      Ingerlékeny szövetek tulajdonságai

5.      A szinaptikus transzmisszió

6.      A központi idegrendszer általános mûködései, neuronális osztályozás, ingerületvezetés

7.      A perifériás idegrendszer. Az enterális idegrendszer. Az autonóm idegrendszer

8.      Az agykéreg. Receptorok általános jellemzői és típusai

9.      Szomatoszenzoros rendszer és fájdalom

10.  A látórendszer  és a látás 

11.  A hallórendszer és a hallás és az egyensúlyérzés

12.  A szagló és izérző apparátus  és a szaglás és ízlelés

13.  A motoros rendszer

14.  A limbikus rendszer

15.  A memória és a tanulás

16.  Magasabbrendű megismerés neuronális alapjai

17.  Terepgyakorlat

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
10. Követelmények

a.       A szorgalmi időszakban:

Zárthelyi dolgozatok, két alkalommal. Többszörös választásos tesztkérdések formájában

c.              A vizsgaidőszakban:

d.             Elővizsga:


11. Pótlási lehetőségek

Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin pótolható.
A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

12. Konzultációs lehetőségek

Az órák ideje alatt ill. a vizsgaidőszak idején heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban.

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Fonyó Attila: Orvosi élettan ill.  Élettan gyógyszerészeknek

Despopoulos –Silbernagl: Élettan. Springer Hungária

+ az év során kiadott angol nyelvű referátumok

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra12
Felkészülés zárthelyire20
Házi feladat elkészítése 
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
Vizsgafelkészülés 
Összesen60
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Név:

Beosztás:

Tanszék, Int.:

Dr Kovács Gyula

egyetemi tanár

Kognitív Tudományi Tanszék